tersan skrev:Har fortfarande lite problem med att det inte alltid går att växla när varvtalet hamnar uppåt 10000, men det får bli nästa vinters projekt.

Fullgasväxlar du eller??
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
tersan skrev:Har fortfarande lite problem med att det inte alltid går att växla när varvtalet hamnar uppåt 10000, men det får bli nästa vinters projekt.
Jag förstår vad du menar, men jag tror att jag släpper gasen tillräckligt för att växlarna ska gå i. Men spaken är helt stum, och lådan hamnar i nån sorts friläge. När jag köpte hojen hände det vid lägre varvtal, men efter ett oljebyte så blev det bättre. Kanske ska prova med ett oljebyte till?adrian_vg skrev:tersan skrev:Har fortfarande lite problem med att det inte alltid går att växla när varvtalet hamnar uppåt 10000, men det får bli nästa vinters projekt.![]()
Fullgasväxlar du eller??
Låter lite som den vita 12000 mila-viffern jag hade innan, och definitivt som Edwins låda just nu. I vit-vifferfallet blev det bättre när jag bytte till en tjockare olja, men lådan var ganska racklig ändå. I Edwins fall får jag inte i neutralen alls när det är så varmt i luften och motorn går. Stänger jag av motorn går neutralen i hur lätt som helst. Olja är nybytt på Edwin.tersan skrev:Jag förstår vad du menar, men jag tror att jag släpper gasen tillräckligt för att växlarna ska gå i. Men spaken är helt stum, och lådan hamnar i nån sorts friläge. När jag köpte hojen hände det vid lägre varvtal, men efter ett oljebyte så blev det bättre. Kanske ska prova med ett oljebyte till?
Vet inte... lådan är inte racklig, och jag har inga problem att få i neutralen. Det är ibland när jag känner för att varva ur den som jag inte får i nästa växel. Då får jag rulla på "friläge" en stund, och sen stampa till på pedalen för att nån växel ska gå i (ackompanjerat av ett ganska otrevligt rasslande).adrian_vg skrev:Låter lite som den vita 12000 mila-viffern jag hade innan, och definitivt som Edwins låda just nu. I vit-vifferfallet blev det bättre när jag bytte till en tjockare olja, men lådan var ganska racklig ändå. I Edwins fall får jag inte i neutralen alls när det är så varmt i luften och motorn går. Stänger jag av motorn går neutralen i hur lätt som helst. Olja är nybytt på Edwin.tersan skrev:Jag förstår vad du menar, men jag tror att jag släpper gasen tillräckligt för att växlarna ska gå i. Men spaken är helt stum, och lådan hamnar i nån sorts friläge. När jag köpte hojen hände det vid lägre varvtal, men efter ett oljebyte så blev det bättre. Kanske ska prova med ett oljebyte till?
Blir du nåt hjälpt av det?
En hård stövel och en bestämt tryck eller tramp har jag alltid märkt gör växlingarna lättare.tersan skrev:Det kan också vara så enkelt att jag måste vara mer distinkt när jag växlar...
Får testa på väg hem idag... kan annars meddela att Malmös morgonrusning inte innebar några incidenter. Däremot är min ryggsäck inte riktigt anpassad för högt motorvägstempo... ska testa med tankväska nästa gång.adrian_vg skrev:En hård stövel och en bestämt tryck eller tramp har jag alltid märkt gör växlingarna lättare.tersan skrev:Det kan också vara så enkelt att jag måste vara mer distinkt när jag växlar...
Om du inte behöver en stor, tycker jag Biltemas lilla magnetväska är som gjuten för pendling och kortare turer.tersan skrev:Får testa på väg hem idag... kan annars meddela att Malmös morgonrusning inte innebar några incidenter. Däremot är min ryggsäck inte riktigt anpassad för högt motorvägstempo... ska testa med tankväska nästa gång.
Jag köpte en liten på Lidl samtidigt med den stora. Men i regel behöver jag lite kläder och ev dator också, så det går åt en större väska.adrian_vg skrev:Om du inte behöver en stor, tycker jag Biltemas lilla magnetväska är som gjuten för pendling och kortare turer.tersan skrev:Får testa på väg hem idag... kan annars meddela att Malmös morgonrusning inte innebar några incidenter. Däremot är min ryggsäck inte riktigt anpassad för högt motorvägstempo... ska testa med tankväska nästa gång.
Dessvärre, har jag inget behov av min mer, nu när jag har ett Bagstertankskydd...
Smörj upp dem så töjer de sig lite lättare!tersan skrev:Undrar bara hur många mil det ska ta innan handskarna passar, det är liiiite trångt och obekvämt innan de töjt sig efter mina händer.
Självklart, nu när jag tänker efter...adrian_vg skrev:Smörj upp dem så töjer de sig lite lättare!tersan skrev:Undrar bara hur många mil det ska ta innan handskarna passar, det är liiiite trångt och obekvämt innan de töjt sig efter mina händer.
tersan skrev:Självklart, nu när jag tänker efter...Får bli lite kvällspyssel tillsammans med en kyld pilsner.
Den korsikanska pilsnern var så god och stor att jag hann smörja in två par handskar... fast när det är dags att smörja stället så får nog lådvinet plockas fram.adrian_vg skrev:tersan skrev:Självklart, nu när jag tänker efter...Får bli lite kvällspyssel tillsammans med en kyld pilsner.
![]()
Mmm... Låter gott. Blir lite sugen själv. Men ska hämta modren till kvällens grillfest. Får vänta lite.