Högsta hastighet?

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
pentti01
Medlem
Inlägg: 181
Blev medlem: lör mar 10, 2012 13:10

Högsta hastighet?

#1 Inlägg av pentti01 »

`Hittade ingen annanstans att posta detta , så det får bli här. Vad är den högsta , ärliga hastigheten för en gen5 i original utförande. ?
Körde 220 på mätaren en gång och det kändes som att det fanns mer att ge . "glädjemätare" ? . Har dock ej provat med GPS.
"Var o en blir salig på sin fason "

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 978
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: Högsta hastighet?

#2 Inlägg av lappen »

Har inget svar att ge till din fråga, men jag provade en gång att köra "fort" med min 92:a...fasiken vad läskigt :shock: :oops: ...och då var jag en bra bit under vad du kört enligt din mätare. Med bilar har jag passerat +250 några gånger, och en gång +270...det kommer jag inte ihåg var hälften så läskigt som på hoj...
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Högsta hastighet?

#3 Inlägg av Tyrannosaurus »

lappen skrev:Har inget svar att ge till din fråga, men jag provade en gång att köra "fort" med min 92:a...fasiken vad läskigt :shock: :oops: ...och då var jag en bra bit under vad du kört enligt din mätare. Med bilar har jag passerat +250 några gånger, och en gång +270...det kommer jag inte ihåg var hälften så läskigt som på hoj...
Det borde inte vara så läskigt på en RC36:a, dom har ju ram till skillnad mot en viss "ödla" som iofs också har ram, men inte box och inte lika stabil. Det mesta jag har sett på mätaren är 250 och då ville den mer, men det ville inte han som körde, d.v.s. jag eftersom den började kännas väldigt lätt i styrningen (DET var läskigt) så jag bangade.
Däremot har jag på Autobahn jagat upp feta tyska "Herr Doktor-typer" i sina Mercedesar i 220-230 i börjar på 90-talet, och det vill jag minnas var rätt kul :D

Om det är gädjemätare eller ej vet jag inte, men varvräknaren visade nånstans över 8000 rpm så det verkar stämma hyfsat med utväxlingen. På 6:an gör den ca. 30 km/h/1000 rpm så vad det teoretiskt ska göra vid 10.000 rpm (rödsteck) får ni räkna ut själva :mrgreen:
Hur som, inte en chans att den orkar dra den utväxlingen (25% överväxlad på 6:an) och vid 9500 rpm droppar effekten så det är som sagt bara teoretiskt. Men inte illa pinkat för en gammal "ödla" från mitten av 80-talet, va? :banana
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Eesten
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: tis mar 12, 2019 09:48
Ort: Kristinehamn

Re: Högsta hastighet?

#4 Inlägg av Eesten »

pentti01 skrev:`Hittade ingen annanstans att posta detta , så det får bli här. Vad är den högsta , ärliga hastigheten för en gen5 i original utförande. ?
Körde 220 på mätaren en gång och det kändes som att det fanns mer att ge . "glädjemätare" ? . Har dock ej provat med GPS.
Har haft 255km/h på mätaren i svagt nedförslut, varvade runt 10k då och bara vägrade/orkade(?) inte varva ur mer. Vad det blir i ärlig hastighet vette fasen....
Hojar jag ägt:
HD Sportster
HD Superglide
HD Wideglide
HD Nightrod
HD Nighttrain
Chopper
HD Nightrod special
Yamaha YZF 1000
HD Nightrod
Honda CB 1300
Yamaha XJ 900
Honda VFR 800
Honda CBR 1100XX Super Blackbird(nuvarande)

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Högsta hastighet?

#5 Inlägg av blacken »

Eesten skrev:
pentti01 skrev:`Hittade ingen annanstans att posta detta , så det får bli här. Vad är den högsta , ärliga hastigheten för en gen5 i original utförande. ?
Körde 220 på mätaren en gång och det kändes som att det fanns mer att ge . "glädjemätare" ? . Har dock ej provat med GPS.
Har haft 255km/h på mätaren i svagt nedförslut, varvade runt 10k då och bara vägrade/orkade(?) inte varva ur mer. Vad det blir i ärlig hastighet vette fasen....
Det är beroende drevning och däck/hjulstorlek, men att utgå ifrån en 230-235 knyck i ditt fall, är nog en realistisk siffra..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Skriv svar