Tersan

Vem är du? Vem är jag?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#106 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Har fortfarande lite problem med att det inte alltid går att växla när varvtalet hamnar uppåt 10000, men det får bli nästa vinters projekt.
:shock:

Fullgasväxlar du eller??
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#107 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:
tersan skrev:Har fortfarande lite problem med att det inte alltid går att växla när varvtalet hamnar uppåt 10000, men det får bli nästa vinters projekt.
:shock:

Fullgasväxlar du eller??
Jag förstår vad du menar, men jag tror att jag släpper gasen tillräckligt för att växlarna ska gå i. Men spaken är helt stum, och lådan hamnar i nån sorts friläge. När jag köpte hojen hände det vid lägre varvtal, men efter ett oljebyte så blev det bättre. Kanske ska prova med ett oljebyte till?
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#108 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Jag förstår vad du menar, men jag tror att jag släpper gasen tillräckligt för att växlarna ska gå i. Men spaken är helt stum, och lådan hamnar i nån sorts friläge. När jag köpte hojen hände det vid lägre varvtal, men efter ett oljebyte så blev det bättre. Kanske ska prova med ett oljebyte till?
Låter lite som den vita 12000 mila-viffern jag hade innan, och definitivt som Edwins låda just nu. I vit-vifferfallet blev det bättre när jag bytte till en tjockare olja, men lådan var ganska racklig ändå. I Edwins fall får jag inte i neutralen alls när det är så varmt i luften och motorn går. Stänger jag av motorn går neutralen i hur lätt som helst. Olja är nybytt på Edwin.

Blir du nåt hjälpt av det?
===

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#109 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:
tersan skrev:Jag förstår vad du menar, men jag tror att jag släpper gasen tillräckligt för att växlarna ska gå i. Men spaken är helt stum, och lådan hamnar i nån sorts friläge. När jag köpte hojen hände det vid lägre varvtal, men efter ett oljebyte så blev det bättre. Kanske ska prova med ett oljebyte till?
Låter lite som den vita 12000 mila-viffern jag hade innan, och definitivt som Edwins låda just nu. I vit-vifferfallet blev det bättre när jag bytte till en tjockare olja, men lådan var ganska racklig ändå. I Edwins fall får jag inte i neutralen alls när det är så varmt i luften och motorn går. Stänger jag av motorn går neutralen i hur lätt som helst. Olja är nybytt på Edwin.

Blir du nåt hjälpt av det?
Vet inte... lådan är inte racklig, och jag har inga problem att få i neutralen. Det är ibland när jag känner för att varva ur den som jag inte får i nästa växel. Då får jag rulla på "friläge" en stund, och sen stampa till på pedalen för att nån växel ska gå i (ackompanjerat av ett ganska otrevligt rasslande).

Det kan också vara så enkelt att jag måste vara mer distinkt när jag växlar...
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#110 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Det kan också vara så enkelt att jag måste vara mer distinkt när jag växlar...
En hård stövel och en bestämt tryck eller tramp har jag alltid märkt gör växlingarna lättare. ;-)
===

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#111 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:
tersan skrev:Det kan också vara så enkelt att jag måste vara mer distinkt när jag växlar...
En hård stövel och en bestämt tryck eller tramp har jag alltid märkt gör växlingarna lättare. ;-)
Får testa på väg hem idag... kan annars meddela att Malmös morgonrusning inte innebar några incidenter. Däremot är min ryggsäck inte riktigt anpassad för högt motorvägstempo... ska testa med tankväska nästa gång.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#112 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Får testa på väg hem idag... kan annars meddela att Malmös morgonrusning inte innebar några incidenter. Däremot är min ryggsäck inte riktigt anpassad för högt motorvägstempo... ska testa med tankväska nästa gång.
Om du inte behöver en stor, tycker jag Biltemas lilla magnetväska är som gjuten för pendling och kortare turer.

Dessvärre, har jag inget behov av min mer, nu när jag har ett Bagstertankskydd... :(
===

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#113 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:
tersan skrev:Får testa på väg hem idag... kan annars meddela att Malmös morgonrusning inte innebar några incidenter. Däremot är min ryggsäck inte riktigt anpassad för högt motorvägstempo... ska testa med tankväska nästa gång.
Om du inte behöver en stor, tycker jag Biltemas lilla magnetväska är som gjuten för pendling och kortare turer.

Dessvärre, har jag inget behov av min mer, nu när jag har ett Bagstertankskydd... :(
Jag köpte en liten på Lidl samtidigt med den stora. Men i regel behöver jag lite kläder och ev dator också, så det går åt en större väska.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#114 Inlägg av tersan »

Invigde mina sommarhandskar idag... :? De har legat på hyllan i några år, men nu tyckte jag att det var dags. Normalt är jag ganska frusen av mig, men i det här vädret blir det lite varmt med mina Halvarsson State. Sommarhandsken verkar vara en äldre modell av Halvarsson Roadstar, köptes med 50% rabatt i slutet av åksäsongen.

Undrar bara hur många mil det ska ta innan handskarna passar, det är liiiite trångt och obekvämt innan de töjt sig efter mina händer. :wink:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#115 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Undrar bara hur många mil det ska ta innan handskarna passar, det är liiiite trångt och obekvämt innan de töjt sig efter mina händer. :wink:
Smörj upp dem så töjer de sig lite lättare!
===

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#116 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:
tersan skrev:Undrar bara hur många mil det ska ta innan handskarna passar, det är liiiite trångt och obekvämt innan de töjt sig efter mina händer. :wink:
Smörj upp dem så töjer de sig lite lättare!
Självklart, nu när jag tänker efter... :oops: Får bli lite kvällspyssel tillsammans med en kyld pilsner. :wink:
VFR750F -92, grön

Robert
Medlem

#117 Inlägg av Robert »

Varför inte köra i ösregn, då passar allt när det torkar :P (talar av blöt erfarenhet nyligen)
Förare från -67, VFR -00 Röd, svarta hjul.
VFR från -88, Röd med vita hjul *RIP*

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#118 Inlägg av tersan »

Robert skrev:Varför inte köra i ösregn, då passar allt när det torkar :P (talar av blöt erfarenhet nyligen)
Japp, funkar också! Det lär bli hällregn imorrn, kanske ska testa en sväng då... :wink:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Kontakt:

#119 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Självklart, nu när jag tänker efter... :oops: Får bli lite kvällspyssel tillsammans med en kyld pilsner. :wink:
:lol:

Mmm... Låter gott. Blir lite sugen själv. Men ska hämta modren till kvällens grillfest. Får vänta lite. :(
===

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Kontakt:

#120 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:
tersan skrev:Självklart, nu när jag tänker efter... :oops: Får bli lite kvällspyssel tillsammans med en kyld pilsner. :wink:
:lol:

Mmm... Låter gott. Blir lite sugen själv. Men ska hämta modren till kvällens grillfest. Får vänta lite. :(
Den korsikanska pilsnern var så god och stor att jag hann smörja in två par handskar... fast när det är dags att smörja stället så får nog lådvinet plockas fram. :wink:
VFR750F -92, grön

Skriv svar