VFR800 vs CBR1100 XX?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- Silverbitch
- Donator 2008
- Inlägg: 101
- Blev medlem: lör jul 07, 2007 19:14
- Ort: Nossebro
Jag har båda i garaget!!!
Min sambo kör Blackbird så det var lustigt att just denna fråga kom upp.
Jag har inte kört Blackbirden men min sambo har kört min viffer.
Ska fråga....
...han summerade såhär:
VFR 800 -01
Extremt lättkörd, behöver dock komma över 5000rpm innan det börjar hända något, kommer man över 6000rpm så låter den riktigt fint. Annars en väldigt rolig hoj att köra!
CBR 1100 XX -03
Lättkört "autobahn-lok", bra touring-hoj med sportprestanda. Du sitter lika skönt på den i 50 km/h som 150 km/h. Vid 3000rpm kommer den rätt gött, men vid 6000rpm då händer det grejjer...
************************************************************
Jag kan väl också tillägga att han är lite sugen på att hänga med om vi ska ut och köra någon gång....(om han får)...
Har ni fler frågor så kan jag alltid fråga hans polare som har kört VFR i alla år men nu gått över till Blackbird.....han kallar den "Löövemachine"
Jag har inte kört Blackbirden men min sambo har kört min viffer.
Ska fråga....
...han summerade såhär:
VFR 800 -01
Extremt lättkörd, behöver dock komma över 5000rpm innan det börjar hända något, kommer man över 6000rpm så låter den riktigt fint. Annars en väldigt rolig hoj att köra!
CBR 1100 XX -03
Lättkört "autobahn-lok", bra touring-hoj med sportprestanda. Du sitter lika skönt på den i 50 km/h som 150 km/h. Vid 3000rpm kommer den rätt gött, men vid 6000rpm då händer det grejjer...
************************************************************
Jag kan väl också tillägga att han är lite sugen på att hänga med om vi ska ut och köra någon gång....(om han får)...
Har ni fler frågor så kan jag alltid fråga hans polare som har kört VFR i alla år men nu gått över till Blackbird.....han kallar den "Löövemachine"
Nytaget körkort!!!
VFR 800 -01 Silver
VFR 800 -01 Silver
Precis, efter att ha åkt väg 134 och njutit av bara fanken är jag sugen på att veta vad de där extra hästkrafterna och några kilo till ger.
Största fördelen annars är nog när man åker två. Då tycker jag att min 750 är lite trött.
Upp till 180 km/h funkar viffern bra, men sen tycker jag att den börjar bli lite orolig.
Största fördelen annars är nog när man åker två. Då tycker jag att min 750 är lite trött.
Upp till 180 km/h funkar viffern bra, men sen tycker jag att den börjar bli lite orolig.
Okey, jag har syndat
Jag har haft en CBR 1100 XX och har nu bytt "ner" mig till en VFR -98. Det bästa "nerbyte" som jag gjort
Det enda som jag eventuellt kan sakna är draget i Blackbirden, otroligt.
Jag gick från en Yamaha YZF 750 R till Blackbirden och då var det mycke lättare att köra överlag.
VFR:en tycker jag känns lite kortare över tanken och man sitter lite mer upp. När det gäller kurviga vägar tycker jag att båda är lika lättkörda men, har du lagt ner Blackbirden så ligger den stadigt och vill du ändra linjen får du arbeta lite, medan VFR:en är mer lättsvängd.
Om man kör de vid olika tillfällen kommer man inte reagera speciellt mycke på skillnaden när du kör aktivt, men om du kommer byta cykel under en tur känner du att när du kört Blackbirden och går till VFR:en känns det som om cykeln svänger för mycke. Gör du det omvända bytet kommer känslan in att du får bryta mer i Blackbirden, vilket jag tror stämmer.
Om du har tänkt att köra vägar där man kan se sin egen rumpa och inte är vältränad skulle jag rekomendera VFR:en, om du sticker ut och kör vägar som med bil är "kurviga" kommer du inte känna så stor skillnad.
Mitt önskemål hade varit en VFR med Blackbirdens kraft det hade varit skitkul.
Ja, då har du fått min åsikter, men som sagt, alla tycker olika
Jag har haft en CBR 1100 XX och har nu bytt "ner" mig till en VFR -98. Det bästa "nerbyte" som jag gjort
Det enda som jag eventuellt kan sakna är draget i Blackbirden, otroligt.
Jag gick från en Yamaha YZF 750 R till Blackbirden och då var det mycke lättare att köra överlag.
VFR:en tycker jag känns lite kortare över tanken och man sitter lite mer upp. När det gäller kurviga vägar tycker jag att båda är lika lättkörda men, har du lagt ner Blackbirden så ligger den stadigt och vill du ändra linjen får du arbeta lite, medan VFR:en är mer lättsvängd.
Om man kör de vid olika tillfällen kommer man inte reagera speciellt mycke på skillnaden när du kör aktivt, men om du kommer byta cykel under en tur känner du att när du kört Blackbirden och går till VFR:en känns det som om cykeln svänger för mycke. Gör du det omvända bytet kommer känslan in att du får bryta mer i Blackbirden, vilket jag tror stämmer.
Om du har tänkt att köra vägar där man kan se sin egen rumpa och inte är vältränad skulle jag rekomendera VFR:en, om du sticker ut och kör vägar som med bil är "kurviga" kommer du inte känna så stor skillnad.
Mitt önskemål hade varit en VFR med Blackbirdens kraft det hade varit skitkul.
Ja, då har du fått min åsikter, men som sagt, alla tycker olika
Tror nog det kommer en vfr nån av dom närmast kommande åren med just så många mer hästar...Conseal skrev:Skulle inte gråta om jag hade en 30-50 kusar till
Vtecen börjar ju bli gammal nu med tanke på hondas 5års uppdateringsintervaller...
Kanske VFR även blir på 1000 kubik för att möta Aprilia i Pro Superbike...
Utan hoj...
Äntligen tillbaka
Jag hade först en VFR och bytte till CBR 1100 för några år sen. Ärligt talat är det en bättre hoj på all sätt och vis. Tycker inte den känns klumpigare (förutom när man baxar runt den i garaget) snarare tycker jag att den är mer snabbsvängd och racigare än vfr.
Nu är den såld och en viffer står åter i garaget. Hinner man bara köra några 100 mil om året så är det ju en bra mycket förnuftigare hoj. Dessutom billigare att äga.
Sen är ju ljudet coolare......
Nu är den såld och en viffer står åter i garaget. Hinner man bara köra några 100 mil om året så är det ju en bra mycket förnuftigare hoj. Dessutom billigare att äga.
Sen är ju ljudet coolare......
här har du iallafall 150+ hästar på bakhjuletConseal skrev:Skulle inte gråta om jag hade en 30-50 kusar till
http://www.vfrdiscussion.com/forum/inde ... 92&hl=toro
känner inte igen mig alls....sitter o funderar över många inlägg här på forumet om att vfr 750 e trött o vibbrerar med mera....hmm vore kul om någon pröva min...
min e lika pigg frå 150- 225 som 50-100 o att den skulle skaka vid 200 känner jag inte häller igen..bara att krypa ihop o inn med knä o armbågar sen e det bara o gas
min e lika pigg frå 150- 225 som 50-100 o att den skulle skaka vid 200 känner jag inte häller igen..bara att krypa ihop o inn med knä o armbågar sen e det bara o gas