Hulk presenterar sig [varning det blev långt ;) ]

Vem är du? Vem är jag?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Hulk
Donator 2012
Inlägg: 142
Blev medlem: lör maj 26, 2007 13:58
Ort: Sörmland

Hulk presenterar sig [varning det blev långt ;) ]

#1 Inlägg av Hulk »

Nu när det var ett tag sedan jag reggade mig är det väl dags att man skriver några rader här.

Tommy heter jag och är 38 bast, med bara 10 år med A-kort = ung MC-förare :D

Uppfyllde alltså den gamla pojkdrömmen 1997 med att ta kortet och började direkt jaga hoj!
Jag hade följt Mick Dohan i MotoGP ett tag och var rejält såld på RC30.
Bild

Letade lite efter VFR redan då .. men de var dyra och för samma pengar jag då skulle få en VFR från -88 fick jag en Suzuki RF600 -96, så det blev min första hoj.
Bild

RF:en var mycket trevlig men det blev mycket växlande med radfyran på kurviga vägar. När jag låg bakom min polaren som hade VFR -88 märkte jag en tydlig skillnad där han nästan aldrig växlade utan bara motorbromsade och vred på igen. Det vridet ville jag också ha!

Hösten 2000 sålde jag RF:en till förmån för hus och barn. Några tårar blev det .. men med hus och barn blev det inte riktigt tid för MC i alla fall så saknaden var inte allt för stor. MEN .. varje vår när hojarna kröp fram ur sina hålor tittade jag med längtan i blicken länge efter de som susade förbi.

Våren 2005 blev längtan för stark och jag började på allvar titta efter hoj igen. Jag har alltid varit svag för enkelsvingen och helst ville jag ha en 94-97. På blocket låg de på ca. 45000:- vilket jag tyckte var lite mycket. Jag läste om import från tyskland och kikade på annonser och hamnade på eBay. Då mina tyskakunskaper är obefintliga kollade jag i stället på eBay i England. Jag följde några annonser där och förundrades över hur billigt hojarna gick. Jag kollade upp hur det skulle fungera med en hoj från ett land med vänstertrafik och kom fram till att bara hastighetsmätaren har indikering både för miles och km så är det ok men strålkastaren måste bytas om den pekar åt fel håll. Det visade sig dock att strålkastaren i UK har ”strait beam” och pekar rakt fram vilket enligt VV är ok för MC.

Jag såg detta som ett spännande litet äventyr och beslöt mig för att prova. Jag hittade några annonser som var intressanta och efter ett tag fick jag kontakt med en säljare som jag på en gång fick bra kontakt med. Han var andra ägaren och mailade bilder på alla papper osv. och vi hade en bra dialog. Jag bestämde mig för att lita på honom och gav mig in i budgivningen.
Mitt i natten slutade budgivningen och jag satt framför datorn och klickade. Plötsligt var den slut och jag hade vunnit! En silverfärjad 95:a som jag bara sett på bild var nu min!

Jag kollade upp resa osv. och bestämde möte med säljaren.

En vecka senare flög jag med Ryanair till London och tog tåget till en liten förort utanför där jag möttes av säljaren. Hemma hos honom visade han hojen som såg kanon ut och efter provkörning och genomgång av alla papper bytte jag pengar mot nycklarna. Han hade förberett en karta till mig då min plan för hemresan var att köra MC:n till Harwich och sen åka färja till Esbjerg i Danmark. Därifrån tänkte jag sedan köra hem.

Jag satte kurs ut på motorvägen och efter en timma började man skylta mot Harwich, skönt!
Då hände det som inte fick hända, plötslig känns hojen som den ska dö och jag ser på instrumenten att lamporna blinkar och hojen dör. In till kanten och stannar. Hojen är helt stendöd. Jag kollar säkringar och ser att en är trasig. Tar en av de extra säkringar som finns och vrider på nyckeln .. poff där gick den också! Jag ringer säljaren och han säger att han har försäkring där det ingår att bli upplockad på vägen och då han fortfarande står som ägare borde det fungera. Jag ringer dem och efter några timmar kommer en kille med en skåpbil. Han säger att det troligen är laddningsregulatorn och att jag måste till en verkstad. Han kör mig till Harwich där jag tar in på ett hotell.

Jag missade båten jag bokat och bokar om till nästa som går 2 dagar senare. Under dessa 2 dagar felsöker man på en verkstad som låg mitt emot hotellet men han hittar inte felet. Jag vill bara få hem hojen så killen på verkstaden kör mig i sin skåpbil till färjan och i Danmark plockar min Pappa och bror upp mig med bil och släp.

Hemresan blev inte som jag tänkt mig men brist på äventyr kan jag inte klaga på ;)
Nu följde en del felsökning hemma och jagande av delar men efter ca en månad hade jag klurat ut allt och fått tag på delar.

Jag sökte en hel del på nätet och hittade en del berättelser om vad laddningsregulatorn ställ till med för diverse VFR-ägare. Troligen var det regulatorn som pajade och batteriet pajade och på något underlig sett blåstes hela elsystemet så det måste blivit en rejäl urladdning. Jag har bara läst en liknande beskrivning där stora delar av elsystemet gick sönder, men för de flesta går bara regulatorn samt i vissa fall även batteriet.

Batteriet bytte jag redan i UK för att han skulle kunna felsöka, sen hade CDI-boxen, regulatorn, hastighetsgivaren, blinkersrelä, lite säkringar samt alla lampor gått sönder.
När jag letade upp vad delarna skulle kosta på nätet blev jag lite svettig.
Bild
Ungefär 6800:- för de 3 dyraste delarna .. puhh

CDI-boxen är verkligen svindyr men jag hade väldig tur och köpte en på auktion på eBay i tyskland för 270:- så det räddade mycket. Jag hittade även en verkstadshandbok i pdf-format på nätet vilket hjälpte mycket vid felsöknigen.


Hojen gick på 24000. Flyg, båt + övriga resekostnader 3500 = 27500. Där hade jag ju gärna stannat + soppapengar hem från Danmark .. men det blev i stället lite till. Hotell, mat, reservdelar, registrering gick på 4800 vilket gjorde att jag landade på 32300 när allt var klart.

Jag blev dock tillslut VFR-ägare och har en ganska annorlunda story i bagaget :D

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av Hulk den ons jun 20, 2007 23:09, redigerad totalt 1 gånger.
VFR750-95

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#2 Inlägg av elias »

Hej o välkommen!!
Rolig presentation, ska nog bättra på min egna.. :)
Bild

Användarvisningsbild
PerJohan
Donator 2008
Inlägg: 186
Blev medlem: tor sep 14, 2006 13:15
Ort: Reftele (Småland)

#3 Inlägg av PerJohan »

Hej och väldigt välkommen!
Det var en spännande historia! :)
VFR800 -98 (röd, högdraget micron)
Kawazaki Z500 -81 (gråmet. till salu)

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#4 Inlägg av Conseal »

Ja välkommen .. den är ju fortfarande fin .. och då inte bara på bild utan i verkligheten. ;)
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

psalmroth
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: tis maj 01, 2007 13:55
Ort: Göteborg

#5 Inlägg av psalmroth »

Välkommen säger väl jag som e helt ny här själv :D

Användarvisningsbild
kennet
Donator 2008
Inlägg: 523
Blev medlem: mån apr 09, 2007 12:21
Ort: Uddevalla

#6 Inlägg av kennet »

Välkommen 8)
Utan hoj tyvärr

Användarvisningsbild
Krille
Donator 2008
Inlägg: 46
Blev medlem: lör dec 09, 2006 18:41
Ort: Lerum
Kontakt:

#7 Inlägg av Krille »

Välkommen! Snygg hoj du har :lol:
VFR -94 Såld......

Har nu Fazer 1000

Användarvisningsbild
OsiS
Donator 2010
Inlägg: 163
Blev medlem: tor maj 31, 2007 20:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

#8 Inlägg av OsiS »

Välkommen! Var någonstans befinner du dig i Södermanland? Är själv till och från i Nyköpingstrakten...

Användarvisningsbild
Hulk
Donator 2012
Inlägg: 142
Blev medlem: lör maj 26, 2007 13:58
Ort: Sörmland

#9 Inlägg av Hulk »

hezzone skrev:Välkommen! Snygg hoj du har :lol:
Tack! :D
Sliver togs inte in till Sverige på 94-97 modellen så det är lite extra kul, vi är inte så många med den färgen 8)
OsiS skrev:Välkommen! Var någonstans befinner du dig i Södermanland? Är själv till och från i Nyköpingstrakten...
Liten håla, Vagnhärad :oops:
VFR750-95

stilo
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: tor jun 14, 2007 19:38
Ort: Falkenberg

#10 Inlägg av stilo »

Välkommen!!

Vi får väl ta en runda nån gång då, är i Vagnhärad några gånger om året då frugans föräldrar bor där, finns ju en del roliga väger där, förmodligen betdligt fler än dom jag kört..
Utan hoj...

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Hulk presenterar sig [varning det blev långt ;) ]

#11 Inlägg av adrian_vg »

Välkommen hem! ;-)

Hörru', vad är det för plugg du har i mitten på bakhjulet? Nåt du satt dit själv eller är det standard? Har aldrig sett det förut...
Hulk skrev: Bild
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2142
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

#12 Inlägg av Tommy Gsson »

Välkommen!!
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
Hexx
Donator 2011
Inlägg: 148
Blev medlem: tor apr 09, 2009 01:52
Ort: Falköping

#13 Inlägg av Hexx »

Välkommen :tummenupp
Kul läsning på morgonkvisten..... alltid kul med en liten annorlunda historia.
Olle
VFR 800 -11 VINRÖD


I hate strip clubs.. I can't touch her, she can't touch me, I can't touch myself, and i have to give her all my cash.. It just reminds me of the wife.....

Användarvisningsbild
faceplant
Donator 2010
Inlägg: 323
Blev medlem: tis mar 11, 2008 13:26
Ort: Stockholm

#14 Inlägg av faceplant »

Välkommen Hulken!
(ursäkta min brist på humor, men borde inte hojen vara grön?)
Four wheels moves your body. Two wheels moves your soul.

VFR800 -06 *såld*
CBF600 -04 *såld*

Användarvisningsbild
Seth
Medlem
Inlägg: 1178
Blev medlem: sön maj 31, 2009 22:33
Ort: Kinne-vedum

#15 Inlägg av Seth »

välkommen. det var lite att läsa :P

Skriv svar