Sida 1 av 1

Köpguide VFR?

Postat: mån maj 28, 2007 21:47
av Bohem
BMW:n är såld och det finns ett starkt sug efter en VFR. Har någon koll på vad som är rimligt för respektive årsmodell. Finns det något att se upp med?

Postat: mån maj 28, 2007 22:04
av Conseal
Såg en 99a på blocket idag runt 55k .. är rimligt .. hade itne gått långt heller .. fanns en 03a (eller 02) för 79k vilket också är rimligt ..

Det enda du behöver se upp med är att fundera på en annan hoj än vfr .. det är riktigt dumt ;)

Postat: mån maj 28, 2007 22:08
av elias
Jag kan bara säga att jag är skitnöjd med min 97:a. Om du har frågor, bara ställ dem. Svårt att täcka in allt bara i ett svar här o nu.

Kolla runt lite på forumet så får du nog svar på en del med.

Postat: mån maj 28, 2007 22:52
av Torque
Mitt tips är att importera från Tyskland. Jag köpte min i från Tyskland. En 03:a som gått 890 mil, uttagen juli 04.

Inköpspriset var 59.000kr. Då ingick även 2 packväskor. Hemtransporten kostade mig 3.500kr. Sedan registreringsbesiktningen som kostade 1.700kr. Sammanlagt drygt 64.000kr för en hoj som gått 900 mil. Den är i nyskick!

Här går den för runt 85.000kr om den varit svensksåld. Vill du har mer info så är det bara att PM:a mig.

EDIT: Dock fick jag ett mycket bra pris, då jag köpte den under vintern. Lättare att pruta då intresset för hoj är mindre.

Postat: tis maj 29, 2007 07:49
av apex
Min 99a spm gått 900 mil kostade 53k privat i Sverige. Satsa gärna på en med låg körsträcka, de är inte mkt dyrare men skicket är ju fantastiskt. Men VFR är iofs slitstarka saker, i klass med BMW.

Postat: tis maj 29, 2007 08:01
av Conseal
Måste citera Dr.Bike
Sanningen är den, att om folk kunde utnyttja hela potentialen i en Viffer så skulle de inte behöva nån annan cykel...

Hojen som är "Jack of all trades. King of none"
Min 99a har snart gått 5000 mil... att bry sig för mycket om mätarställningen är ett misstag .. betalade 54k för min med slipon + giwirack med 3 väskor .. då hade den gått 4400 ungefär.

Postat: tis maj 29, 2007 16:14
av Tyrannosaurus
Conseal skrev:Måste citera Dr.Bike
Sanningen är den, att om folk kunde utnyttja hela potentialen i en Viffer så skulle de inte behöva nån annan cykel...

Hojen som är "Jack of all trades. King of none"
Min 99a har snart gått 5000 mil... att bry sig för mycket om mätarställningen är ett misstag .. betalade 54k för min med slipon + giwirack med 3 väskor .. då hade den gått 4400 ungefär.
Hade det varit större motor och kardan så hade jag hållit med :wink: Då hade valet varit snorlätt 8)
Inte för att VFR är en dålig hoj på något sätt, absolut inte, snarare tvärt om. Det är nog en av de bästa hojar som någonsin har byggts, men jag pallar helt enkelt inte med kedjerassel, åtminstone inte om man ska åka en bit.

Sen har ju VFR i likhet med Triumph, Ducati, MV Agusta och några andra fina hojar den eminenta lösningen med enkelsving och excenterspänning vilket förenklar handhavandet BETYDLIGT. Att sen streetrace fantomer tycker att det flexar skiter jag i, jag är inte ute efter att sätta rekord på Boge.
Hade jag velat ha en banhoj så skulle det ändå bli en VFR.

Lustigt egentligen att fabrikerna inte har kommit upp med någon annan lösning än skruv och mutter som har sett likadant ut sen 40-talet.

pris vfr

Postat: tis maj 29, 2007 20:26
av pere
Jag betalade 30.000 för min vfr 1999
Det är en 86:a

Förrutom lite förgasarstrul(har här i forumet lärt mig varför man ska tappa ur soppan ur förgasarna på vintern) och en glappig jordkabel har jag inget att klaga på.
Just nu ser den riktigt sliten ut eftersom den hunnit bli stulen och upphittad en gång däremellan.
har väl gått snart 4000 mil.

Med syntetolja i motorn låter den riktigt vackert(sådana saker fanns väl inte när dom japanska ingenjörerna designade motorn).
Har även bytt fjädrar fram eftersom dom var helt slut och skulle förmodligen behöva byta stötdämpare bak också eftersom den inte pallar två pers med packning längre.
I nuvarande skick är den väl värd 10.000
Men aldrig jag säljer den, det är snart en veterancykel och då kostar försäkringen nästan ingenting.

Redan idag är försäkringen riktig billig då 20 år är gränsen för en entusiastförsäkring.
Passa på om ni hittar en gammal cykel, det är riktigt prisvärt om man inte tror att man ska rasta en modern cbr på bankörning.
Och som sagt var inte rädda för milantalet, en kugghjulsdriven kamaxel är stryktålig.

Detta var dagen objektiva sanning:-)

Har någon i forumet hat ett motorras på en vfr någon gång ?