Storbritanniens MC-förare med högsta antal körda mil

Artiklar om VFRen. Sänd PM till Conseal eller Henning om du vill lägga in en artikel!

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Skriv svar
Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

Storbritanniens MC-förare med högsta antal körda mil

#1 Inlägg av Henning »

Jag (VFunRider) har läst en artikel i den engelska tidningen BIKE som berättar om Stan Wilson, en drygt 60-åring man som har kört mc-bud sedan 1982.

När Bikes artikelförfattare träffade Stan på ett kafé hade han avslutade ett pass på 90 mil (600 engelska mil). En svag dag, som sagt. Som mest har han kört 244 mil (1 523 engelska mil) på 23 timmar i sträck.

När Stan satt på kafé med sin gråa kalufs och ärrade ansikte, sliten läderoverall, tyckte artikelförfattare att han såg ut som en vanlig glidare på en lugn kvällstur. Men väl utanför, där väntade inte en söndagshoj. Stan satt på sig en sliten Araihjälm och gränslade en Honda Blackbird med 32 800 mil (205 tusen engelska mil) på mätaren.

Stan berättade att hans första hoj var en Kawasaki GT550 som han köpt 1983 men som bara gett honom huvudvärk.
Hans andra hoj, och sämsta han någonsin har köpt, var också en Kawasaki, en GT750. Ändå dög den till att köra 29 440 svenska mil, sa han.

Sen följde tre Yamaha, FJ1100 - körde bara 4 800 mil (dålig väderskydd), FH1200 - körde 2 240 mil (fruktansvärda vibrationer), och FJ1200 (1987) som han kört 14 440 mil. Den sistnämnda var hygglig i början men senare skakade sig själv sönder.

Men det var först 1988 som det började bli roligt för Stan, tycker jag i alla fall, för det var då han köpte sin första VFR750. Suverän maskin säger Stan. Han har kört 22 400 mil med den.
Den andra VFR var också briljant och snålt, sa han, men han blev påkört när mätaren visade 23 360 mil och fick byta in mot en ny.

Tidningens artikelförfattare säger att Stan pratade om den tredje VFR (1990) med tillgivenhet, som om den vore en bortgången favorithund. ”Jag hade den i sex år och kört 852 000 engelska mil (136 320 svenska mil !!) med två motorer”, sa Sten. Första motor gick 70 400 svenska mil medan den andra gick 65 920 svenska mil.

Där ni!!

För min del känns det tryggt när jag tänker på att min 99:a har bara gått drygt 2 tusen svenska mil…

Efter tre Honda VFR bytte Stan tillbaka till Kawasaki. År 1996 köpte han en ZZ-R1100 och kört 40 320 svenska mil med den. Året därefter köpte han en ny ZZ-R1100, men rullade bara 9 600 svenska mil.

När Stan pratade om 1998, då kom superlativen fram igen. Det var då han köpte sin första Honda Blackbird och beskriver den som förträffligt. Han hann köra 65 600 svenska mil innan han kraschade igen och kom undan med lindriga skador.
Nu på sin andra Blackbird har han hunnit köra över 32 tusen svenska mil. Om ett år eller så kommer han att pensioneras.
Men han kör fortfarande för att det är ett nöje, säger han. ”Jag är farfar bland hojåkare här. Alla vet vem jag är.

Totalt har han hittills kört 400 tusen svenska mil (2,5 miljoner engelska mil) som mc-bud. Men yrkeskåren börja försvinna, säger Stan, nu är det budbilar och e-mail som gäller.

/VFunRider
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Skriv svar