Sett denna?Kungfuu skrev:Jag blev faktiskt lite sugen på högdraget nu när jag ser hur resultatet skulle bli, även om jag gillar mitt slip-on som det är också. Jag får allt ta en funderare...
Markus Pettersson - Nya bilder på blinkers
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2167
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
-
- Medlem
- Inlägg: 19
- Blev medlem: lör maj 02, 2009 07:42
- Ort: Kungälv
Tackar allihopa.
Ska ge mig ut på min första långtur på sex dagar med motorcykel imorgon.
Jag och två kompisar ska toura runt i södra Sverige, så nu ska jag äntligen få känna hur den är på lite längre turer.
Det ska bli riktigt roligt o skönt att komma bort en sväng.
Ha det gött för nu , återkommer om ca en vecka
Ska ge mig ut på min första långtur på sex dagar med motorcykel imorgon.

Jag och två kompisar ska toura runt i södra Sverige, så nu ska jag äntligen få känna hur den är på lite längre turer.

Det ska bli riktigt roligt o skönt att komma bort en sväng.
Ha det gött för nu , återkommer om ca en vecka

- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Välkommen!Markus Pettersson skrev:Tackar allihopa.
Ska ge mig ut på min första långtur på sex dagar med motorcykel imorgon.![]()
Jag och två kompisar ska toura runt i södra Sverige, så nu ska jag äntligen få känna hur den är på lite längre turer.![]()
Det ska bli riktigt roligt o skönt att komma bort en sväng.
Ha det gött för nu , återkommer om ca en vecka
Södra Sverige är jättetrevligt, inte minst på hoj!
VFR750F -92, grön
-
- Medlem
- Inlägg: 19
- Blev medlem: lör maj 02, 2009 07:42
- Ort: Kungälv
Markus Pettersson Tillbaka från resan
Nu kom man precis hem ifrån resan och kan bara säga att jag är jätte nöjd med viffern
Har kört runt i 150 mil på 5 dagar och den har inte strulat någonting förutom när man har 10 mil kvar hem, då får jag ett motorstop vid ett rödljus
bara att hojen är helt död när man lite stressat ska starta igen...
Bara att hoppa av och putta den upp på trottoaren.
Provar och starta igen men det bara klickar i reläerna och displayen slocknar.
Efter ett tag får vi kablat igång den lilla viffern igen och sedan har den gått, körde ett par mil stannade för o tanka och var säker på att jag skulle få riva loss all packning från hojen men provade och den startade precis som vanligt?!
Någon som vet vad det kan vara?
Iof körde jag mkt stads körning med kylfläkten igång, men generatorn borde/ska klara att ladda batteriet. Batteriet är ca 5 månader borde inte vara det...
Tillbaka till resan!
Vi körde rätt över ifrån Göteborg och Gränna, sneddade sedan ner till Kalmar och följde sedan kusten tills vi kom tillbaka till Göteborg
Kalas resa!
Precis innan resan köpte vi en mc karta som vi hade med oss,och den var ett jätte bra komplement till GPS för att hitta dom små goa mc vägarna
Finns mkt o se och mkt bra vägar nere i södra Sverige så jag är jätte nöjd, fick lite träsmak i baken efter att ha suttit på viffern en stund men det vara att stanna och gå en sväng så var det borta
Nu har man blivigt sugen på mer långturer bara

Har kört runt i 150 mil på 5 dagar och den har inte strulat någonting förutom när man har 10 mil kvar hem, då får jag ett motorstop vid ett rödljus

Bara att hoppa av och putta den upp på trottoaren.
Provar och starta igen men det bara klickar i reläerna och displayen slocknar.
Efter ett tag får vi kablat igång den lilla viffern igen och sedan har den gått, körde ett par mil stannade för o tanka och var säker på att jag skulle få riva loss all packning från hojen men provade och den startade precis som vanligt?!
Någon som vet vad det kan vara?
Iof körde jag mkt stads körning med kylfläkten igång, men generatorn borde/ska klara att ladda batteriet. Batteriet är ca 5 månader borde inte vara det...
Tillbaka till resan!

Vi körde rätt över ifrån Göteborg och Gränna, sneddade sedan ner till Kalmar och följde sedan kusten tills vi kom tillbaka till Göteborg

Kalas resa!
Precis innan resan köpte vi en mc karta som vi hade med oss,och den var ett jätte bra komplement till GPS för att hitta dom små goa mc vägarna

Finns mkt o se och mkt bra vägar nere i södra Sverige så jag är jätte nöjd, fick lite träsmak i baken efter att ha suttit på viffern en stund men det vara att stanna och gå en sväng så var det borta

Nu har man blivigt sugen på mer långturer bara

- jockenicken
- Donator 2009
- Inlägg: 125
- Blev medlem: ons jul 11, 2007 10:42
- Ort: Trollhättan
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Precis. Batteriet eller <<<fasa>>> voltregulatorn. Fast om det är voltregulatorn, brukar den väl vara helt död? Iaf var min det. Kan du ha räkat ut för överhettning edyl?jockenicken skrev:batteriet är nog kass, min var sån också innan jag bytte batteriet.
Finns en del startmotortrådar i meksubforumet.
Förra måndagen råkade en snubbe med en Blackbird ut för nåt elskumt, när han skulle starta bågen blixtrade strålkastaren och startreläet bara klickade och dog sen helt. Tydligen fick han i gång den för jag mötte honom sen på hemväg vid ett trafikljus i Uppsala. När han skulle iväg blixtrade det och var dött igen. Innan jag hann svänga av och erbjuda hjälp hade han redan rullat upp motorcykeln på trottoaren och börjat rulla den hemåt i rask takt...
Känns problemet bekant?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
-
- Medlem
- Inlägg: 19
- Blev medlem: lör maj 02, 2009 07:42
- Ort: Kungälv
Tack för tipset med batteriet, Får mäta upp det imorgon och se hur det återhämtar sig efter ett start försök.
Men sen jag kom hem igår så har jag provstartat den men aldrig kört med den och den har startar hela tiden utan att mattas så jag vet ej vad som har hänt men man kanske ska kolla på nytt batteri ändå...
Några varningar innan man skaffar nytt iaf det blir så att man köper?
Tycker inte att det ska vara voltregulatorn, men det var det första som dök upp i huvudet när batteriet var dött efter som att man ändå har kört ett par mil innan den dog...
Men om det nu skulle vara den borde den inte vara helt död som adrian sa. Även om man kablar igång den så ska den ju inte ladda batteriet efteråt så då borde den ju dö ganska omgående igen efter det?
Eller är jag ute och cyklar
Men sen jag kom hem igår så har jag provstartat den men aldrig kört med den och den har startar hela tiden utan att mattas så jag vet ej vad som har hänt men man kanske ska kolla på nytt batteri ändå...
Några varningar innan man skaffar nytt iaf det blir så att man köper?
Tycker inte att det ska vara voltregulatorn, men det var det första som dök upp i huvudet när batteriet var dött efter som att man ändå har kört ett par mil innan den dog...
Men om det nu skulle vara den borde den inte vara helt död som adrian sa. Även om man kablar igång den så ska den ju inte ladda batteriet efteråt så då borde den ju dö ganska omgående igen efter det?
Eller är jag ute och cyklar

- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Köp billigt, dvs från Biltema edyl. Ingen idé att skaffa dyra märkesbatterier för flera tusingar. Du har inget för det.Markus Pettersson skrev:Några varningar innan man skaffar nytt iaf det blir så att man köper?
Kan det ha varit en temporär överhettning som gjorde att din viffer fick hjärtflimmer. Kylningen av voltregulatorn har ju ibland nämnts som en svag punkt på i stort sett alla viffrar. En del voltregulatorer på VFR har ju inga kylflänsar alls, utan litar på att infästningen på ramen ska leda bort värmen(...)


Funkar inte voltregulatorn som den ska kan ju bågen gå dåligt, eller inte alls.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
-
- Medlem
- Inlägg: 19
- Blev medlem: lör maj 02, 2009 07:42
- Ort: Kungälv
Nu har det hänt igen.
Hojen klara inte att ladda batteriet när man slår på lyset.
Det ser ut som att man kan köra länge utan att lyset är på men när man slår på det så behöver man inte köra så länge innan den dör...
Har idag varit iväg och låtit en firma mätit upp batteriet och det var bra sa dom har även kollat upp statorn och där får jag 0.6 ohm på mellen alla "faser" eller vad det är och värdena som det ska vara enligt rep.handboken är 0.1-1.0 ohm så det ser ju bra ut . Och det är ingen av dom som har kontakt med jord så det är ju också tummen upp.
Så just nu lutar det åt att det är laddregulatorn som e kass.
Men batteriet stå på laddning nu så ska se hur mkt motorcykeln laddar innan jag köper något något nytt. Kan faktiskt vara så att batteriet är dåligt ändå...
Hojen klara inte att ladda batteriet när man slår på lyset.
Det ser ut som att man kan köra länge utan att lyset är på men när man slår på det så behöver man inte köra så länge innan den dör...
Har idag varit iväg och låtit en firma mätit upp batteriet och det var bra sa dom har även kollat upp statorn och där får jag 0.6 ohm på mellen alla "faser" eller vad det är och värdena som det ska vara enligt rep.handboken är 0.1-1.0 ohm så det ser ju bra ut . Och det är ingen av dom som har kontakt med jord så det är ju också tummen upp.
Så just nu lutar det åt att det är laddregulatorn som e kass.

Men batteriet stå på laddning nu så ska se hur mkt motorcykeln laddar innan jag köper något något nytt. Kan faktiskt vara så att batteriet är dåligt ändå...
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Kan det vara så att laddregulatorn inte är helt paj, men mår dåligt och att det bara är en tidsfråga?Markus Pettersson skrev:Har idag varit iväg och låtit en firma mätit upp batteriet och det var bra sa dom har även kollat upp statorn och där får jag 0.6 ohm på mellen alla "faser" eller vad det är och värdena som det ska vara enligt rep.handboken är 0.1-1.0 ohm så det ser ju bra ut . Och det är ingen av dom som har kontakt med jord så det är ju också tummen upp.
Så just nu lutar det åt att det är laddregulatorn som e kass.![]()
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!