Pegaso skrev:Skulle vilja föreslå ett skivbromslås med larm, typ ABUS Detecto eller liknande. Då inte pga larmet som stöldskydd, utan som rullainteivägfördetsitterettlåsiskivanskydd
Jag har faktiskt kollat på de där låsen, men oj vad klunsiga de är!
Dessutom, hinner de verkligen larma innan man hinner iväg?
Pegaso skrev:Och nej, alla har inte alls gjort så (speciellt inte flera gånger

)
Öhh... inte än iaf
Ibland måste man prova mer än en gång, bara för att vara säker på att man fått det rätt. Eller nåt.

Men som Akademikern, hellre välta, än vara med om en riktig olycka.
Låret/rumpbiten där jag slog i, är rejält svullet. Förutspår ett blåmärke i alla regnbågens färger i en snar framtid... Otur att jag skulle smälla i precis utanför kanten på höftskyddet i byxorna. Så mycket skydd, till ingen nytta vid vältningar.
blacken skrev:Ps: jag har ännu inte glömt låset i skivan..

Hah, vänta bara...!
HondaHasse skrev:Jag har gjort det bland ca 500 medlemmar i SMC när de hade jubileum i Lungbyhed för några år sen
Hann knappt landa förrän det var minst 5 som hjälpte mig och hojen upp!!
Pinsamt map antalet, men å andra sidan var det rätt sorts vittnen.
TokTant skrev:Det finns "senilsnöre" till skivbromslås..... fungerar väl som att knyta ett snöre runt fingret............
Jag har bestämt för mig att jag hade ett sånt förra gången det hände, med grönviffern. Då plockade jag av senilsnöret, men glömde låset...

Jag hade en del annat i tankarna den gången också.
toktant skrev:Simultankapacitet????;)
Vadå? Hur menar du nu?
toktant skrev:Man kanske skulle använda framgafflen som "låsstöd"..... då hade man inte kommit många centimeter....
Du menar där klykor man ibland ser att vissa cykelställ har, och där man låser fast cykeln i ramen?
toktant skrev:Och sårad stolthet.....och själv väldigt medveten om defekterna som uppstod (som ingen annan ser). Det där med "baklängeslyft" funkade tyvärr inte för mig.
Den sårade stoltheten är värst, även om man inte har några vittnen.
Har du rätt teknik med baklängeslyftet? Har för mig att jag såg några klipp på Youtube om det, det var därifrån jag fick idén. Kände inte till proceduren innan det. Dittills har jag mest spräckt ett kärl nånstans när jag lyft upp välta bågar.