Sida 1 av 2

Intresseanmälan: Beställning av xenon

Postat: tis jun 12, 2007 18:23
av Torque
Jag har nu bestämt mig för att köpa xenonljus till hojen. Har varit och kollat på några hojar som har det. Det blir en otrolig skillnad. Du syns bättre och ser MYCKET bättre.

Jag tänkte att ni som är intresserade av inköp av xenon kan ju skicka ett PM till mig. Jag kan ev. få köpa xenonljusen momsfritt och blir vi några stycken så kan vi även få rabatt.

Som sagt, skicka ett PM så vet jag om det finns intresse.

Bild

Bild

Postat: tis jun 12, 2007 18:42
av Conseal
Är det bara lamporna som behöver bytas eller kräver det ytterligare modifiering ?
Skiljer det mellan årsmodellerna ?
Vem står för momsen ? (man får ju inte fuska .. det kan finnas poliser här :wink: )
Intresse finns men det är inte högst på prioriteringslistan.

Postat: tis jun 12, 2007 19:11
av Torque
Conseal skrev:Är det bara lamporna som behöver bytas eller kräver det ytterligare modifiering ?
Skiljer det mellan årsmodellerna ?
Vem står för momsen ? (man får ju inte fuska .. det kan finnas poliser här :wink: )
Intresse finns men det är inte högst på prioriteringslistan.
Du behöver byta lamporna och installera 2 st ballaster. Installationen tar ca 30-60 min och kan göras av vem som helst.

Installationen är samma oberoende av årsmodell. Det är bara att ange om du vill ha H1, H3, H4, H7 eller vilka lampor du nu har.

En kille jag känner kan köpa dem genom sin firma. Inget annat fusk.

Postat: tis jun 12, 2007 19:45
av joch
Det låter ju helt klart intressant! Två frågor dock:

1. Är det godkänt? Dvs. kommer det att gå igenom besiktningen?
2. Hur mycket kostar det ungefär?

Postat: tis jun 12, 2007 20:33
av Lt.Dan
joch skrev:Det låter ju helt klart intressant! Två frågor dock:

1. Är det godkänt? Dvs. kommer det att gå igenom besiktningen?
2. Hur mycket kostar det ungefär?
Precis, hör med bilprovningen först. Har för mig att det kan vara olagligt,
och det vill man ju inte vara :wink:

Postat: tis jun 12, 2007 20:50
av elias
Som jag sagt innan, för att modifiera om ljuset krävs att de kan blända av i tex gupp. Sånt kräver att man byter hela innanstycket, iaf på bil(?). Jag har fått en varning i en "flygande kontroll" för att jag har Xeongas-lampor i min bil, då är de inte ens "äkta" Xeon...

Sen vet jag inte hurvida det stämmer med typgodkännande etc, de kan vara ganska hårda på det?

Postat: tis jun 12, 2007 22:24
av tedman
Ska besiktiga min -99 på fredag.
Ska försöka komma ihåg att fråga. :)

Postat: tis jun 12, 2007 23:14
av Tyrannosaurus
Jag kanske är intresserad beroende på priset.

Jag har redan idag bättre ljus än genomsnittshojen med relästyrning och 55/100W + 90/100W (metallreflektorer och glasglas - dubbla Cibie 5 3/4").

Har föresten hört att det blir sämre ljus vid regn och dimma med xenon, ungefär som med blåa halogen. Men jag vet inte om det stämmer.

Vad det gäller skatt och moms har jag däremot inga skupler :wink:

Postat: ons jun 13, 2007 06:45
av Conseal
Jag tog vägen förbi svenk bilprovning nu på morgonen och ställde frågan vi alla söker svar på, "Finns det utomjordingar?". Nä, Skämt åsido. :wink:

En eftermontering av Xenonljus kommer inte att bli godkänd på MC.
Detta eftersom det inte går att ta hänsyn till nivåreglering och strålkastar rengöring. Desutom måste hojen reg/typ besiktigas igen. :?

Besiktningsmannen skulle INTE rekomendera att man bytte till Xenon. :!:

Han tillade att det är sammasak för bil .. eftermonteringar blir i regel underkända. :idea:

Postat: ons jun 13, 2007 07:47
av apex
Xenon är väl en gas och man använder väl högspänning, 1000 V lr så, för att få den att lysa. Det kräver ju transformatorer och speciella insatser. Att bara byta lampa verkar snake oil, lr har jag missförstått? :roll:

Postat: ons jun 13, 2007 10:26
av joch
apex skrev:Xenon är väl en gas och man använder väl högspänning, 1000 V lr så, för att få den att lysa. Det kräver ju transformatorer och speciella insatser. Att bara byta lampa verkar snake oil, lr har jag missförstått? :roll:
Jo, det stämmer. Jag antog att ballasterna innehåller transformatorer.

"Du behöver byta lamporna och installera 2 st ballaster"

Om jag inte minns fel så är det flera tusen volt. Måste nog ta en kik under huven på bilen ikväll och se (men förhoppningsvis inte känna). :roll:

Postat: ons jun 13, 2007 13:42
av Tyrannosaurus
Conseal skrev:En eftermontering av Xenonljus kommer inte att bli godkänd på MC.
Detta eftersom det inte går att ta hänsyn till nivåreglering och strålkastar rengöring. Desutom måste hojen reg/typ besiktigas igen. :?
Det där låter lite konstigt. För om ljusbilden och nivån blir rätt så bör det ju inte ha betydelse vad det sitter för lampor i. Vad det gäller "strålkastar rengöring"... Någon som har sett en hoj med sånt någon gång? :wink:
Nja, det skulle iofs inte förvåna mig om Goldwing kommer med både det, vindrutetorkare, tak, dörrar och två stödhjul, men det är en annan sak :lol:
Det jag har hört om strålkastar rengörare är att dom ska fungera om dom finns, men dom behöver inte finnas.

Vad det gäller ljus i övrigt så får man egentligen inte heller ha starka lampor heller, som jag har. Dom ska vara "E" märkta och dom enda som är det är vanliga 55/60W. Jag har kört med mina lampor sen jag monterade kåpan någon gång i början på 90-talet och aldrig fått nerslag. Den enda reaktionen har varit "oj jävlar" när mätarna har slagit i botten av mitt relästyrda 2 x 100W helljud.

Så ur det perspektivet och om xenon ljuset bara ger rätt ljusbild så blir det nog inga problem. I ditt fall handlar det nog mest om att besiktningsmannen måste säga vad som gäller enligt lagboken om han sen bryr sig om det när man kommer med hojen om allt bara funkar som det ska är en annan sak.
Jag har då aldrig sett en besiktningsman kika in i lampan för att kolla vad det sitter för glödisar där. Dom kolla att det lyser och att det lyser rätt, det är allt.
Han tillade att det är sammasak för bil .. eftermonteringar blir i regel underkända. :idea:
På många bilar kan man ju idag välja xenon ljus som tillval, och hur fan ska besiktningen veta om det är eftermonterat, fabriksmonterat eller handlarmonterat. Jag tvivlar på att det står "xenon" i regbeviset. Kolla gärna i papprerna, någon som har xenon på bilen.

Postat: ons jun 13, 2007 13:52
av Qwerty
xenon måste vara självreglernade i höjdled. Annars icke godkänt.
Samma gäller på bilar, därför går inte eftermonteringar igenom om det nu inte är en "orginal" sats.

Postat: ons jun 13, 2007 16:10
av Torque
Xenonljusen är inte godkända vid besiktning. Men det tar ca 10 min att byta tillbaka till halogen lampor vid besiktningen, Ballasterna som man installerat kan sitta kvar.

Xenonlamporna skador inte hojen på något sätt. Ballasterna som installeras omvandlar till rätt spänning.

Grundpriset utan rabatt och med moms är 1995kr för 2 st H7 lampor från Nordicxenon

Grundprsiet utan rabatt och med moms är 1495kr från xenonkungen.

Xenonlamporna från både xenonkungen och nordicxenon prövades av tidningen BIKE tidigare i år. Vad det gäller halvljus så utklassar xenonlamporna vanliga halogenlampor. Bägge xenonlamporna var dubbelt så bra som vanligt halogen. När man jämförde xenonlamporna från nordicxenon visade de sig vara bättre än de från xenonkungen. Men som sagt xenon utklassade halogen.

Postat: ons jun 13, 2007 19:20
av Conseal
Qwerty skrev:xenon måste vara självreglernade i höjdled. Annars icke godkänt.
Samma gäller på bilar, därför går inte eftermonteringar igenom om det nu inte är en "orginal" sats.
Va precis det jag ville ha sagt men inte fick igenom skägget på ett tydligt sätt ;)
Torque skrev:Grundpriset utan rabatt och med moms är 1995kr för 2 st H7 lampor från Nordicxenon

Grundprsiet utan rabatt och med moms är 1495kr från xenonkungen.
Vad blir "vårat" pris? Tror det är det som är avgörande .. jag har ju ändå 2 år till nästa besiktning så ;)