Sida 9 av 9

Re: StigH - En VF750C ok???

Postat: mån okt 13, 2014 11:46
av adrian_vg
En klassiker!

Re: StigH - En VF750C ok???

Postat: mån okt 13, 2014 16:31
av Tyrannosaurus
adrian_vg skrev:En klassiker!
En halv Panna :wink:
En liten anekdot om CX:
En gammal polare (lever tyvärr inte längre - dog med stövlarna på som han ville) hade först en CX500C med bakåtflytt och clip-on styre som han gasade hejvilt med och bl.a. hängde på en annan polare med en CB1100R som vart mäkta förvånad att lilla CX:n lyckades haka på.
Senare köpte han en CX500 Turbo som hade en motorkaraktär att först hände ingenting, sen hände ingenting, sen kom allt på en gång när turbon började ladda. Dessa hojar är kända för att vara svårkörda eftersom om man kom med bra nerlägg och precis passerade 4000 rpm så rev turbotrycket loss bakhjulet och risken var då stor att man gick i backen. Men "Turbo-Olle" (som han kallades) lärde sig att utnyttja detta och åkte ofta med ställ i kurvorna i ren MotoGP-stil och kunde komma på utsidan om alla andra med nästan dubbelt så mycket nerlägg och bara försvann 8)
Ytterligare senare fick han tag på troligen den första och en av de få CX650 Turbo som kom till Sverige. Den hade inte lika brutal turboeffekt, men desto mer pulver. Vid ett tillfälle när vi körde tillsammans och började gasa, han låg före mig och höll avståndet trots att jag varvade ur "ödlan" på växlarna :twisted:

Re: StigH - En VF750C ok???

Postat: mån okt 13, 2014 16:40
av StigH
adrian_vg skrev:En klassiker!
VF-en är faktiskt skönare att köra.
Känns som tyngdpunkten ligger mycket lägre på den är på GL500:an, VF.n känn stabilare på nåt sätt trots att det är fler hästar.....

Har dock ännu int elärt mig hur fjädringen ska vara inställd, finns både lufttryck och fjäderspänning att dona med,,