Ajax - Röd VFR750 >100kkm

Vem är du? Vem är jag?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Maciver
Donator 2021
Inlägg: 1219
Blev medlem: lör apr 17, 2010 21:59
Ort: Eslöv

Re: Ajax - VFR-96, luvvin it

#106 Inlägg av Maciver »

Ajax skrev:Men vad 17 nu då?!
Idag på väg till jobbet skakar/ripplar hojen bak i 30 km/h, (inte över eller under 30 dock) det gjorde den absolut inte igår. Däckstrycket ok, inga lagerglapp i svingen vad jag kan känna, inga balansvikter som kan ha trillat av (eftersom det inte finns några vikter på bakfälgen). Återstår att känna på styrlagret...
Kollat så det inte sitter något i däcket.
Maciver VFR Touring Edition
(på väg dit i vart fall)
Det här har jag på/till hojen!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Ajax - VFR-96, luvvin it

#107 Inlägg av adrian_vg »

Ajax skrev:Men vad 17 nu då?!
Idag på väg till jobbet skakar/ripplar hojen bak i 30 km/h, (inte över eller under 30 dock) det gjorde den absolut inte igår. Däckstrycket ok, inga lagerglapp i svingen vad jag kan känna, inga balansvikter som kan ha trillat av (eftersom det inte finns några vikter på bakfälgen). Återstår att känna på styrlagret...
På den nya salssläta banan i Järfälla kände jag hur hela hojen ripplade i styret vid nerlägg i söndags. Det var mönstret på sidan av däcken som fick hela hojen att skaka.

Sitter lagerhållaren bak som den ska? Kedjan spänd enl föreskrift?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Ajax
Donator 2013
Inlägg: 604
Blev medlem: sön feb 07, 2010 22:51
Ort: Årsta

Re: Ajax - VFR-96, luvvin it

#108 Inlägg av Ajax »

adrian_vg skrev:
Ajax skrev:Men vad 17 nu då?!
Idag på väg till jobbet skakar/ripplar hojen bak i 30 km/h, (inte över eller under 30 dock) det gjorde den absolut inte igår. Däckstrycket ok, inga lagerglapp i svingen vad jag kan känna, inga balansvikter som kan ha trillat av (eftersom det inte finns några vikter på bakfälgen). Återstår att känna på styrlagret...
På den nya salssläta banan i Järfälla kände jag hur hela hojen ripplade i styret vid nerlägg i söndags. Det var mönstret på sidan av däcken som fick hela hojen att skaka.

Sitter lagerhållaren bak som den ska? Kedjan spänd enl föreskrift?
Jag trodde också först att det var däcken eftersom det ripplade vid nerlägg när Mariana satt på, men eftersom det även ripplar utan nerlägg (med rätt däckstryck) när jag inte har passagerare så kan det inte vara däcken.

Kedjan är spänd enl förskrift. Däremot vet jag inte vad du menar med lagerhållaren bak, är det någonting annat än att känna om det finns lagerglapp i svingen?
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Ajax - VFR-96, luvvin it

#109 Inlägg av tersan »

Ajax skrev:
adrian_vg skrev:
Ajax skrev:Men vad 17 nu då?!
Idag på väg till jobbet skakar/ripplar hojen bak i 30 km/h, (inte över eller under 30 dock) det gjorde den absolut inte igår. Däckstrycket ok, inga lagerglapp i svingen vad jag kan känna, inga balansvikter som kan ha trillat av (eftersom det inte finns några vikter på bakfälgen). Återstår att känna på styrlagret...
På den nya salssläta banan i Järfälla kände jag hur hela hojen ripplade i styret vid nerlägg i söndags. Det var mönstret på sidan av däcken som fick hela hojen att skaka.

Sitter lagerhållaren bak som den ska? Kedjan spänd enl föreskrift?
Jag trodde också först att det var däcken eftersom det ripplade vid nerlägg när Mariana satt på, men eftersom det även ripplar utan nerlägg (med rätt däckstryck) när jag inte har passagerare så kan det inte vara däcken.

Kedjan är spänd enl förskrift. Däremot vet jag inte vad du menar med lagerhållaren bak, är det någonting annat än att känna om det finns lagerglapp i svingen?
Du har ju ett lager i svingens infästning, sen finns ett lager i hjulnavet. Bägge bör kunna glappa.

Hur vet du att däcket inte pajat? Att det håller luften tyder på att det inte är punktering, men gummi och cord kan vara skadade ändå.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Ajax - VFR-96, luvvin it

#110 Inlägg av adrian_vg »

Ajax skrev:Däremot vet jag inte vad du menar med lagerhållaren bak, är det någonting annat än att känna om det finns lagerglapp i svingen?
Det är lagerhållaren som är längst bak på svingen och du lossar med muttern när du ska spänna kedjan (men det kanske du aldrig har gjort iom att du har en Scottoiler?). Det är iaf den stora klumpen längst bak på svingen. Kolla att muttern som klämmer ihop svingen om hållaren sitter som den ska.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Ajax
Donator 2013
Inlägg: 604
Blev medlem: sön feb 07, 2010 22:51
Ort: Årsta

Re: Ajax - VFR-96, luvvin it

#111 Inlägg av Ajax »

tersan skrev:Du har ju ett lager i svingens infästning, sen finns ett lager i hjulnavet. Bägge bör kunna glappa.

Hur vet du att däcket inte pajat? Att det håller luften tyder på att det inte är punktering, men gummi och cord kan vara skadade ändå.
Kände på svinglagret när jag kom fram till jobbet och kan inte säga att det finns något glapp där. Kände iofs inte på hjulnavet, får göra det senare under dagen.

Om det skulle vara däcket, är det troligt att det skulle uppstå såhär från en dag till en annan? Borde inte en sån sak komma gradvis, eller åtminstone efter hårdare körning och gärna med passagerare?
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Ajax - VFR-96, luvvin it

#112 Inlägg av adrian_vg »

Kolla att det inte sitter nån skruv eller spik edyl i däcken. Du har ju kört grusväg till och från Rörken. Vassa stenar bitvis. Själv plockade jag upp en liten plåtskruv med mitt nya Metzeler Z6 på grönviffern när jag var där för nåt år sen. Bara att plugga och köra vidare.

Numera tar jag alltid för vana att snurra på åtminstone bakhjulet efter en körning för att se att det inte sitter nåt i däcket.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Ajax
Donator 2013
Inlägg: 604
Blev medlem: sön feb 07, 2010 22:51
Ort: Årsta

Re: Ajax - VFR-96, luvvin it

#113 Inlägg av Ajax »

adrian_vg skrev:Kolla att det inte sitter nån skruv eller spik edyl i däcken.
Ska kolla på lunchen.
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme

Användarvisningsbild
Ajax
Donator 2013
Inlägg: 604
Blev medlem: sön feb 07, 2010 22:51
Ort: Årsta

Re: Ajax - VFR-96, luvvin it

#114 Inlägg av Ajax »

Åkte förbi en verkstad efter jobbet i fredags som efter lite undersökning av patienten tog av kedjan från bakdrevet och konstaterade att det förmodligen behövs nytt hjullager bak. Har själv lite svårt att förstå hur ett hjul som rullar lite trögt (för det känns inget glapp i lagret) kan få hela hojen att rippla som den gjorde. Hoppas dock att de har rätt och att det bara är att byta lagret, ska passa på att låta dem byta olja och filter också när de ändå håller på.
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme

Användarvisningsbild
Ajax
Donator 2013
Inlägg: 604
Blev medlem: sön feb 07, 2010 22:51
Ort: Årsta

Re: Ajax - VFR-96, luvvin it

#115 Inlägg av Ajax »

Dåså - ikea-stomps monterade och klara för provkörning!
Ikea-stomps monterade
Ikea-stomps monterade
Ikea-stomp.jpg (121.09 KiB) Visad 8807 gånger
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Ajax - VFR-96, luvvin it

#116 Inlägg av adrian_vg »

Ajax skrev:Dåså - ikea-stomps monterade och klara för provkörning!
Bara skinnbrallorna som fattas nu, för optimalt grepp. 8*)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Ajax
Donator 2013
Inlägg: 604
Blev medlem: sön feb 07, 2010 22:51
Ort: Årsta

Re: Ajax - VFR-96, luvvin it

#117 Inlägg av Ajax »

adrian_vg skrev:
Ajax skrev:Dåså - ikea-stomps monterade och klara för provkörning!
Bara skinnbrallorna som fattas nu, för optimalt grepp. 8*)
Japp, fast det får nog vänta ett litet tag till...

Kan efter första dagens provkörning konstatera att det är en otrolig skillnad med stomps, inte minst när det är vått. Rekommenderas!
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Ajax - VFR-96, luvvin it

#118 Inlägg av adrian_vg »

Ajax skrev:Japp, fast det får nog vänta ett litet tag till...

Kan efter första dagens provkörning konstatera att det är en otrolig skillnad med stomps, inte minst när det är vått. Rekommenderas!
Har ett par beggade sportbyxor av Lindstrands jag köpte av TG, men som töjt sig och blivit för stora för mig och för små för frun (hon har ju höfter till skillnad från mig...). Storlek large. Knäpuckar. Bra sömmar. Intresserad? Du kan få dem för en förstärkt fika edyl.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Ajax
Donator 2013
Inlägg: 604
Blev medlem: sön feb 07, 2010 22:51
Ort: Årsta

Re: Ajax - VFR-96, luvvin it

#119 Inlägg av Ajax »

adrian_vg skrev:
Ajax skrev:Japp, fast det får nog vänta ett litet tag till...

Kan efter första dagens provkörning konstatera att det är en otrolig skillnad med stomps, inte minst när det är vått. Rekommenderas!
Har ett par beggade sportbyxor av Lindstrands jag köpte av TG, men som töjt sig och blivit för stora för mig och för små för frun (hon har ju höfter till skillnad från mig...). Storlek large. Knäpuckar. Bra sömmar. Intresserad? Du kan få dem för en förstärkt fika edyl.
Absolut - vi får se till att ses efter att jag är tillbaka från Österrike och VFR-träffen så jag får prova dem!
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme

Användarvisningsbild
Ajax
Donator 2013
Inlägg: 604
Blev medlem: sön feb 07, 2010 22:51
Ort: Årsta

Re: Ajax - VFR-96, luvvin it

#120 Inlägg av Ajax »

Nu är hojen helt klar för touringen till Österrike. I måndags påbörjades RVS-behandligen av motorn (tack Blacken för att du berättade om dina erfarenheter), och hittills efter att ha behandlat med steg 1 och steg 2 och kört totalt cirka 50 mil så kan jag meddela att motorn har återfått effekt, känns lenare och varvar bättre från låga varv. Dessutom är växellådan mycket mer distinkt i lägena. Plötsligt är hojen bra mycket mer mjuk och responsiv att köra, så erfarenheten såhär långt är bara positiv. Att det sedan fortfarande är kvar rvs i motorn som kommer att ytterligare renovera och bättra på effekt, kompression och förbrukning är bara en bonus som kommer att komma fram under resan till Österrike. Dessutom har jag bytt till iridium-stift och satt i nytt luftfilter.

Tack Gsson för ditt stöd med att meka tillsammans och din härliga generositet i att bjuda på dig själv och ditt hem.
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme

Skriv svar