Vett och etikett på vägen

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

Vett och etikett på vägen

#1 Inlägg av elias »

Okej, innan jag började pendla till min flickvän så hade jag ganska lite koll på "vett och etikett" på vägen. Vissa håller sig till den, andra inte. För att ta ett exempel; Du ska köra om en bil på en väg med bred vägren. Du lägger dig i "omkörningsposition", han/hon lägger sig i vägrenen och du kan passera utan att knappt gå över i mötande trafiks körfält.

När du kört om blinkar du höger, vänster, höger för att tacka. Han/hon svarar genom att ljustuta.

Lagen kanske inte ser detta som rätt, men det är så det går till.
Likaså, du kör förbi en Harry Haffa med körkortsvapyriseraren (lasterpicka), varnar du dina medtrafikanter?

För oss som är "nya" på vägen finns det så många fler oskrivna regler, dela med dig!
Bild

Användarvisningsbild
Alming
Donator 2007
Inlägg: 396
Blev medlem: tor jun 29, 2006 14:26
Ort: Göteborg

#2 Inlägg av Alming »

Jag brukar varna, och jag har själv blivit varnad.

Jag brukar inte köra så in i bänken fort, men visst har man fått en klump i halsen när man snällt kan glida förbi kontrollen, där det står två andra hojar som blivit stoppade, och inser att man just blivit "räddad".
Det skulle kännas ordentligt dumt och pinsamt om jag blev av med lappen för att man kanske precis passerat 30+gränsen...
"Ska man göra något, ska man görat ordentligt", men jag vet inte om det hade varit värt dem böterna, skammen, och pengarna...

Jag har nog ganska dåligt vett i trafiken om jag kör mc.
Brukar få för mig att köra ikapp och göra någon ful gest åt bilister som svinar ut i korsningar så man nästan står på näsan, för att man inte syns, dem inte tittar ordentligt, man kör fortare än mopeder, eller att dem helt enkelt inte ser mig...
Johan, Honda VFR RC24 -89
*såld 2007 till småland*
http://alming.fotopic.net

Användarvisningsbild
kennet
Donator 2008
Inlägg: 523
Blev medlem: mån apr 09, 2007 12:21
Ort: Uddevalla

#3 Inlägg av kennet »

Jag varnar andra om det är kontroll och försöker även ha lite vett på vägen men gasar gärna om det finns tillfälle :lol:
Utan hoj tyvärr

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Vett och etikett på vägen

#4 Inlägg av Tyrannosaurus »

Lite i den stilen, men...

Ska man tacka alla man kör om när man åker hoj får man ju inte göra annat :wink:

Några undantag: Om en bil tydligt flyttar på sig när man kommer med hoj så blir det ett litet tack som kan bestå i en kort vink bakom kåpglaset precis vid passagen, alternativt en bockade nick med huvudet.
I princip kan man gå efter regeln "ju större desto jobbigare att flytta sig". Att flytta en liten personbil i sidled är inga problem.
Men när 24 meter flyttar sig för en liten hoj då blir det "stora tacken" med hela handen i luften vilket brukar uppskattas.

Det är ju så att tradarchaffisar är inte alltför kära i vanliga bilister och vice versa. Hojåkare och tradarchaffisar brukar däremot komma bra överens och man bara uppför sig vettigt och t.ex. inte kör om för nära. Men det säger självbevarelsedriften att man inte ska göra, för bli insugen mellan bilen och släpet är inte så nyttigt för hälsan :shock:

Mötande hojåkare hälsar man på i mån av möjlighet och oftast inte på motorväg. Varning för spärr kan ske genom "blåljustecknet" med vänster hand i dagsljus, helljusblink i mörker.
Även tradarchaffisarna kan man hjälpa på det sättet, men dom förstår bäst ett V tecken med fingrarna utåt sidan.

Vanliga bilister. Visst kan man hjälpa dom, men det blir jobbigt i längden eftersom dom är så jävla många :P

Om man kommer ifatt en grupp som kör zigzag är det ok att köra om, om man gör det lite snyggt. Gå ut, kör om, om du behöver bryta, gölid in lite snyggt i gruppen utan att störa alltför mycket, fortsätt när det blir fritt.
Att göra samma sak med bil är aldrig populärt, men kör dom riktigt långsamt så kan det bli nödvändigt. Försök då vänta till en fri raka och ta alla på en gång om det är möjligt.

Omkörning av större korteger är bara att glömma om man inte vill få dörren insparkad. Välj annan väg eller vänta till motorväg eller annan flerfilig väg. Men såna korteger är inte så vanliga längs vanliga landsvägar.

När jag själv kör bil och det kommer upp en hoj bakom brukar jag så snabbt som möjligt vilja att han kör om, menst eftersom jag inte gillar att ha en hoj bakom bilen då dom är svåra att se i backspegeln.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#5 Inlägg av Tyrannosaurus »

Alming skrev:Jag har nog ganska dåligt vett i trafiken om jag kör mc.
Brukar få för mig att köra ikapp och göra någon ful gest åt bilister som svinar ut i korsningar så man nästan står på näsan, för att man inte syns, dem inte tittar ordentligt, man kör fortare än mopeder, eller att dem helt enkelt inte ser mig...
Det ingår i konceptet. Beter dom sig illa ska dom ha ett finger.

Problemet i trafiken idag är våra, få se, hur ska man säga det på ett fint sett? "Origentaliska "vänner"" kanske och "solbrända gentlemen" kan ha väldigt svårt för det där med kritik.
Ett finger till sådana kan resultera i mord i blicken och jakt. Men inte desto mindre ska dom ha fingret om dom uppför sig illa och får dom spelet så blir det ett finger till med eftertryck och sen vrida på rullen när dom börjar jaga och hoppas Farbror Blå ligger längre fram som man kan uppmärksamma på vad Farbror B***** sysslar med bakom en :wink:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#6 Inlägg av Conseal »

Brukar köra "dämpafarten" vink om jag precis mött haffa och det strax efter kommer en hoj. Inte kul att rejsa in i backspegeln på haffa ... annars tidigare hyfs som tidigare skribenter.

Blinka in från vägrenen vid massiv köbildning är väl tecken på bra hyffs ..
Inte för att jag någonsin legat i vägrenen när det är 2 mil kö på E4 på mornarna :roll:
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#7 Inlägg av elias »

Fan, ni kör som änglar. Är det bara för att det finns en polis på forumet, eller är ni sånna korgossar? Det är kanske jag som kör som en vilde...
Bild

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#8 Inlägg av Tyrannosaurus »

Vem hat talat om att köra som en ängel? :wink:

Snyggt beteende i trafiken och hastighet har väl inte med varandra att göra 8)

Du vet varför det alltid sitter en skylt på var sida om vägen? 70+70, 90+90, 110+110 = Mach II :lol:

"Modiga" Svensöner kör + 25% moms :P
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#9 Inlägg av Conseal »

Eftersom forumet inte är låst så är det gansk dumt att erkänna FÖR mycket .. att vi sedan har MiB Torque på forumet anser jag inte spela så stor roll .. han är säkert värst iallfall ;) men det kan ju finnas andra som läser ens "bekännelser".

Det är klart det händer att man momsar ibland .. :roll: men aldrig på 30sträcka. Vägrenen är storstadsmotorcyklistens bäse vän tätt följd av bussfilen och mittenfilen vid rödlyse. (Fick jag höra av en kompis :roll: :wink: :lol: )
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#10 Inlägg av elias »

Just stadskörning är jag noga med att hålla nere hastighet och ljudnivå.

Glömde sätta på ironiflagg på mitt tidigare inlägg... :wink:
Bild

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#11 Inlägg av Tyrannosaurus »

Conseal skrev:Eftersom forumet inte är låst så är det gansk dumt att erkänna FÖR mycket .. att vi sedan har MiB Torque på forumet anser jag inte spela så stor roll .. han är säkert värst iallfall ;) men det kan ju finnas andra som läser ens "bekännelser".
Vem har gjort bekännelser. Det är ju bara teoretiskt vad som är möjligt och uttryck som alla MiB känner till :lol:
Vägrenen är storstadsmotorcyklistens bäse vän tätt följd av bussfilen och mittenfilen vid rödlyse. (Fick jag höra av en kompis :roll: :wink: :lol: )
Vad det gäller bussfilskörning så finns det två paranteser om det.
1. Det fanns det iaf tidigare flera ställen i Stockholm där det var tillåtet att köra mc i bussfil. Jag har inte kollat så noga om de finns kvar fortfarande.
2. Det finns en stor lucka i lagen om bussfilskörning som jag inte tänker berätta här på forumet, utan det kan jag ta IRL någon gång eller som PM om någon vill veta. Men jag kan ge två ledtrådar även om det troligen inte hjälper eftersom jag inte har hört någon annan nämna det.
Ledtråd 1. Finns i skyltens namn (den blåa med vita bussen).
Ledtråd 2. Tilläggstavlan "gäller även..." är egentligen onödig.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#12 Inlägg av Conseal »

PM tack =) ..
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Alming
Donator 2007
Inlägg: 396
Blev medlem: tor jun 29, 2006 14:26
Ort: Göteborg

#13 Inlägg av Alming »

elias skrev:Just stadskörning är jag noga med att hålla nere hastighet och ljudnivå.

Glömde sätta på ironiflagg på mitt tidigare inlägg... :wink:
Är det därför jag aldrig sett eller hört dig köra igbg?
Hörs man inte syns man ju inte!

På med slipon och kom ner och bröta för mig!
Johan, Honda VFR RC24 -89
*såld 2007 till småland*
http://alming.fotopic.net

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#14 Inlägg av elias »

Men, jag som har ett så fint slip on på?
Bild

Användarvisningsbild
simpa
Donator 2007
Inlägg: 239
Blev medlem: ons jun 28, 2006 05:24
Ort: Gävle, B12 -97
Kontakt:

#15 Inlägg av simpa »

Alltså, det där med att varna för poliskontroll har ju två sidor.

Visst, det är ju skönt att slippa bli av med körkortet, men tänk om den man varnar är ett rattfyllo, eller kör omkring med en stulen bil eller så.

Kör försiktigt!
Alla har vält!
Förklaring: viewtopic.php?p=965#965

Har:
Bandit 1200 -97

Hade:
VFR 750 -95
Suzuki SV650s -99
Honda Transalp 600 -94

Skriv svar