Kraftigt nerlägg
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Kraftigt nerlägg
Hej Alla!
Var uppe i Karlskoga på Bikeweek och körde på Söndagen, Första gången på bana och det var nog det roligaste jag någonsin gjort. Fick rådet av en gammal ärrad herre att ta det lite försiktigt då jag hade slipat ner en hel del av mina "pinnar" under fotpinnarna, han sa att det var risk för att centralstödet skulle ta i! Vet någon om det är risk för det?
Ha dè
Var uppe i Karlskoga på Bikeweek och körde på Söndagen, Första gången på bana och det var nog det roligaste jag någonsin gjort. Fick rådet av en gammal ärrad herre att ta det lite försiktigt då jag hade slipat ner en hel del av mina "pinnar" under fotpinnarna, han sa att det var risk för att centralstödet skulle ta i! Vet någon om det är risk för det?
Ha dè
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Kontakt:
Ja det finns en risk för det. Skall man köra mycket bana så kan det vara läge att plocka bort det.
På avstånd är allt vackert
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Håller med Conseal, om du inte behöver c-stödet kan du plocka bort det. Jag valde att göra på ett annat sätt.
Köpte skinnställ med puckar och lärde mig "hänga ut".
Du kan ta samma kurva med inte lika mycke nerlägg, med andra ord säkrare
men ändå snabbare
Ett plus är ju att det ser mycket coolare ut oxå
eller ..

Man måste vara lite ego ibland
Köpte skinnställ med puckar och lärde mig "hänga ut".
Du kan ta samma kurva med inte lika mycke nerlägg, med andra ord säkrare

Ett plus är ju att det ser mycket coolare ut oxå

Man måste vara lite ego ibland

- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Helt rätt!

Snyggt nerlägg.
Det där med att hänga funkar bra av flera skäl. Förutom det du säger så kommer man också längre ner på hojen och jag personligen tycker det känns som om det blir bättre balans.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

- Conseal
- Kontakt:
Du placerar fötterna fel. Främre trampdynan på fotpinnen är ett måste vid aktiv körning. Själv kör jag så 98% av tiden då jag får bättre grepp om tanken och därmed bättre stabilitet. Det är nog den vanligaste första justeringen av instruktörerna vid banåkning så ....
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Helt rätt som Conseal skriver. Tänk också på att om du skulle "fastna" med stöveln i asfalten sitter fotleden riktigt illa tillConseal skrev:Du placerar fötterna fel. Främre trampdynan på fotpinnen är ett måste vid aktiv körning. Själv kör jag så 98% av tiden då jag får bättre grepp om tanken och därmed bättre stabilitet. Det är nog den vanligaste första justeringen av instruktörerna vid banåkning så ....

- Conseal
- Kontakt:
Det blir itne så mycket trampande ändå .. man lär sig köra anorlunda och utnyttjar cykeln på ett annat sätt istället .. (till soppakontots förtret iofs).skyfly skrev:tack för svaret. skall testa detta vid nästa körning.
Lite annorlunda vid växling bara men antar att det är en vanesak.
Mera trampande liksom.
Jag använder bara 1an och 2an inom tätbebyggt område och utnyttjar varvet istället. jag tror mig kunna påstå att de flesta vfrförare kör sin viffer som sin bil ligger runt 3500-4500 varv. Det roliga börjar vid 6-7000 varv. Inte bara hastighetsmässigt men flytet i körningen blir anorlunda då draget och gaskontrollen infinner sig på ett annat sätt.
phiew ..
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Så länge man inte kör motorväg, så blir hela körningen med VFR roligare om man kör 5000-7000rpm tycker jag. Bättre svar vid gaspådrag, och effektivare motorbroms ger en betydligt roligare körning.Conseal skrev:Det blir itne så mycket trampande ändå .. man lär sig köra anorlunda och utnyttjar cykeln på ett annat sätt istället .. (till soppakontots förtret iofs).
Jag använder bara 1an och 2an inom tätbebyggt område och utnyttjar varvet istället. jag tror mig kunna påstå att de flesta vfrförare kör sin viffer som sin bil ligger runt 3500-4500 varv. Det roliga börjar vid 6-7000 varv. Inte bara hastighetsmässigt men flytet i körningen blir anorlunda då draget och gaskontrollen infinner sig på ett annat sätt.
phiew ..