Diverse frågor från en blivande VFR ägare.

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
isaxen
Medlem

Diverse frågor från en blivande VFR ägare.

#1 Inlägg av isaxen »

Jag står inför att köpa en VFR och har kollat runt i diverse forum osv för att snappa upp eventuella "att tänka på" saker.
Och en del frågor har dykt upp bla. så skrev någon på detta forum att man inte skulle köpa en senare årsmodell (funderar på att köpa en -03 eller -05) p.g.a att det sitter en kamkedja och jag ville bara höra lite mer vad som är nackdelen med detta?

Sen undrar jag om det är ABS på alla årsmodeller?
Är handtagsvärmare tillbehör på årsmodellerna som jag funderar på?

Skulle även passa på att få lite "tyckande" från er erfarna VFR riders vad ni har för åsikter angående dom två cyklarna som jag står och velar mellan (bara för att få lite synvinklar från någon som står på sidan om) :)

Dom jag funderar på är en VFR 800 med ABS -05 med 800 mil utan några övriga tillbehör för 78000:- eller en VFR 800 -03 med 2100 mil med Givi väskor, Bagster tankskydd och tankväska, handtagsvärme, för 75000:-
Båda är enligt säljarna i toppskick.

Men jag vet inte om det är bättre att satsa på en nyare med lite mil och lite utrustning eller en äldre med mer mil men med mer övrig utrustning?

Tacksam för alla tips och råd innan man hostar upp dom surt sparade slantarna.

Tackar på förhand.

Jag var tunnhårig innan jag började läsa annonser men snart får man nog ta och sanda skallen så hatten sitter kvar efter att man fått klia sig i skallen hela tiden i och för sig så har man rynkat pannan under tiden så alternativet är väl att man gängar på hatten :D

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Kontakt:

#2 Inlägg av Conseal »

När det gäller vfr så är det inga problem att satsa på den som gått lite mer för att få den utrustning man ändå vill ha senare till ett billigare pris.

Det är inte ABS på ALLA årsmodeller men de som inte har ABS har kombibromsar (med risk för att jag ljuger om de tidigaste modellerna).

Du kommer säkert få många bra svar som säger olika saker .. men det är bara för att köpa en VFR aldrig kan vara fel
På avstånd är allt vackert

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
PerJohan
Donator 2008

#3 Inlägg av PerJohan »

Jag håller med Conseal, hade nog också satsat på den lite äldre med mer utrustning, milen ska man nog inte stirra sig blind på när det gäller VFR. Det skulle ju ändå bli några tusen att köpa till utrustningen du får med på den äldre, men samtidigt kan det ju vara skönt att ha en väldigt ny hoj, så det handlar nog mycket om vad du själv prioriterar. Nyare hoj eller mer utrustning? :)
VFR800 -98 (röd, högdraget micron)
Kawazaki Z500 -81 (gråmet. till salu)

Användarvisningsbild
apex
Donator 2008

#4 Inlägg av apex »

Om det är 1000 lr 2000 mil spelar väl knappast nån roll. Väljer man mellan 800 mil eller 6000 mil, kan valet bli knivigare. :)

Handtagsvärmare är bra, det förlänger säsongen (men jag har det INTE...)
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Kontakt:

#5 Inlägg av Conseal »

För att ge lite perspektiv så ..

Bagster tankskydd 1090:-
Bagster tankväska 720-1450:- beroende på modell
Monorack 1095:- (tror wingrack har motsvarande pris)
Givi topbox 580-1575:- beroende på modell
Givi sidoväskor 1445-3000:-/st beroende på modell.
Värmehandtagssasts ca 500:-

Tillbehören är värda ganska stora summor .... Priserna är hämtade ur årets katalog från Lelles.

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008

#6 Inlägg av elias »

Jag håller med tidigare talare, kör på den med lite mer utrustning! Själv kör jag en "gammel-viffer" i det sammanhanget, o mina 6500 mil är en piss i havet. Körde en 02:a igår och det ÄR olika cyklar! Dock tror jag inte att det skiljer så mycket mellan de du tittat på. Andra får kommentera detta.
Bild

Användarvisningsbild
Lt.Dan
Medlem

#7 Inlägg av Lt.Dan »

Tjena isaxen.

Såg att den äldre cyckeln hade gått 2100 mil.

Du får ta i beaktan att vid 2400 mil så är det en "ganska" så
dyr service, många sköna tusenlappar....

Sen så kan det vara ganska roligt att "shoppa" övrig utrustning :D

Jag skulle köpa 05:an, men det är jag det :wink:
VFR800-06 Svart, Hornet 600FS-01 Svart

isaxen
Medlem

#8 Inlägg av isaxen »

Så det är antingen ABS eller kombibromsar?

Det som talar för den äldre är utrustningen (lite grann) och att den är på närmare håll (8 mil) och det som talar emot är åldern och färgen.
Den nyare har rätt färg och är i stort sett ny i mina ögon ialla fall.
Det kan väl i och för sig vara ganska triviala saker att haka upp sig på men efter att ha kört samma båge i 20 år sen -87 då den var 5 år då jag köpte den så vet jag att jag med stor sannorlighet kommer ha nästa cykel lika länge om inte längre (om man ska gå på VFR:ens rykte).

Den äldre har ju som sagt mycket utrustning men om jag räknar lite snabbt ihop totalsumman på priserna som Conseal skrev om så blir det ca 8000:- spänn men då har den ju servicen på gång om ca 300 mil och den går ju på runt 4000:- spänn (om jag inte har fått fel uppgifter) och då har ju en del av fördelen för den äldre tappats lite mer.
Så där har ju Lt.Dan en viktig punkt.

Är det någon service som ska göras inom närmsta tiden på den nyare cykeln med 800 mil på mätaren?

Har ni några tips på vad man ska kolla upp med säljaren när man ringer och eventuellt senare far ner och kollar på cykeln?

Användarvisningsbild
Lt.Dan
Medlem

#9 Inlägg av Lt.Dan »

isaxen skrev:Så det är antingen ABS eller kombibromsar?
Nej, på min är det både ABS och kombibroms.
Den nyare har rätt färg och är i stort sett ny i mina ögon ialla fall.
8) SVART 8) eller... :roll: :wink:
Är det någon service som ska göras inom närmsta tiden på den nyare cykeln med 800 mil på mätaren?
Nästa service är vid 1200 mil.
Har ni några tips på vad man ska kolla upp med säljaren när man ringer och eventuellt senare far ner och kollar på cykeln?
Kolla serviceboken, å du, ta med dig börsen :wink:
VFR800-06 Svart, Hornet 600FS-01 Svart

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Kontakt:

#10 Inlägg av Conseal »

isaxen skrev: Har ni några tips på vad man ska kolla upp med säljaren när man ringer och eventuellt senare far ner och kollar på cykeln?
Oavsett hoj ..

* Kolla INNAN så att säljarens försäkring gäller för att du ska få provköra ( kan ju vara åldersbaserat mm) om inte annat får han/hon fixa det med f-bolaget.
* kolla så att servicen är utförd ..
* PROVKÖR! för i helvete
* ställ luddiga frågor som "är den lätt att ueeela med" och "hur långa stoppisar man kan göra". Du får garanterat veta om den är busad med eller inte .. ;)
* Kolla att instruktionsboken finns med
* Extra lås ? och hållare till detta ? (har haft låshållare ett tag nu och fattar inte hur jag klarade mig utan innan)
* I övrigt .. vanlig "säkerhetskontroll" ala körskolan

Och eftersom utfallet oavsett vad innebär att du vill ha hojen så slantar du och kör hem. Sedan efter 150-200 mil dvs 1 vecka så postar du alla dina nojjiga frågor om eventuella spökljud här så du kanfå veta att det ska vara så och fortsätta vara en nöjd vifferägare.

;)

HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VT750C2 -04 *såld*

isaxen
Medlem

#11 Inlägg av isaxen »

Ok så det är både och (angående bromsarna alltså).
Färgen är blå eller lite lila aktig som det ser ut på fotot ialla fall Lt.Dan

Är det samma sorts service vid 1200 mil eller som på bilar en större och en mindre service, undrar mest för priset på servicen vid 1200 mil?

Conseal jag hör av mig snarast då jag har hört alla missljuden :lol:
bra tips angående wheelandet förresten.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#12 Inlägg av Tyrannosaurus »

Conseal skrev:
isaxen skrev:Har ni några tips på vad man ska kolla upp med säljaren när man ringer och eventuellt senare far ner och kollar på cykeln?
Oavsett hoj ..

* ställ luddiga frågor som "är den lätt att ueeela med" och "hur långa stoppisar man kan göra". Du får garanterat veta om den är busad med eller inte .. ;)
Bra idé om att lura av tidigare ägare ev. bekännelser - att låtsas vara "hjärndöd". Om ägaren börjar bli tveksam att sälja pärlan till dig har du kommit rätt och kan lugna honom med att du bara ville testa honom så den inte är buskörd.

Ett annat sätt är att kolla ordentligt under bakskärmen. Gummirester efter många och långa burnisar går i princip aldrig att få bort.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

isaxen
Medlem

#13 Inlägg av isaxen »

Så har jag äntligen fått hem min nya "för mig" VFR 800 V-TEC -04 så det blev inget av dom andra som jag frågade om tidigare för han som skulle sälja -05 gick inte att få tag på och hörde aldrig av sig och den andra hade fel färg.
Första förälskelsen infann sig redan då jag kollade på den första gången men jag var helt såld efter provturen WOW! vilken otroligt stor skillnad mellan VFR:en och min gamla 25 åriga Suzuki GSX750E...

Hade det inte varit för att jag bor på andra våningen i ett hyreshus hade jag nog släppat upp den i lägenheten så man ser den ofta och kan smeka dom sköna linjerna...OK det kanske var lite på gränsen till perverst hehehe :D

Men jag har två frågor som jag skulle vilja kolla om det är någon här som har någon kunnande och/eller erfarenhet av.
Det sitter på ett utbytessystem som heter GPR och det har ett riktigt skönt ljud i sig och jag frågade killen om det var godkänt hos besiktningen men det visste inte han p.g.a att han inte har behövt besikta den sedan han köpte cykeln ny och första besiktningen är 2009.
Har försökt hitta information på nätet utan att ha någon tur.
Är det någon som vet hur det är med ljudnivån på dom systemen, ifall man kommer igenom besiktningen med det monterat på cykeln?

Sen så sitter det monterat handtagsvärmare som inte är inkopplade och han hade inte kvar kopplingschemat så jag är inte säker på hur dom ska kopplas in är det någon som vet nånting om hur det ska göras?

Stort tack förresten för alla tips och råd inför köpet vilka hjälpte mycket.

Skriv svar