Sida 1 av 1

Gillar du karaktären i vtec?

Postat: lör aug 18, 2007 08:54
av bordsvatten
Jga bytte min Ktm motard mot en Honda Vfr och de verkar va de bästa jag gjort i hela mitt liv men jag undrar om de finns några kända problem med dom.. cykeln är en -02 vtec.. kan de spöka med vtec historien tex eller finns de andra vanliga problem? jag

Postat: tis aug 21, 2007 18:41
av eccentric
det är ju inget fel på vtec men det känns lite onödigt faktiskt.

Postat: tis aug 21, 2007 20:23
av tjvfr800
Jag tycker att vtec bidrar till en perfekt sporttouring, går att tillryggalägga längre sträcker ekonomiskt på måttliga varv 110kmh på 6an är ju runt låga 4900varv, sen är det bara att växla ner och hitta kraft högre upp i registret när man behöver det.

En perfekt kompromiss.

Om viffern börjar spöka så kolla in den här länken http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=949

Postat: tis aug 21, 2007 21:01
av eccentric
kör du alltid med den där nyckelstarten eller bara ibland.. .eller inte alls?

ecce

Postat: tis aug 21, 2007 21:07
av bordsvatten
håller med tjvfr800, tycker de är perfekt, kraften finns när man behöver den ..... eccentric om frågan var till mig så vet jag inte vad nyckelstarten är :oops: kan man starta genom att vrida nyckel eller?? ska tilläggas att jag har inga problem med min men undrar om de finn några vanliga som kan/brukar hända...

Postat: tis aug 21, 2007 21:20
av eccentric
jag hittade info ang detta i länken som tjvfr800 postade ovan.
http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=949
man sätter på tändning låter bensinmotorn pumpa. När det är klart stänger man av och sätter på igen och startar. Då ska tydligen datorn luras att köra hojen utan någon justering av vissa luft/bränsle data.

Ska alltså jämna ut den hackiga karraktären under 6k.



För övrigt läste jag en artikel från tidningen Bike häromdagen där dom inte kunnat mäta fram några som helst fördelar med VTEC på hondas VFR. Dom kallade det en teknisk motorinovation som inte gav något annat än ett snyggt namn på kåpan.. och ett ryck vid 6800.

Postat: tis aug 21, 2007 21:40
av bordsvatten
får prova de där med tändningen, tycker visserligen inte den går ryckigt eller oroligt på lägre varm men då har jag en 640 motard enstånka o jämföra med....
sen att "mäta" fram fördelar, , nja kanske är vad personen som kör tycker om.. men alla har ju olika uppfattning och tur är väl de annars hade bmw bara sålt bilar :lol: :wink:

Postat: ons aug 22, 2007 16:49
av tjvfr800
eccentric skrev:kör du alltid med den där nyckelstarten eller bara ibland.. .eller inte alls?

ecce
Det har blivit så att jag kör med "nyckelstart" när jag kör i stadstrafik, eller pendlar till och från jobbet. (mycket 50-70 vägar)

Jag håller på att kolla upp om det påverkar bränsleförbrukningen något.