Efter att jag fått tillbaka moppen så är det en lite irriterande grej som jag upplever.
När jag skall starta den och den är "kall" så är det en liten paus från det att jag trycker på startknappen tills startmotorn sätter igång. Jag misstänker att det beror på att batteriet toktömdes när regulatorn dog och det är "typ slut".
Är min bedömning riktig och det är dags att byta batteri? Om så, är det bara att slanta för ett Yuasa eller vågar jag fortsätta med biltema som jag haft i 7 år nu tror jag. Ja det är antagligen kass nu men det beror också på att regulatorn dog, tror jag.
Fråga två, vad beror den där pausen på, är det typ bygga upp ström för att orka dra runt startmotorn eller något annat?
/R
RhINO åker VFR
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Re: RhINO åker VFR
Hej Rickard!
Grattis på födelsedagen i efterskott, och att du fått snurr på hojen igen.
Vad gäller batteri är det ju lite delade meningar här om hur man ska resonera, om det är en "slit och släng" vara där man bara ska köpa det billigaste eller man ska köpa ett dyrare av bättre kvalité. Själv har jag (de få gånger det behövts under snart 35 år) alltid köpt original Yuasa batteri. Dyrare i inköp ja, men har alltid kört problemfritt i många år efter så väl värt det i min värd.
Har inte gjort det vad gäller batterier, men brukar försöka räkna ut milkostnaden på förbruknings varor och personlig utrustning (brukar löna sig att satsa på kvalité).
Grattis på födelsedagen i efterskott, och att du fått snurr på hojen igen.
Vad gäller batteri är det ju lite delade meningar här om hur man ska resonera, om det är en "slit och släng" vara där man bara ska köpa det billigaste eller man ska köpa ett dyrare av bättre kvalité. Själv har jag (de få gånger det behövts under snart 35 år) alltid köpt original Yuasa batteri. Dyrare i inköp ja, men har alltid kört problemfritt i många år efter så väl värt det i min värd.
Har inte gjort det vad gäller batterier, men brukar försöka räkna ut milkostnaden på förbruknings varor och personlig utrustning (brukar löna sig att satsa på kvalité).
HONDA VFR 1200 FDA -12
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90
Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90
Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!
- Tommy Gsson
- Donator 2023
Re: RhINO åker VFR
Min batterinördskollega säger att om batteriet varit under 10v (över lite tid) så har det tagit skada, under 8v BYT!
Självklart finns det undantag, och i viss mån går det att motionera batteriet (bränna loss beläggningarna som blir på plattorna).
Fördröjningen kan bero på lågt volttal eller att startreläet inte kommit ur vintervilan ännu eller lite oxid i startknappen.
Köp nytt batteri, om batteriet är dåligt så belastar du laddningen i onödan och kan bränna delar igen.
Ha en skön helg.
Tommy
Självklart finns det undantag, och i viss mån går det att motionera batteriet (bränna loss beläggningarna som blir på plattorna).
Fördröjningen kan bero på lågt volttal eller att startreläet inte kommit ur vintervilan ännu eller lite oxid i startknappen.
Köp nytt batteri, om batteriet är dåligt så belastar du laddningen i onödan och kan bränna delar igen.
Ha en skön helg.
Tommy
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P