Adrian_vg - Våldsam färd mot fnatt!

Vem är du? Vem är jag?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#166 Inlägg av adrian_vg »

faceplant skrev:
adrian_vg skrev: En VFR funkar förvånansvärt bra på grusväg :roll:, men skulle föredra en offroad-båge på vägarna jag körde idag.
Jo, VFR:en i sig klarar ju grusväg riktigt bra. Till mina föräldrars landställe är det på slutet ca. 2-3 km grusväg, men det funkar fint.
Dock är man ju rädd om kåporna och är det grovt grus blir man lite harig och då är det lätt att man släpper lite på gasen med en viss ormslingrande tendens som följd. :roll:
Om grusvägen jag körde på skulle asfalteras, skulle det bli alla mc-vägars moder!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 802
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

#167 Inlägg av Göingen »

adrian_vg skrev:
faceplant skrev:
adrian_vg skrev: En VFR funkar förvånansvärt bra på grusväg :roll:, men skulle föredra en offroad-båge på vägarna jag körde idag.
Jo, VFR:en i sig klarar ju grusväg riktigt bra. Till mina föräldrars landställe är det på slutet ca. 2-3 km grusväg, men det funkar fint.
Dock är man ju rädd om kåporna och är det grovt grus blir man lite harig och då är det lätt att man släpper lite på gasen med en viss ormslingrande tendens som följd. :roll:
Om grusvägen jag körde på skulle asfalteras, skulle det bli alla mc-vägars moder!
Från hemmet har jag 1,5 km till närmsta asfaltväg. Ska jag till jobbet kör jag andra hållet och har ca 5km grusväg innan asfalten tar vid. Man vänjer sig :)
Tristast är när det regnar eller just har gjort det, hojen blir omgående skitig.
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#168 Inlägg av adrian_vg »

Göingen skrev:Tristast är när det regnar eller just har gjort det, hojen blir omgående skitig.
Kör mer, tvätta mindre! ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#169 Inlägg av adrian_vg »

Jag var flaggvakt under andra åket för blå grupp på Rörken igår. Satt i godan ro och njöt av ljudet från V2:orna när en kille på en Yamaha YZF och utan gaskontroll gick omkull alldeles intill mig. Blev så paff att jag halkade till på en klippbit när jag sprang ner till banan, snavade och föll på vänstra tummen. Tar man emot 80-90kg med bara tummen gör det ont. Mycket ont! Nu är tummen dessutom bitvis blå och nästan dubbelt så stor som vanligt. Inget brutet får man hoppas, bara en kraftig stukning.

Av detta kan man lära att utan tillräcklig gaskontroll stukar man tummen. Man tycker att blå grupp (näst mest avancerade gruppen) borde ha koll på något så grundläggande som gaskontroll. Ja, ja...

Jag körde de tre resterande passen ändå. De tajta racinghandskarna höll ihop saker och ting rätt bra, och med lite kallt vatten höll jag svullnaden någorlunda under kontroll. Får man sen bara i tvåan vid körning kan man åka med den i hela banan. :roll:

Killen som körde omkull var nog mest skärrad. Kåpskrap och lite läckande bensin, inget annat verkar ha hänt. Bågen startade sen och han fortsatte körningen.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
faceplant
Donator 2010
Inlägg: 323
Blev medlem: tis mar 11, 2008 13:26
Ort: Stockholm

#170 Inlägg av faceplant »

adrian_vg skrev:Jag var flaggvakt under andra åket för blå grupp på Rörken igår. Satt i godan ro och njöt av ljudet från V2:orna när en kille på en Yamaha YZF och utan gaskontroll gick omkull alldeles intill mig. Blev så paff att jag halkade till på en klippbit när jag sprang ner till banan, snavade och föll på vänstra tummen. Tar man emot 80-90kg med bara tummen gör det ont. Mycket ont! Nu är tummen dessutom bitvis blå och nästan dubbelt så stor som vanligt. Inget brutet får man hoppas, bara en kraftig stukning.

Av detta kan man lära att utan tillräcklig gaskontroll stukar man tummen. Man tycker att blå grupp (näst mest avancerade gruppen) borde ha koll på något så grundläggande som gaskontroll. Ja, ja...

Jag körde de tre resterande passen ändå. De tajta racinghandskarna höll ihop saker och ting rätt bra, och med lite kallt vatten höll jag svullnaden någorlunda under kontroll. Får man sen bara i tvåan vid körning kan man åka med den i hela banan. :roll:

Killen som körde omkull var nog mest skärrad. Kåpskrap och lite läckande bensin, inget annat verkar ha hänt. Bågen startade sen och han fortsatte körningen.
Då gick det värst för dig mao? Är tummen OK nu då?

Eftersom man bara gör illa sig om man hjälper till borde sensmoralen bli:
"Hjälp honom inte, håna honom!"
Four wheels moves your body. Two wheels moves your soul.

VFR800 -06 *såld*
CBF600 -04 *såld*

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#171 Inlägg av adrian_vg »

faceplant skrev:Då gick det värst för dig mao? Är tummen OK nu då?
Dessvärre ja. :roll: Tummen är svullen och blåmärket mer svart än blått. Jag som aldrig brukar få blåmärken hur hårt jag än slår mig... Nåväl, ska se om du har nåt sorts stödbandage på apoteket efter jobbet.
faceplant skrev:Eftersom man bara gör illa sig om man hjälper till borde sensmoralen bli:
"Hjälp honom inte, håna honom!"


:lol: Tänkte inte på det just då. Såg mest stjärnor pch planeter, och försökte få fart på den jämrans walkie-talkien... Den blippade och hade sig. Fick inte kontakt med nån, sen hann några instruktörer fram och tog hand om situationen.

Man tycker att det borde vara de gröna (av okunskap) eller de röda (som kör för hårt) som går omkull, men de tre gånger jag kört BKK, har det alltid varit nån ur blå eller gul grupp som dabbat sig. De kanske vill för mycket?

Ska iaf upp i gul grupp nästa gång. Känner mig rätt nöjd ändå trots tumproblem. :D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
faceplant
Donator 2010
Inlägg: 323
Blev medlem: tis mar 11, 2008 13:26
Ort: Stockholm

#172 Inlägg av faceplant »

Jo, det kanske är så att de i blå grupp precis har styvnat lite i korken och tar sig för mer än de klarar. Men, gul grupp borde ju kunna/veta bättre...

Själv har jag hittills bara klarat av 1 bandag och då på Gelleråsen i grön mellansnabb grupp. Ska nog ta mig till Tuvängen på lördag, om inte vädret är allt för jäklit!
Kör så det ryker i gul grupp! :tummenupp
Four wheels moves your body. Two wheels moves your soul.

VFR800 -06 *såld*
CBF600 -04 *såld*

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#173 Inlägg av adrian_vg »

faceplant skrev:Ska nog ta mig till Tuvängen på lördag, om inte vädret är allt för jäklit!
Som Conseal säger; "är du gjord av socker eller?" ;-)

Skämt åsido, jag körde i regn förförra gången på Rörken. Det var en av de bästa kurserna jag kört, fick nåt av en aha-upplevelse då. Har alltid varit lite skrajsen för regn- och gruskörning. Chockterapin med regnkörning klarades av då, och helgens väl långa grustur räckte för att jag numera ska köra i 70-80knyck på grusvägen till Rörken. Tidigare har jag sniglat mig fram i 40... Att viffern ormar sig en del och släpper då och då bryr jag mig inte om längre. Klämma åt med benen och släppa av på styret är det som gäller!
faceplant skrev:Kör så det ryker i gul grupp! :tummenupp
Eller inte. ;-)

Risken finns att jag inte platsar än i gul grupp. Instruktörerna kan ju flytta ner en. Fanken, va skämmigt det skulle vara... :?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
faceplant
Donator 2010
Inlägg: 323
Blev medlem: tis mar 11, 2008 13:26
Ort: Stockholm

#174 Inlägg av faceplant »

adrian_vg skrev:
faceplant skrev:Ska nog ta mig till Tuvängen på lördag, om inte vädret är allt för jäklit!
Som Conseal säger; "är du gjord av socker eller?" ;-)

Skämt åsido, jag körde i regn förförra gången på Rörken. Det var en av de bästa kurserna jag kört, fick nåt av en aha-upplevelse då. Har alltid varit lite skrajsen för regn- och gruskörning. Chockterapin med regnkörning klarades av då, och helgens väl långa grustur räckte för att jag numera ska köra i 70-80knyck på grusvägen till Rörken. Tidigare har jag sniglat mig fram i 40... Att viffern ormar sig en del och släpper då och då bryr jag mig inte om längre. Klämma åt med benen och släppa av på styret är det som gäller!
Hur märkligt det än låter så är jag faktiskt gjord av socker (och små små marshmallows)! :shock:

Nädå, jag förstår din poäng. Det kanske är ett ypperligt tillfälle att lära sig köra bättre i regn...men det känns lite läskigt...
Four wheels moves your body. Two wheels moves your soul.

VFR800 -06 *såld*
CBF600 -04 *såld*

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4446
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#175 Inlägg av Conseal »

Tuvängen är inte rolig i regn .. den banan blir MYCKET hal även vid lätt väta. Det är väl känt och det gås lätt omkull även i de lugnaste grupperna (sist jag va där så var det 4st och ingen av dem i snabb grupp).
Det är dock väldigt bra på det sättet att man måste tänka på hur man kör.
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#176 Inlägg av adrian_vg »

Conseal skrev:Tuvängen är inte rolig i regn .. den banan blir MYCKET hal även vid lätt väta. Det är väl känt och det gås lätt omkull även i de lugnaste grupperna (sist jag va där så var det 4st och ingen av dem i snabb grupp).
Det är dock väldigt bra på det sättet att man måste tänka på hur man kör.
Är det en ny bana? Såna brukar vara hala tills tillräckligt med gummi har slitits ner i asfalten.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#177 Inlägg av Henning »

Conseal skrev:Det är dock väldigt bra på det sättet att man måste tänka på hur man kör.
Va? Nu förstår jag INGENTING! ;)
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4446
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#178 Inlägg av Conseal »

adrian_vg skrev:
Conseal skrev:Tuvängen är inte rolig i regn .. den banan blir MYCKET hal även vid lätt väta. Det är väl känt och det gås lätt omkull även i de lugnaste grupperna (sist jag va där så var det 4st och ingen av dem i snabb grupp).
Det är dock väldigt bra på det sättet att man måste tänka på hur man kör.
Är det en ny bana? Såna brukar vara hala tills tillräckligt med gummi har slitits ner i asfalten.
Nej den är inte ny men inte så väldränerad. Tunnt vattenskikt + gummirester blir snorhalt.

@H .. det är lungt .. hä bar å åk ... värsta man kan göra är att dö ;)
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#179 Inlägg av adrian_vg »

Conseal skrev:Nej den är inte ny men inte så väldränerad. Tunnt vattenskikt + gummirester blir snorhalt.
Måste vara bra övning för regnkörning... Var det på denna bana din VFR bet i gräset?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4446
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#180 Inlägg av Conseal »

adrian_vg skrev:
Conseal skrev:Nej den är inte ny men inte så väldränerad. Tunnt vattenskikt + gummirester blir snorhalt.
Måste vara bra övning för regnkörning... Var det på denna bana din VFR bet i gräset?
Japp .. man ska vara försiktig med gaspådrag vid utgång ur depåkurvan när det är vått .. när jag var där och plåtade sist var det en som gjorde en kopia av min vurpa fast i lite lägre hastighet ..
MEN det är bra övning och kul som bara den.
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Skriv svar