Hur ser gamla tändstiftet ut på cylindern som misständer?
Om luftfiltret är igensatt går motorn fetare, och kan lätt koksa igen stiften med dålig (tvekande) motorgång tills man kommer upp i varv. Fråga mig hur jag vet...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
adrian_vg skrev:Hur ser gamla tändstiftet ut på cylindern som misständer?
Om luftfiltret är igensatt går motorn fetare, och kan lätt koksa igen stiften med dålig (tvekande) motorgång tills man kommer upp i varv. Fråga mig hur jag vet...
Har inte kollat stiften än. Fanns inga orginalverktyg med hojen. Väntar på leverans:).
Min grönviffer, en 97:a, gick som en påse nötter så lämnade in den för en koll och ev jettning, eftersom det satt både ett slipon och K & N monterat. För att göra en lång och dyr historia kort så visade det sig att förgasarna hade ganska stora munstycken insatta redan och att den därför koksade igen lätt om man fiskörde (som jag gjorde då, jag var en försiktig förare och lätt på gasen...).
Verkstaden tyckte dock inte att att vi skulle gå ner i munstycksstorlek just pga slipon och öppnare luftfilter, bara byta tändstift igen, och föreslog att jag skulle göra något som Tersan efteråt upplyste mig kallades för italiensk renovering.
Man värmer upp hojen ordentligt, och tar alltså upp den på ettan till ca 11000 rpm, bromsar ner, upprepar ettan och 11000 rpm några gånger. Detta brukar i de flesta fall göra rent koksade tändstift, så att motorn går ordentligt efteråt.
Detta fixar de mest akuta symptomen, resten är en sorts personlig attitydjustering i form av att sluta fisköra, och ist köra hojen som den lilla motorcykelmotor den har. Stadskörning i 50 på sexan är ett absolut no-no (även om det går) . Tvåan, kanske trean, på 4000 rpm är rätt väg att gå. En 750cc mc-motor är inte en bilmotor på 2000cc som fixar körning på högsta växeln i låg fart och på strax över tomgångsvarv.
Många inser det dessvärre inte och beklagar sig på detta forum att hojen vibrerar och skakar när man kör på sexan med passagerare i värsta fall i stan tex. Det lönar sig att växla ner några hack, motorn är så pass flexibel att det är helt ok att dåna fram på 4000 rpm även inom stan eller vid annan långsam körning. Motorn mår bara bra av det.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Nu är prylarna på väg från landet där dom kör på fel sida
Tömt tanken på all bensin o det var ingen skit i tanken Kommer o slänga i iridum stiften och nya bränslefiltret o en fulltank med V power så fort det går och sen ut o prova lite varvstopp enligt din expertis Adrian Hoppas det får sista cylindern att gå bra.
Du får samma varningar som jag fick från verkstaden:
* Se till att motorn är ordentligt varmkörd först.
* Håll koll bakåt när du "renoverar".
* Ett öga på oljetryckslampan hela tiden.
* Känns det konstigt från motorn, avsluta den italienska renoveringen omedelbart.
Ett tips från mig, gör detta inte så långt hemifrån om möjligt, om det värsta skulle hända. Blir inte så långt att leda hojen då...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Min variant på Italian Tune-Up är lite annorlunda, jag kör helt enkelt en hyfsat lång runda men ser till att hålla rejäla varv på motorn och bromsa ner hårt när det är dags. På så sätt motionerar man motor, låda, bromsar, bussningar etc och framförallt blir oljan så varm att möget som inte ska vara där bränns bort.
Tänk dig att Giuseppe är ute på en bombarrunda i italienska bergen, så förstår du har man ska köra. Det här funkar förstås bäst på italienska fordon som är byggda för det, men även "vanliga" bilar/hojar brukar må bra av en ordentlig genomkörare ibland.
Snitsigt. Är ikonfibret kustomtillklippt eller finns det färdigt?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00. Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Hojen har vi folie på. Samma folie som används till bilar. Många Ferrari o andra gör ju det för o skydda orginallacken o bli fräna i sina mattsvarta bilar
För att skära ut carbon folien på tanken o över lampan fram använder man en supersmart kniv Det är en liten tejp med en tunn vass metaltråd i. Man tejpar den på hojen så som man vill skära sen lägger man över folien. Sen är det bara o dra i tråden så skärs det som man vill