Sida 1 av 4

VFR 2008

Postat: tor aug 16, 2007 21:23
av tjvfr800
Kolla in den här länken, Honda har nya patent för en ny modell av VFR1000 V4 ? V5 ?
http://www.motorcyclenews.com/MCN/News/ ... =EPI-93661

http://www.vfrdiscussion.com/forum/inde ... =35462&hl=

Postat: tor aug 16, 2007 22:17
av joch
Det är ju lysande! Jag skulle inte ha något emot en VFR 1000. :D

Postat: tor aug 16, 2007 22:28
av Conseal
Om det nu stämmer (vilket inte är helt säkert) så låter det riktigt skoj.
Känns som ett naturligt steg .. sålänge det fortsätter vara en sporttourer och inte blir en racinghoj .. då kan mna ju köpa en CBR istället

Postat: fre aug 17, 2007 07:36
av tjvfr800
Jo jag vet att rykten har snurrat runt sedan 05, men ingen rök utan eld som man brukar säga.

Det fanns ju rykten om en 1200cc V5 ochså tidigare.

Postat: fre aug 17, 2007 07:49
av Qwerty
Är det bara jag som är less på 1000cc?
Jag behöver inte 190hk för att åka hoj. Men när urvalet på hojar bara minskar för varje år så kommer det nog sluta med att man blir tvingad att köpa sig en hoj med denna fantasi prestanda.
Vad är det för fel på 110-120hk? Räcker till över 250blås, axar bättre än alla bilar, går bra mm. Sånna hojar i ett sportigt chassi är ju svåra att få tag på i dagensläge då en "sporthoj" ska ha mer och mer för varje år.

Postat: fre aug 17, 2007 08:33
av Conseal
Skulle gärna ha 110hk ..någon j-el bestämde att min skulle ha katalysator utan att kompensera för efffektförlusten ;)

Postat: fre aug 17, 2007 09:13
av tjvfr800
Qwerty skrev:Är det bara jag som är less på 1000cc?
800cc räcker för mig, jag skulle inte byta om Honda släppte en Värsting viffer.

Postat: fre aug 17, 2007 10:30
av tedman
Qwerty skrev:Är det bara jag som är less på 1000cc?
Jag behöver inte 190hk för att åka hoj. Men när urvalet på hojar bara minskar för varje år så kommer det nog sluta med att man blir tvingad att köpa sig en hoj med denna fantasi prestanda.
Vad är det för fel på 110-120hk? Räcker till över 250blås, axar bättre än alla bilar, går bra mm. Sånna hojar i ett sportigt chassi är ju svåra att få tag på i dagensläge då en "sporthoj" ska ha mer och mer för varje år.
Precis!!!
Jag vill ha en ny viffer med Blejdens chassi, behöver som sagt inte 180 hästar och vill inte betala försäkringen för det heller.
Men nytt chassi och en "lagom" motor och jag köper direkt.

Postat: fre aug 17, 2007 17:23
av Tyrannosaurus
tjvfr800 skrev:Jo jag vet att rykten har snurrat runt sedan 05, men ingen rök utan eld som man brukar säga.

Det fanns ju rykten om en 1200cc V5 ochså tidigare.
Tja det har även funnits rykten om en 1600cc V6.

Jag kan iofs hålla med både dig och Qwerty att VFR800 i sitt nuvarande utförande räcker ganska långt, men det är kul med effekt eller som polaren brukar säga: "Nothing beats cubic inches but more cubic inches" :D

Sen håller jag med om att jag heller inte vill ha en racer. Efter att han pressat ihop min långa lekamen i sadeln på en CBR1000 vet jag även om den var hysteriskt snabb och lika hysteriskt rolig.
Men Honda får gärna bygga två. En racer RCV1000 (som det har varit rykten om tidigare) och en ny stor sporttourer som kan ersätta både nuvarande VFR och den vid det här laget överåriga Blackbird.
Sen skulle dom också kunna göra som Yamaha, Kawasaki och BMW och bygga en kardandriven mer anpassad sporttourer istället för den tunga Pannan som bara är ett alternativ till Guldvingen - minibuss istället för turistbuss :lol:

Postat: mån aug 20, 2007 16:19
av stilo
Lite sanning i en 1000 kubiks v4 kan det ju finnas, rykten säger ju att Honda "dödar" modellen CBR1100XX till nästa årsmodell utan att ersätta den. Och dom skulle ju kunna locka potentiella blackbirdköpare med en ny stor sporttourer med typ en V4 på 1000 kubik.

Skulle gissa att den hamnar effektmässigt runt 140hk, och kanske 20-30 kilo lägre vikt?!?
Dom siffrorna hade jag inte haft nåt emot när man körde VFR...skulle väl vara plånboken när det gäller försäkring som skulle klagat kanske...

Postat: mån aug 20, 2007 19:13
av Tyrannosaurus
stilo skrev:Lite sanning i en 1000 kubiks v4 kan det ju finnas, rykten säger ju att Honda "dödar" modellen CBR1100XX till nästa årsmodell utan att ersätta den. Och dom skulle ju kunna locka potentiella blackbirdköpare med en ny stor sporttourer med typ en V4 på 1000 kubik.
Det låter troligt även om jag gissar att en ny stor sporttourer skulle bli större än 1000cc.
Att sporthojarna är 1000cc beror bara på Superbike reglementet, därför är det nog tveksamt att Honda skulle hålla sig till den storleken på en ny sporttourer där man vill ha bra vrid på låga varv, men ändå mycket effekt.

Ok att dagens 1000cc sporthojar har bra vrid men dom är å andra sidan lättare än en 400 var på 80-talet. En stor sporttourer på kanske 250 kg tjänstevikt och byggd för att kunna ta packning och passagerare utan att att behöva tokvarvas behöver ordentligt med kubik även om allt är relativt eftersom dagens VFR800 också funkar. Men som sagt, "nothing beats cubic inches but more cubic inches" :D

Sen har vi undantagen från regeln med BMW K1200S som varvar rätt bra trots mycket kubik vilket jag inte begriper eftersom både Hayabusa och ZZR1400 har mer effekt men ändå varvar mindre.

Postat: mån aug 20, 2007 19:30
av elias
Själv börjar jag faktiskt tycka att min 750 är slö... och skulle gärna se fram emot en v4/v5:a på 1000cc. En radfyra vet jag inte om man kan byta till... även om blackbirden besitter en sån. :)

Postat: mån aug 20, 2007 20:46
av JohanL
Intressanta inlägg. Om man blandar ihop alla olika resonemang om blackbird, vfr, effekt, antal cylindrar och allt annat...

Är då inte detta en bra lösning. :wink:

Vad är bättre än en ny VFR modell :idea: Jo två nya :shock:

Det känns väl som om man behöver någon form av powertourer ala blackbird i sortimentet. Men jag tror att många med mig uppskattar VFRn pga körbarheten och allsidigheten. Jag kan inte tänka mig att en storkubikmotor eller mer än 120hk hör hemma i en sådan.

Så varför skulle det då inte kunna bli två VFR modeller en "snyggare" ny 800cc maskin och en till 1100+ cc maskin med mer effekt lite längre hjulbas osv ala blackbird. Men med VFR stuk. 8)

Ex Suzuki Sv 650 & 1000 är väl två hojar på ett liknande koncept.

En VFR har en V4:a inget annat trams ... :evil:

Postat: mån aug 20, 2007 21:00
av elias
Mycket troligt.. hur uppskattad är blackbirden? Jag vet inte alls hur många de säljer av vardera modell... men ja, varför inte köra suckans koncept?

Som sagt, jag kan offra lite smidighet mot en starkare motor.

Postat: ons aug 22, 2007 19:15
av Frippe
Det verkar bara vara jag som skulle uppskatta en riktigt sportig VFR. :? En rolig sporthoj med det underbara ljud och känsla som det är i en V4.
Kom den som en 1000cc sporthoj och jag hade ekonomi skulle inte jag tveka. Det skulle bli en sån hos mig :D