Blacken - Presentation av mig

Vem är du? Vem är jag?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
blacken
Medlem

Re: Blacken - Presentation av mig

#106 Inlägg av blacken »

Okej men BFO? :roll:
Blackens Fläns Ost.. :D
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
Ajax
Donator 2013

#107 Inlägg av Ajax »

blacken skrev: Men ärligt själv är man fortfarande skeptisk till RVS trots allt, jag menar det kan ju inte funka eller hur?..
Allt som du skriver tyder på att det gör det, men fortsätt du att vara skeptisk om du vill. ;')

Tack för all återkoppling, det här låter mycket mycket intressant. Fortsätt gärna berätta om hur det utvecklar sig, undrar om jag ska prova det här i min gamla knota? Den har trots allt bara gått 7000 mil...
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017

#108 Inlägg av Donner »

blacken skrev:
Okej men BFO? :roll:
Blackens Fläns Ost.. :D
Haha...jag tänkte gissa på en del men INTE det haha :lol:

Kör husbil, BMW R1200R och VFR750 -86 numera

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#109 Inlägg av tersan »

blacken skrev:Jag har tagit det häringa mest som ett testprojekt pga för mycken fritid :lol: men är själv förvånad över resultatet, man har sett en del "mirakelkurer" under årens lopp men det är första gången som man har varit med om ett så pass påtagligt och positivt resultat. Det enda som man kan jämföra med, är när man renoverar en motor till nytt.

Till och med riksdagen har blivit tyst, (Och hon var väldans skeptisk till det) hon kommer hem varje dag och bara öser superlativer om RVS "Fan! vad servot funkar bra nu, det har blivit jättelätt att styra nu". Faktum är att hennes servo var på väg att ge upp, var kanonsegt och trögt, pumpen lät som en obligat bisonoxe i parningstid när man vred på kringlan, nu är den tvärtyst när man gör det..
Ok, för ordningens skull måste jag fråga hur mycket du får betalt för att säga detta? :wink:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Ajax
Donator 2013

#110 Inlägg av Ajax »

tersan skrev:
blacken skrev:
Till och med riksdagen har blivit tyst, (Och hon var väldans skeptisk till det) hon kommer hem varje dag och bara öser superlativer om RVS "Fan! vad servot funkar bra nu, det har blivit jättelätt att styra nu". Faktum är att hennes servo var på väg att ge upp, var kanonsegt och trögt, pumpen lät som en obligat bisonoxe i parningstid när man vred på kringlan, nu är den tvärtyst när man gör det..
Ok, för ordningens skull måste jag fråga hur mycket du får betalt för att säga detta? :wink:
Eller hur mycket du betalt för riksdagens tystnad... :wink:
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme

Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#111 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Har nu kört en ca: 30 mil efter steg II. Och helt klart så går motorn lenare, starkare, mindre skrammel/oväsen ifrån mekaniken, mera ork på låga varv, rappare gasrespons, startar lättare dvs man hör att startmotorn inte jobbar lika hårt och länge som tidigare om åren, växlarna går i lättare och mera distinkt, tidigare så var "2" till "4":an som att peta i potatismos ungefär, nu så känner man ett distinkt "klick" som inte fanns där tidigare, även "väsandet" ifrån kuggarna har minskat betydligt, har fått skruva ner tomgången två gånger. Det har blivit en helt annan motor, om det håller i sig får framtiden utvisa.. :D
Tyrannosaurus kommentar om nikasiltop fick mig att tänka på behandlade cylinderlopp. Har inte alla viffrar det? Keramiska cylinderlopp alltså. Det är ingen risk att RVS-behandlingen gör nåt med keramen?

Såg inget nämnt om det på RVS hemsida.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Kontakt:

#112 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Tyrannosaurus kommentar om nikasiltop fick mig att tänka på behandlade cylinderlopp. Har inte alla viffrar det? Keramiska cylinderlopp alltså.
Jag tror inte det. Av någon anledning är det väldigt ovanligt med nikasilbehandlade lopp på japanska hojar. Det är möjligt att NR750 har det, men den är ju "lite" speciell och kan medföra "lite problem" att "borra" om :twisted:
Däremot har BMW vad jag vet haft det ganska länge både på sina hojar och bilar.

En nackdel med nikasilbehandlade lopp lär enligt vad jag har hört vara att det är just en svårighet att borra om den dagen det trots allt behövs. Jag vet inte om det stämmer, men det är något jag har hört nån gång.
Det är ingen risk att RVS-behandlingen gör nåt med keramen?
Såg inget nämnt om det på RVS hemsida.
Ingen aning. I bästa fall händer ingenting, i värsta fall om RVS innehåller slipmedel så kan det förstöra nikasilytan. Men jag skulle nog inte hälla i det i en motor med nikasilbehandlade lopp och där lär det knappast heller behövas.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#113 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:Jag tror inte det. Av någon anledning är det väldigt ovanligt med nikasilbehandlade lopp på japanska hojar.
Jag tror bestämt VFR och Fireblade har det. Kollade upp beläggningen i samband med mina grönvifferproblem iom att verkstaden ville borra om cylindrarna, men det skulle inte ha gått. Möjligen lite lätt krysslipning, om ens det pga keramen.

Tyrannosaurus skrev:En nackdel med nikasilbehandlade lopp lär enligt vad jag har hört vara att det är just en svårighet att borra om den dagen det trots allt behövs.
Det stämmer. Kerambeläggningen är hård som f@n. Den tycks gå hårt en del BMW:ars kolvringar. Enl mina googlesökningar är det så det ska vara enl BMW...
===

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#114 Inlägg av blacken »

i och med att RVS är en "kerambehandling" så spelar det nog ingen roll ifall loppen är "Nikasil" behandlade. RVS "aktiveras ju bara om det är för stora toleranser (slitage) som blir varmt, när toleransnivåerna blir "acceptabla" så slutar behandlingen att verka. och min har tydligen fått mera komp, så att min skulle vara "Nikasil" behandlad verkar inte så trovärdigt, och skulle den vara det så funkar RVS med "Nikasil" tydligen. Men, men "ta i trä" vi får se om det kommer ut en och annan stake eller kolv ur knoten i framtiden..:)

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#115 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:i och med att RVS är en "kerambehandling" [...]
Är det en keram?? Måste ha missat det. Har hela tiden föreställt mig en teflongegga man hällt i motorn.
===

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#116 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:i och med att RVS är en "kerambehandling" [...]
Är det en keram?? Måste ha missat det. Har hela tiden föreställt mig en teflongegga man hällt i motorn.
Tja, säga vad man vill, men RFM lönar sig i längden, har jag märkt..:)

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#117 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Tja, säga vad man vill, men RFM lönar sig i längden, har jag märkt..:)
Ibland så... 8*)

Visst var Slick 50 teflonbaserat?
===

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#118 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
blacken skrev:Tja, säga vad man vill, men RFM lönar sig i längden, har jag märkt..:)
Ibland så... 8*)

Visst var Slick 50 teflonbaserat?
Jo eller mera exakt "PTFE". Men Slick 50 var aldrig avsett som en motorrenovering, utan skulle sättas in när motorn var lagom inkörd (runt en 6000 till 7000 mil max) för att förhindra slitaget innan oljetrycket byggdes upp..

Användarvisningsbild
blacken
Medlem

#119 Inlägg av blacken »

Nu så har jag kört 20 mil till och kan konstatera att motorn går piggare, avgasljudet är mera distinkt, mera hästar "har återvänt till stallet" som det heter, liaså så får man ideligen skruva ner tomgången varje dag (ca: 50-100 varv enligt mätaren). Plockade ur stiften och dom var normala i färg osv, gluttade ner i hålen och såg att kolvtopparna var helt blanka och rena, inte ett spår av sotbeläggning?. Men jag misstänker att min spis är för sleten för RVS att kunna göra ett avsett resultat, motorstörningarna kvarstår, ryckig gång, durr i fotpinnarna fast dom är avsevärt mindre nu, men det kan nog härröras till förgasarfel, för den går lite fett och kan lukta surt när man stannar vid ett rödljus och andra stopp efter att man har kört lite "inspirerat". Även tändsystemet behöver en översyn. En annan "bieffekt" av mindre rolig natur är att motorljuden (skrammel, rassel,vin och dylikt) har så gott som försvunnit, och då så har andra ljud och defekter dykt upp så att säga, bl:a så märks allt glappljud tillhörande ram, gaffel och hjullager klart tydligare.

Så sammanfattningsvis så är det vare sig "bu eller bä" för min del, men RVS ger ett visst resultat i allafall, och man ska nog använda det på motorer och mekanik som inte är så pass utsletna som min knarr, för ett mera lyckat resultat. För på riksdagens bil så funkade det klockrent..

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#120 Inlägg av adrian_vg »

blacken skrev:Jo eller mera exakt "PTFE".
PTFE *är* teflon. Teflon är bara trivialnamnet som "alla" känner till. PolyTetraFluorEtylen är dess riktiga kemiska namn.
===

Skriv svar