adrian_vg skrev:
Hm...
Har den blivande civilingenjören hunnit till kursen "Teori och praktik: Eller saker man gör när man inte kan annat - kreativitet i fält"?
Jag har vänt på oljebrickan på fruns V70 under fyra eller fem oljebyten. Inga läckage.
Det är en bricka gott folk. Det är inte raketforskning eller en hjärnoperation.
Jodå några praktiska moment kommer det helt klart in! vi har bland annat valsat och byggt in spänningar i brickor för att se vad som händer när de blir för mycket. Även rekristallationsglödgat samma brickor för att få de att gå tillbaka till sin vanliga mjukhet. Funfact vet även att många tuggumin görs med samma gummibas som vissa o-ringar vilket gör att man i panik ofta kan köra med ett tuggummi istället
Det förra inlägget var med menat med glimten i ögat, som jag skrev så är det första bytet jag gör med hojen i min ägo vilket gör att jag inte har en aning om det sitter en bra bricka eller om den förra ägaren vänt den ett bra antal gånger! När jag då ändå ska beställa filter så slänger jag då lämpligen med brickor i samma köp!
Hojen är ju dock mitt enda fordon (trampcykel räknas inte) så tömmer jag på olja och inte har en ny bricka blir det jobb med att åka buss och så för att kunna få tag på en ny! Kommer inte dimensionen fram så köper jag antagligen kittet på biltema för att täcka upp, men det känns som sagt onödigt att köpa så många brickor som jag aldrig kommer använda
raffe skrev:Det förra inlägget var med menat med glimten i ögat, som jag skrev så är det första bytet jag gör med hojen i min ägo vilket gör att jag inte har en aning om det sitter en bra bricka eller om den förra ägaren vänt den ett bra antal gånger!
Finns ord för det - nyhojsnojja. Var lugn, det kommer att släppa när man kört och mekat med hojen några gånger!
raffe skrev:Hojen är ju dock mitt enda fordon (trampcykel räknas inte) så tömmer jag på olja och inte har en ny bricka blir det jobb med att åka buss och så för att kunna få tag på en ny! Kommer inte dimensionen fram så köper jag antagligen kittet på biltema för att täcka upp, men det känns som sagt onödigt att köpa så många brickor som jag aldrig kommer använda
Jag förstår.
Ang brick-kitet - man kan skaffa sig många vänner när info om att du har ett kit kommer ut i offentligeheten...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
I detta kittet får man med "2st/12mm samt 1st/14mm oljepluggspackningar." vad ska man med 3 packningar till? känns ju som att packningen på 14mm är till själva pluggen, men vad ska man med de andra två till vid ett oljebyte?
raffe skrev:I detta kittet får man med "2st/12mm samt 1st/14mm oljepluggspackningar." vad ska man med 3 packningar till? känns ju som att packningen på 14mm är till själva pluggen, men vad ska man med de andra två till vid ett oljebyte?
Tänkte om det kan vara en O-ring till oljepåfyllningen.
Till de gammelHondor som har insatsfilter följer det med en stor och en liten O-ring.
Kardan VF:ar (80-talare) har en extra oljeavtappning på främre toppen eftersom cylindrarna lutar mer framåt, typ som på Ducce som av den anledningen kallar sin motor "L-motor" istället för "V-motor", men det är fortfarande 90 grader.
Några motoralternativ har också en separat oljesticka, alltså inte i samma lock som oljepåfyllningen. Men dom här båda hålen har alltså en liten 6 mm alubricka respektive O-ring.
Sådär oljan och filtret är nu bytt! Räckte med att ta bort vänster sidokåpa och jag vet nu att brickan till pluggen är 12mm ifall att någon annan behöver den informationen någon gång
raffe skrev:Sådär oljan och filtret är nu bytt! Räckte med att ta bort vänster sidokåpa och jag vet nu att brickan till pluggen är 12mm ifall att någon annan behöver den informationen någon gång
Lysande, undrade just över detta då det är dags för service snart. Just nu är det -12C och vindar från h*lvetet, men snart vänder det!
Hittade pappkartongen för filtret från förra bytet, och i den låg två brickor, en ny med 14 mm hål och en använd med 12 mm. Detta hade ju kunnat vara en fingervisning, men man vill ju vara säker
Köpte ifjol från Honda, men fick uppenbarligen inte med två 12 mm brickor, utan bara en.
Grattis raffe i efterskott till kortet. Gällande nya brickor i alu/ koppar för tätning så drar jag inte fullt moment utan ser bara till att det inte läcker bensin eller olja. Nya kopparbrickor till banjobulten till bensintanken behöver inte rekommenderat åtdragningsmoment för att hålla tätt. Endast 17Nm mot rekommenderade 22Nm. Nästa gång tanken återmonteras är en upphettning av samma brickor och anvisat åtdragningsmoment att rekommendera. På det viset sparar man pengar på inköp av nya packningar och nyttjar de befintliga packningarna till fullo. Återvinning när det är som bäst.