Sida 1 av 1

Kraftigt nerlägg

Postat: lör jul 28, 2007 20:54
av Magnus E
Hej Alla!
Var uppe i Karlskoga på Bikeweek och körde på Söndagen, Första gången på bana och det var nog det roligaste jag någonsin gjort. Fick rådet av en gammal ärrad herre att ta det lite försiktigt då jag hade slipat ner en hel del av mina "pinnar" under fotpinnarna, han sa att det var risk för att centralstödet skulle ta i! Vet någon om det är risk för det?
Ha dè

Postat: lör jul 28, 2007 23:00
av Conseal
Ja det finns en risk för det. Skall man köra mycket bana så kan det vara läge att plocka bort det.

Postat: sön jul 29, 2007 10:43
av Frippe
Håller med Conseal, om du inte behöver c-stödet kan du plocka bort det. Jag valde att göra på ett annat sätt.
Köpte skinnställ med puckar och lärde mig "hänga ut".
Du kan ta samma kurva med inte lika mycke nerlägg, med andra ord säkrare :) men ändå snabbare :twisted:
Ett plus är ju att det ser mycket coolare ut oxå :wink: eller ..



Bild Bild

Man måste vara lite ego ibland 8)

Postat: sön jul 29, 2007 22:20
av Tyrannosaurus
Frippe skrev:Köpte skinnställ med puckar och lärde mig "hänga ut".
Du kan ta samma kurva med inte lika mycke nerlägg, med andra ord säkrare :) men ändå snabbare :twisted:
Ett plus är ju att det ser mycket coolare ut oxå :wink: eller ..

Bild

Man måste vara lite ego ibland 8)
Helt rätt! :D
Snyggt nerlägg.

Det där med att hänga funkar bra av flera skäl. Förutom det du säger så kommer man också längre ner på hojen och jag personligen tycker det känns som om det blir bättre balans.

Postat: mån jul 30, 2007 08:48
av skyfly
Ser grymt coolt ut. Skönt att man ser att det går att köra aktivt med vfr.

Har själv problem att stövlarna tar i vid nerlägg.
Händer vid vänster svängar. Har då foten under växelföraren.
Något ni som kan känner igen?
Eller bara jag som kanske placerat fötterna fel?

Postat: mån jul 30, 2007 09:44
av Conseal
Du placerar fötterna fel. Främre trampdynan på fotpinnen är ett måste vid aktiv körning. Själv kör jag så 98% av tiden då jag får bättre grepp om tanken och därmed bättre stabilitet. Det är nog den vanligaste första justeringen av instruktörerna vid banåkning så ....

Postat: mån jul 30, 2007 10:24
av skyfly
tack för svaret. skall testa detta vid nästa körning.
Lite annorlunda vid växling bara men antar att det är en vanesak.
Mera trampande liksom.

Postat: mån jul 30, 2007 11:26
av Frippe
Conseal skrev:Du placerar fötterna fel. Främre trampdynan på fotpinnen är ett måste vid aktiv körning. Själv kör jag så 98% av tiden då jag får bättre grepp om tanken och därmed bättre stabilitet. Det är nog den vanligaste första justeringen av instruktörerna vid banåkning så ....
Helt rätt som Conseal skriver. Tänk också på att om du skulle "fastna" med stöveln i asfalten sitter fotleden riktigt illa till :cry:

Postat: mån jul 30, 2007 12:04
av Conseal
skyfly skrev:tack för svaret. skall testa detta vid nästa körning.
Lite annorlunda vid växling bara men antar att det är en vanesak.
Mera trampande liksom.
Det blir itne så mycket trampande ändå .. man lär sig köra anorlunda och utnyttjar cykeln på ett annat sätt istället .. (till soppakontots förtret iofs).
Jag använder bara 1an och 2an inom tätbebyggt område och utnyttjar varvet istället. jag tror mig kunna påstå att de flesta vfrförare kör sin viffer som sin bil ligger runt 3500-4500 varv. Det roliga börjar vid 6-7000 varv. Inte bara hastighetsmässigt men flytet i körningen blir anorlunda då draget och gaskontrollen infinner sig på ett annat sätt.

phiew ..

Postat: mån jul 30, 2007 12:11
av Alming
Conseal skrev:Det blir itne så mycket trampande ändå .. man lär sig köra anorlunda och utnyttjar cykeln på ett annat sätt istället .. (till soppakontots förtret iofs).
Jag använder bara 1an och 2an inom tätbebyggt område och utnyttjar varvet istället. jag tror mig kunna påstå att de flesta vfrförare kör sin viffer som sin bil ligger runt 3500-4500 varv. Det roliga börjar vid 6-7000 varv. Inte bara hastighetsmässigt men flytet i körningen blir anorlunda då draget och gaskontrollen infinner sig på ett annat sätt.

phiew ..
Så länge man inte kör motorväg, så blir hela körningen med VFR roligare om man kör 5000-7000rpm tycker jag. Bättre svar vid gaspådrag, och effektivare motorbroms ger en betydligt roligare körning.