Kraftigt nerlägg

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Magnus E
Donator 2008
Inlägg: 96
Blev medlem: tor aug 03, 2006 19:05
Ort: Vänersborg

Kraftigt nerlägg

#1 Inlägg av Magnus E »

Hej Alla!
Var uppe i Karlskoga på Bikeweek och körde på Söndagen, Första gången på bana och det var nog det roligaste jag någonsin gjort. Fick rådet av en gammal ärrad herre att ta det lite försiktigt då jag hade slipat ner en hel del av mina "pinnar" under fotpinnarna, han sa att det var risk för att centralstödet skulle ta i! Vet någon om det är risk för det?
Ha dè

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4446
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#2 Inlägg av Conseal »

Ja det finns en risk för det. Skall man köra mycket bana så kan det vara läge att plocka bort det.
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Frippe
Donator 2015
Inlägg: 310
Blev medlem: mån aug 28, 2006 11:52
Ort: Cambridge, UK

#3 Inlägg av Frippe »

Håller med Conseal, om du inte behöver c-stödet kan du plocka bort det. Jag valde att göra på ett annat sätt.
Köpte skinnställ med puckar och lärde mig "hänga ut".
Du kan ta samma kurva med inte lika mycke nerlägg, med andra ord säkrare :) men ändå snabbare :twisted:
Ett plus är ju att det ser mycket coolare ut oxå :wink: eller ..



Bild Bild

Man måste vara lite ego ibland 8)

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#4 Inlägg av Tyrannosaurus »

Frippe skrev:Köpte skinnställ med puckar och lärde mig "hänga ut".
Du kan ta samma kurva med inte lika mycke nerlägg, med andra ord säkrare :) men ändå snabbare :twisted:
Ett plus är ju att det ser mycket coolare ut oxå :wink: eller ..

Bild

Man måste vara lite ego ibland 8)
Helt rätt! :D
Snyggt nerlägg.

Det där med att hänga funkar bra av flera skäl. Förutom det du säger så kommer man också längre ner på hojen och jag personligen tycker det känns som om det blir bättre balans.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

skyfly
Donator 2010
Inlägg: 313
Blev medlem: sön apr 15, 2007 20:29
Ort: Eslöv, VFR 800 -99

#5 Inlägg av skyfly »

Ser grymt coolt ut. Skönt att man ser att det går att köra aktivt med vfr.

Har själv problem att stövlarna tar i vid nerlägg.
Händer vid vänster svängar. Har då foten under växelföraren.
Något ni som kan känner igen?
Eller bara jag som kanske placerat fötterna fel?

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4446
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#6 Inlägg av Conseal »

Du placerar fötterna fel. Främre trampdynan på fotpinnen är ett måste vid aktiv körning. Själv kör jag så 98% av tiden då jag får bättre grepp om tanken och därmed bättre stabilitet. Det är nog den vanligaste första justeringen av instruktörerna vid banåkning så ....
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

skyfly
Donator 2010
Inlägg: 313
Blev medlem: sön apr 15, 2007 20:29
Ort: Eslöv, VFR 800 -99

#7 Inlägg av skyfly »

tack för svaret. skall testa detta vid nästa körning.
Lite annorlunda vid växling bara men antar att det är en vanesak.
Mera trampande liksom.

Användarvisningsbild
Frippe
Donator 2015
Inlägg: 310
Blev medlem: mån aug 28, 2006 11:52
Ort: Cambridge, UK

#8 Inlägg av Frippe »

Conseal skrev:Du placerar fötterna fel. Främre trampdynan på fotpinnen är ett måste vid aktiv körning. Själv kör jag så 98% av tiden då jag får bättre grepp om tanken och därmed bättre stabilitet. Det är nog den vanligaste första justeringen av instruktörerna vid banåkning så ....
Helt rätt som Conseal skriver. Tänk också på att om du skulle "fastna" med stöveln i asfalten sitter fotleden riktigt illa till :cry:

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4446
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#9 Inlägg av Conseal »

skyfly skrev:tack för svaret. skall testa detta vid nästa körning.
Lite annorlunda vid växling bara men antar att det är en vanesak.
Mera trampande liksom.
Det blir itne så mycket trampande ändå .. man lär sig köra anorlunda och utnyttjar cykeln på ett annat sätt istället .. (till soppakontots förtret iofs).
Jag använder bara 1an och 2an inom tätbebyggt område och utnyttjar varvet istället. jag tror mig kunna påstå att de flesta vfrförare kör sin viffer som sin bil ligger runt 3500-4500 varv. Det roliga börjar vid 6-7000 varv. Inte bara hastighetsmässigt men flytet i körningen blir anorlunda då draget och gaskontrollen infinner sig på ett annat sätt.

phiew ..
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Alming
Donator 2007
Inlägg: 396
Blev medlem: tor jun 29, 2006 14:26
Ort: Göteborg

#10 Inlägg av Alming »

Conseal skrev:Det blir itne så mycket trampande ändå .. man lär sig köra anorlunda och utnyttjar cykeln på ett annat sätt istället .. (till soppakontots förtret iofs).
Jag använder bara 1an och 2an inom tätbebyggt område och utnyttjar varvet istället. jag tror mig kunna påstå att de flesta vfrförare kör sin viffer som sin bil ligger runt 3500-4500 varv. Det roliga börjar vid 6-7000 varv. Inte bara hastighetsmässigt men flytet i körningen blir anorlunda då draget och gaskontrollen infinner sig på ett annat sätt.

phiew ..
Så länge man inte kör motorväg, så blir hela körningen med VFR roligare om man kör 5000-7000rpm tycker jag. Bättre svar vid gaspådrag, och effektivare motorbroms ger en betydligt roligare körning.
Johan, Honda VFR RC24 -89
*såld 2007 till småland*
http://alming.fotopic.net

Skriv svar