Raffe - En guldklimp på blocket!
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Re: Raffe - En guldklimp på blocket!
Nu börjar det snart närma sig vinter och dags för service och att ställa in hojen i sin lilla dvala!
Tänkte byta filter, olja eventuellt även vätska till bromsar och koppling.
Har hittat att filtret ska heta 303 tänkte köra på detta
https://www.xlmoto.se/oljefilter-kn-pow ... 750-f-1990
I samband med detta ska jag ju även byta ut brickan som sitter vid oljepluggen men tycks inte kunna hitta dimensionerna på denna, någon som vet?
Oljan får nog hamna på http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Ol ... 000022967/ ligger väl över api:SG som var rekommenderat när hojen var ny.
Tänkte byta filter, olja eventuellt även vätska till bromsar och koppling.
Har hittat att filtret ska heta 303 tänkte köra på detta
https://www.xlmoto.se/oljefilter-kn-pow ... 750-f-1990
I samband med detta ska jag ju även byta ut brickan som sitter vid oljepluggen men tycks inte kunna hitta dimensionerna på denna, någon som vet?
Oljan får nog hamna på http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Ol ... 000022967/ ligger väl över api:SG som var rekommenderat när hojen var ny.
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Raffe - En guldklimp på blocket!
Hoppas jag inte startar nåt nuraffe skrev:Har hittat att filtret ska heta 303 tänkte köra på detta
https://www.xlmoto.se/oljefilter-kn-pow ... 750-f-1990
I samband med detta ska jag ju även byta ut brickan som sitter vid oljepluggen men tycks inte kunna hitta dimensionerna på denna, någon som vet?
Oljan får nog hamna på http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Ol ... 000022967/ ligger väl över api:SG som var rekommenderat när hojen var ny.
När det gäller oljefilter är jag tveksam till eftermarknadsgrejer även K&N mycket väl kan vara bra grejer. Men när det bara är marginellt billigare (om överhuvudtaget) än ett originalfilter så ser jag ingen anledning varför man ska köpas nåt annat.
Biltemaolja ja... Jo SG är rekommenderat och oljan är SM, men hur länge? Jag skulle väldigt gärna nån gång vilja se en test på olja som har legat i och snurrat några 100 eller kanske t.o.m. 1000 mil. Det är då man ser vad det är för kvalitet.
Det är lite som att köpa dojor. Man kan köpa för 150 spänn på Skopunkten eller t.ex. Ecco för 1000+ spänn. Båda funkar, men hur länge? Om dojorna pajar i förtid så slänger man skiten och köper nya, förhoppningsvis bättre. Men om additiverna i oljan pajar i förtid så kan man ligga risigt till, om inte annat kan det bli jävligt dyrt.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Raffe - En guldklimp på blocket!
Du kan gott köra med grejorna du länkar till.raffe skrev:Nu börjar det snart närma sig vinter och dags för service och att ställa in hojen i sin lilla dvala!
Tänkte byta filter, olja eventuellt även vätska till bromsar och koppling.
Har hittat att filtret ska heta 303 tänkte köra på detta
https://www.xlmoto.se/oljefilter-kn-pow ... 750-f-1990
I samband med detta ska jag ju även byta ut brickan som sitter vid oljepluggen men tycks inte kunna hitta dimensionerna på denna, någon som vet?
Oljan får nog hamna på http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Ol ... 000022967/ ligger väl över api:SG som var rekommenderat när hojen var ny.
Har köpt servicekitet till mina senaste österrikiska grovsmiden med olja och filter. 399 kr för olja och filter är svårslaget.
Men! För säkerhets skull, kolla med Swedol vad deras fyralitersförpackning med OKQ8 SBK 10W/40 helsynt går på jmfm Biltemas dito.
Har hört ryktas att prisskillnaden inte längre är speciellt stor.
Om priserna är likartade och klassningen samma, kan man kolla på vilken förpackning som är snyggast och köpa den.
Oljans kvalitetsklassning är det enda som spelar roll.
Att notera: Vissa hojar med våt koppling, även inom samma märke och modell, kan vara olika känsliga för motoroljan man har i.
Man får prova sig fram lite om man märker av nåt problem, som tex slirning.
Låt oss dock inte starta ytterligare en oljekrigs-diskussion här. Finns andra trådar för det.
Edit: Servicekit för VFR750, gen 90-93; https://www.xlmoto.se/a9-racing-motorol ... 750-f-1990.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Raffe - En guldklimp på blocket!
Den där oljan är delsyntet, ajabaja att rekommendera dylikt skräp..adrian_vg skrev:Du kan gott köra med grejorna du länkar till.raffe skrev:Nu börjar det snart närma sig vinter och dags för service och att ställa in hojen i sin lilla dvala!
Tänkte byta filter, olja eventuellt även vätska till bromsar och koppling.
Har hittat att filtret ska heta 303 tänkte köra på detta
https://www.xlmoto.se/oljefilter-kn-pow ... 750-f-1990
I samband med detta ska jag ju även byta ut brickan som sitter vid oljepluggen men tycks inte kunna hitta dimensionerna på denna, någon som vet?
Oljan får nog hamna på http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Ol ... 000022967/ ligger väl över api:SG som var rekommenderat när hojen var ny.
Har köpt servicekitet till mina senaste österrikiska grovsmiden med olja och filter. 399 kr för olja och filter är svårslaget.
Men! För säkerhets skull, kolla med Swedol vad deras fyralitersförpackning med OKQ8 SBK 10W/40 helsynt går på jmfm Biltemas dito.
Har hört ryktas att prisskillnaden inte längre är speciellt stor.
Om priserna är likartade och klassningen samma, kan man kolla på vilken förpackning som är snyggast och köpa den.
Oljans kvalitetsklassning är det enda som spelar roll.
Att notera: Vissa hojar med våt koppling, även inom samma märke och modell, kan vara olika känsliga för motoroljan man har i.
Man får prova sig fram lite om man märker av nåt problem, som tex slirning.
Låt oss dock inte starta ytterligare en oljekrigs-diskussion här. Finns andra trådar för det.
Edit: Servicekit för VFR750, gen 90-93; https://www.xlmoto.se/a9-racing-motorol ... 750-f-1990.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Raffe - En guldklimp på blocket!
Oj! Förlåt!blacken skrev:Den där oljan är delsyntet, ajabaja att rekommendera dylikt skräp..Edit: Servicekit för VFR750, gen 90-93; https://www.xlmoto.se/a9-racing-motorol ... 750-f-1990.
Missade att den var delsynt, jag ber om ursäkt.
Det finns dock liknande kit med helsyntolja ist. för bara en mindre merkostnad!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Raffe - En guldklimp på blocket!
Rekommenderar inte Honda delsyntetolja?
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Raffe - En guldklimp på blocket!
Hamnar den rätt i kvalitetsklassningen?RhINO skrev:Rekommenderar inte Honda delsyntetolja?
Delsynt brukar annars vara lite si och så med exakt hur mycket som är syntetiskt i dem.
Risken är stor att man får en nästan helt vanlig mineralolja, till ungefär samma pris som en helsynt.
Bara för att det är en Hondamärkt originalolja betyder det inte att kvaliteten är superduper.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Raffe - En guldklimp på blocket!
Tyrannosaurus: Låt oss som sagt inte skapa en ny olje-tråd det räcker gott med de som redan finns. Biltemas olja klarar de klassningar som rekommenderas av honda med ganska många steg, (4 steg) vi ska inte glömma att det faktiskt är en motorcykel som är 26 år gammal och jag har inga tvivel om att biltemas olja ska lämpa sig gott. Vad gäller filter så är både K&N & HIFLO TUV godkända vilket gör att de båda uppnår den specifikation som krävs av ett orginalfilter. Eventuellt satsar jag faktiskt på HIFLO:s variant https://www.xlmoto.se/oljefilter-hiflo- ... 750-f-1990
adrian_vg: Satsar som sagt hellre på en helsyntes då, behöver tyvärr gå upp i pris om jag ska köra något annat. Vad gäller våtkoppling så är ju biltemaoljan väl använd (har ju tom en egen tråd här i forumet?!) vilket bör säkerställa att det inte ska vara några som helst problem!
Men det var ingen som svarade på den verkliga frågan angående kopparbrickorna! Vilken dimension ska jag satsa på för att det ska passa? Tom suttit med haynes-boken utan att lycka hitta vilken dimension som stämmer!
https://www.xlmoto.se/kopparbrickor-5-pack
För övrigt så körde jag hem en rad4a med liknande effekt åt en kompis förra veckan, och jag måste ju säga att v4an har en trevligare motorkarraktär
adrian_vg: Satsar som sagt hellre på en helsyntes då, behöver tyvärr gå upp i pris om jag ska köra något annat. Vad gäller våtkoppling så är ju biltemaoljan väl använd (har ju tom en egen tråd här i forumet?!) vilket bör säkerställa att det inte ska vara några som helst problem!
Men det var ingen som svarade på den verkliga frågan angående kopparbrickorna! Vilken dimension ska jag satsa på för att det ska passa? Tom suttit med haynes-boken utan att lycka hitta vilken dimension som stämmer!
https://www.xlmoto.se/kopparbrickor-5-pack
För övrigt så körde jag hem en rad4a med liknande effekt åt en kompis förra veckan, och jag måste ju säga att v4an har en trevligare motorkarraktär
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Raffe - En guldklimp på blocket!
Det var ju det jag skulle svara på från början, men halkade på oljan. Sorry.raffe skrev:Men det var ingen som svarade på den verkliga frågan angående kopparbrickorna! Vilken dimension ska jag satsa på för att det ska passa? Tom suttit med haynes-boken utan att lycka hitta vilken dimension som stämmer!
https://www.xlmoto.se/kopparbrickor-5-pack
Jo, jag brukar bara vända på brickan, om den inte är alltför skadad, dvs stora jack edyl.
Kommer att skaffa ett storpack koppar- eller alubrickor i en lämplig storlek vilken säsong som helst nu...
Edit: Kan du inte bara mäta diametern på den gängade biten på oljepluggen?
Edit2: En hel livsförbrukning av kopparbrickor; http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fasteleme ... 000035592/.
Edit3: Ännu bättre pris! http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fasteleme ... 000037212/
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Raffe - En guldklimp på blocket!
Då detta är första bytet sen jag blev ägare tänkte jag ta och byta då jag inte vet om den förra ägaren redan vänt på den eller så! Problemet med det är ju att jag får ha hojen stående tills jag får delarna och då kan jag ju inte köraadrian_vg skrev:Det var ju det jag skulle svara på från början, men halkade på oljan. Sorry.raffe skrev:Men det var ingen som svarade på den verkliga frågan angående kopparbrickorna! Vilken dimension ska jag satsa på för att det ska passa? Tom suttit med haynes-boken utan att lycka hitta vilken dimension som stämmer!
https://www.xlmoto.se/kopparbrickor-5-pack
Jo, jag brukar bara vända på brickan, om den inte är alltför skadad, dvs stora jack edyl.
Kommer att skaffa ett storpack koppar- eller alubrickor i en lämplig storlek vilken säsong som helst nu...
Edit: Kan du inte bara mäta diametern på den gängade biten på oljepluggen?
Edit2: En hel livsförbrukning av kopparbrickor; http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fasteleme ... 000035592/.
EDIT:Att köra på ett sånt sätt är ju klart ett alternativ, men lär ju tyvärr inte använda de andra brickorna vilket känns som lite slöseri då...
Re: Raffe - En guldklimp på blocket!
+Jo, jag brukar bara vända på brickan, om den inte är alltför skadad, dvs stora jack edyl.
Inte så lyckat att göra det. För brickan är lika sönderstressad i sitt "inre" där också, Byta är den enda korrekta att göra. Sedan så kan man ju alltid ta en chansning och hoppas på att den håller ett omgång till, det kan funka. Brickor brukar att finnas på dom flesta välsorterande soppamackarna eller på meckonomen, blada dit med gammelbrickan och glutta i deras sortiment.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: Raffe - En guldklimp på blocket!
Absolut, man bygger ju in dislokationer (spänningar) i brickan vilket gör att den blir svårare att forma efter den nya, bygger man in tillräckligt mycket så spricker detaljen tillslut.blacken skrev:+Jo, jag brukar bara vända på brickan, om den inte är alltför skadad, dvs stora jack edyl.
Inte så lyckat att göra det. För brickan är lika sönderstressad i sitt "inre" där också, Byta är den enda korrekta att göra. Sedan så kan man ju alltid ta en chansning och hoppas på att den håller ett omgång till, det kan funka..
(halvvägs till att bli civilingenjör i maskinteknik så jag har läst en och annan kurs om material och hållfasthet)
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Raffe - En guldklimp på blocket!
Hm...raffe skrev:Absolut, man bygger ju in dislokationer (spänningar) i brickan vilket gör att den blir svårare att forma efter den nya, bygger man in tillräckligt mycket så spricker detaljen tillslut.blacken skrev:+Jo, jag brukar bara vända på brickan, om den inte är alltför skadad, dvs stora jack edyl.
Inte så lyckat att göra det. För brickan är lika sönderstressad i sitt "inre" där också, Byta är den enda korrekta att göra. Sedan så kan man ju alltid ta en chansning och hoppas på att den håller ett omgång till, det kan funka..
(halvvägs till att bli civilingenjör i maskinteknik så jag har läst en och annan kurs om material och hållfasthet)
Har den blivande civilingenjören hunnit till kursen "Teori och praktik: Eller saker man gör när man inte kan annat - kreativitet i fält"?
Jag har vänt på oljebrickan på fruns V70 under fyra eller fem oljebyten. Inga läckage.
Det är en bricka gott folk. Det är inte raketforskning eller en hjärnoperation.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Raffe - En guldklimp på blocket!
Har nada formell utbildning i materialhållfasthetslära. men "några" års praktisk erfarenhet i ämnet och du har haft tur Adrian, när du drar en kopparbricka så deformeras den, (den plattas ut) och laterala dragkrafter drar den isär i sitt inre, hur mycket, beror på hur hårt den dras. Det i sin tur leder till materialförsvagning i brickans material, och koppar eller i vissa fall aluminium är "mjuka" material så dom tål att klämmas i hop en gång, sedan så blir dom svagare, till skillnad mot en stålbricka som är betydligt starkare i sitt material, som tål deformering utan att försvagas. Så käre Adrian, det ÄR skillnad på brickor och brickor. En oljebricka SKALL! bytas efter en gång, för det är inte omöjligt eller ovanligt att dom börjar att läcka eller trilla isär bort av motorvibriationer.Jag har vänt på oljebrickan på fruns V70 under fyra eller fem oljebyten. Inga läckage.
Det är en bricka gott folk. Det är inte raketforskning eller en hjärnoperation.
Och ja, jag vet
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Raffe - En guldklimp på blocket!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!