Olyckorna som skrämmer?

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Håller du tillbaka din MC-körning pga riskerna?

Ja
9
43%
Nej
10
48%
Vet inte
2
10%

Antal röster: 21

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
elias
Donator 2008

Olyckorna som skrämmer?

#1 Inlägg av elias »

Bild

Ännu en MC-olycka... denna gången en röd VFR, som fick mig att reagera lite mer än vanligt. Visst, jag intalar mig att väldit få olyckor sker "oprovocerat". De flesta olyckor må kanske ske för att förarna tar dumma risker, kör för fort, omkörningar i kurvor och utan skyddskläder.

Men... ändå. Det JAG är rädd för är alla andra. Bilisten man inte ser eller bilisten som gör det han inte borde. Kanske inte ser mig?

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 42,00.html

Följdfråga.. har Collin rätt?

http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story ... 49,00.html
Bild

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Kontakt:

#2 Inlägg av Conseal »

Jag VET att jag håller tillbaks .. framförallt för jag är beroende av körkortet men även för att jag inte litar 2 sekunder på bilister.
Jag har bara i år varit nära att bli manglad 4 gånger. 2 av gångerna var förarna mer än väl medvetna om att jag var där.
Hoppas det inte var någon här iallfall. :cry:

[edit]Läste artikeln och såklart var det ett fruntimmer som svängde vänster (sorry lillan :wink: ).
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Richie
Donator 2007

#3 Inlägg av Richie »

Bild

"Risken att dödas är 20 gånger så stor när man färdas på en mc jämfört med en bil." Man får ju en tankeställare om det värkligen är värt det, även om man själv alltid kör nykter och någelunda säkert finns risken med alla medtrafikanter. Men jag kan inte säga att jag håller tillbaka min MC-körning men man har kanske oftare ett par fingrar på bromsen vid korsningar och påfarter efter och läst om sådana här tragiska olyckor.
VFR 800FI -98

Användarvisningsbild
Hulk
Donator 2012

#4 Inlägg av Hulk »

Håller tillbaka vet jag inte, det beror ju helt på var & när.
En sak är dock helt klar, jag litar aldrig på en bilist så jag har alltid vad en körskolelärare skulle kalla "bromsberedskap" i korsningar osv.

Ett bra tips jag fick en gång var att vid omkörning av bil alltid kolla på bilens framhjul. Där ser man direkt om bilisten får för sig att börja svänga.

Senast i går när jag var ute & körde hela dagen svände en bil med väjningsplikt direkt upp på den 90-väg jag & brorsan körde på utan att sakta in eller att ha någon som helst koll på att vi kom. :evil: Det var bara att hänga sig på hejdaren & skaka på huvudet ..

Ta det försiktig boys & girls!
VFR750-95

Användarvisningsbild
Frippe
Donator 2015

#5 Inlägg av Frippe »

Jag kör efter modellen att alla andra i trafiken är "Idioter" och det har funkat hittils. Lita inte på någon.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#6 Inlägg av Tyrannosaurus »

Är det fler än jag som reagerar på detta:

Rubrik: "Han dog mc–döden".

Bildtext: "AVLED PÅ PLATSEN En 41-årig man på motorcykel körde in i sidan på en bil som gjorde en vänstersväng i Ljunghusen. Mc-förarens liv gick inte att rädda.

Slutsats: "Mc-döden" my ass! - Han dog bil-döden" :evil: Förbjud bilarna så kommer "mc-olyckorna" att minska med 50% eller mer!
Räkna sen bort fyllstyrningar, snodda hojar, obehöriga förare, underlåtenhet från Vägverket osv. så blir det nästan inga olyckor kvar att tala om.

Jag kör som jag brukar och har gjort i 30 år och ser alla bilister som älgar, fast fler och värre.

När jag ser och läser sånt här funderar jag alltid på om det kan ha varit någon man kände :cry:

Åså läser man vidare i texten:

17-åring svårt skadad
Dessutom fick en 17-årig pojke livshotande skador efter ännu en mc-olycka i Väring, norr om Skövde.
Också han körde in i en bil som svängde vänster och var medvetslös när polisen kom fram.
Sammanlagt har minst åtta personer dödats i mc-olyckor under juli.
– Risken att dödas är 20 gånger så stor när man färdas på en mc jämfört med en bil. Mc:n får köra lika fort som bilen, men har inte alls samma möjligheter att skydda sina passagerare, säger Thomas Carlson, mediechef på NTF.

Thomas Carlson har förvisso rätt i att mc:n inte har samma möjligheter att skydda sina passagerare. Men vad har det med "mc:n får köra lika fort som bilen" att göra? :?:

Gångtrafikanter är ännu mer oskyddade. Och om en puckobilist brakar upp på en gångbana och tar kål på X-antal gående (det hände i Gamla Stan för något år sen). Betyder det att man ska förbjuda folk att gå eller att man kanske ska se över vilka som får köra bil?

För att köra lastbil ställs det ju rätt höga krav. Men personbil som iofs är mindre, men ändå ett nästan lika effektivt mordvapen i händerna på fel person får vilken jävla idiot som helst köra.

Problemet är inte hastigheterna som Dingvall, NTF och andra s.k. "experter" snackar om, utan felbeteende.
Visst, bränner någon in i en bergvägg i 30 så kanske han klarar sig bättre än i 130. Men då bör man kanske istället ställa frågan vad fan han ska in i bergväggen att göra?
Å andra sidan, kör han så jävla illa så han brukar plocka bergväggar lite då och då så är det bättre att han gör det i 130, eller varför inte i 230 så det blir ordentligt gjort och så vi andra slipper fanstyget i trafiken :twisted:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008

#7 Inlägg av elias »

Så sant så sant. Jag sa det redan i mars månad, det kommer bli någon form av hetsjakt på oss motorcyklister..... då på SH.. men där vet man vilka kommentarer man får. Media känns så sjukt vinklade i frågan just nu. ... eller, är det så att jag reagerar annorlunda på artiklarna nu när jag själv har MC? Hur upplever ni det som kört ett bra tag?

Visst.. om man frontalkrockar med en lastbil (se senaste olyckan i Norge) då har man troligen gjort en felaktig omkörning. Bilister som gör farliga vänstersvängar, ja den finns det två versioner på. Den som togs upp i exemplet längst upp, den är svår att värja sig emot... eller, är den det? Jag kör ganska fegt, jag kör så att jag nästan alltid kan ställa mig på bromsen och få stopp om det står en bil 10 meter lägre fram.. eller, om en bilist får för sig att svänga vänster framför mig. Visst, helt säker man man inte vara.

Dock ska jag säga.. Vänstersvängen då man kommer upp BAKOM en bil, bilen svänger.. den går att undvika. Oftast är den en MC som kommer upp bilen, i HÖG fart, gör en omkörning samtidigt som bilen svänger, kanske utan att blinka. Den olyckan är det till 95% VI som kan undvika.
Bild

Användarvisningsbild
JohanL
Donator 2008

#8 Inlägg av JohanL »

Jag reagerar mest på hur ihopslaget man ser på hela "MC-ohyran". :evil:

Är det dessa klasser av behörigheter och fordon vi har enligt VV så är det väl rimligen så det bör delas in :!:
:arrow: Moped.
:arrow: EU-Moped.
:arrow: A1 - 125:a
:arrow: A - Begränsad
:arrow: A - Tung.

Ex. 17åringarna var inte det en EU-moppe med två pers samt en Motocross ? Det framgår väl av artikeln... (Kan vara en annan olycka jag tänker på). :?

I stadstrafik finns det inge farligare än dessa EU-moppar. Minst 9/10 saknar helt och hållet alla former av trafikvett... :evil:

Inte sagt att det inte är för många med Tung MC som borde ta sig en fungerare på hur dom åker. Jag stör mig en del på alla som ska köra om på bakhjulet och stanna i korsningar på framhjulet. Sen är det allt för många som inte kör under 200 om dom inte står stilla. Det är väl inget fel på aktiviterna i sig men gör det där det är lämpligt på bana eller annat område utan osyldigt inblandade.

Jag tycker det har blivit allt mer folk som kör rent för bedrövligt oavsett om man kör MC eller Bil själv. I vissa fall är det ändrade regler som orsakar förvirring. Ex rondeller.

Där har Collin rätt hastighetskamror och 30 sträckor är bra men dom löser inga problem. Det finns allt för många dumma skylltingar som underminerar/förstör respekten för dom ställen där det faktiskt är befogat !

Men Vägverket & Co är statligt då får man göra hur dåligt jobb som helst utan att bli sparkad eller nerlagda...

Skriv svar