Vält hoj, efterkontroll?

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
zoddri
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: lör apr 14, 2018 16:07
Ort: Umeå

Vält hoj, efterkontroll?

#1 Inlägg av zoddri »

Man ska ju ha tur ibland men.. Inte igår.
Hade hojen på centralstödet, då har alltså asfalten gett vika på sånt sätt att den vält omkull. Tur nog så fångade en trottoarkant upp den...

Så skadorna är ett fint hack i sidokåpa, lite annan plast som krossats och växelspaken som är av.
Sistnämnda oroar mig lite. Borde jag vara orolig för att den smällen kan ha gått vidare inåt och skadat nån annan del, typ växellådan?
Något annat jag definitivt borde kolla upp innan jag kör vidare och försöker glömma allt?
VFR1200F -10
Red ones go faster

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Vält hoj, efterkontroll?

#2 Inlägg av Tyrannosaurus »

zoddri skrev:Sistnämnda oroar mig lite. Borde jag vara orolig för att den smällen kan ha gått vidare inåt och skadat nån annan del, typ växellådan?
Det är oftast ingen fara. Det ska rätt mycket till för att växelaxeln ska slås in, utan det är oftast bara växelspaken och böjer sig eller går av.
Om du är orolig, testa att köra och gå igenom växlarna upp och ner. Funkar den så funkar den.
Något annat jag definitivt borde kolla upp innan jag kör vidare och försöker glömma allt?
Kolla så allt är rakt, styret och handtag brukar få sig en smäll. Provkört hojen och känn efter om allt verkar vara normalt.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 787
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

Re: Vält hoj, efterkontroll?

#3 Inlägg av Göingen »

Aj då, förargligt!
Helförsäkrat? Låt en verkstad kolla på hojen. Det blir ofta dyrare än man tror att fixa till synes enkla skador. Om de har ont om tid, låt dem fixa bara det nödvändigaste nu. Resten kan vänta till hösten.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan

zoddri
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: lör apr 14, 2018 16:07
Ort: Umeå

Re: Vält hoj, efterkontroll?

#4 Inlägg av zoddri »

Irriterande så innåt helskotta, för att uttrycka sig fint.
Pratat med Svedea idag och de täcker i alla fall det. Bara växelföraren går på 1300kr så jag lär ju komma över självrisken med god marginal.

Leveranstid drygt en vecka bara på den så det känns som att semesterns hojresa ligger väldigt illa till..
VFR1200F -10
Red ones go faster

Användarvisningsbild
M@rtini
Donator 2023
Inlägg: 876
Blev medlem: tor jul 22, 2010 00:56
Ort: Dalby

Re: Vält hoj, efterkontroll?

#5 Inlägg av M@rtini »

zoddri skrev:Bara växelföraren går på 1300kr så jag lär ju komma över självrisken med god marginal.
Ska inte mycket till för att komma över vad självrisken är på, så i princip alltid lönt att ta det på försäkringen. :( Tappade balansen och välte med förra hojen, en spegel/blinkers, en kåpdel, en styrända, lite andra smådelar, och så arbetskostnad på det så landade det på dryga 16 tusen. :gnissla
HONDA VFR 1200 FDA -12
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90

Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!

zoddri
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: lör apr 14, 2018 16:07
Ort: Umeå

Re: Vält hoj, efterkontroll?

#6 Inlägg av zoddri »

Måste bara uppdatera. Lämnade in den till lokala märkesverkstaden för kontroll i juli, de beställde lite delar och... 5 november har jag tid på verkstaden för att åtgärda.

Lysande reklam för Honda.. :huvet
VFR1200F -10
Red ones go faster

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vält hoj, efterkontroll?

#7 Inlägg av adrian_vg »

Plast är snordyrt att reparera.

Överväg kraschpuckar på din viffer.
Lätt värt kostnaden när det väl händer, om så bara man välter från stillastående på garageuppfarten.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Vält hoj, efterkontroll?

#8 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Plast är snordyrt att reparera.

Överväg kraschpuckar på din viffer.
Lätt värt kostnaden när det väl händer, om så bara man välter från stillastående på garageuppfarten.
Alternativt köpa en kraschkåpa i glasfiber/kevlar/kolfiber och lacka upp den. Det kan ofta t.o.m. bli billigare än original.

Anledningen till att dom kallas kraschkåpor är inte för att det är speciellt kraschbenägna personer som kör med dom, utan att dom används inom racing och är lätta/billiga att reparera. Lite väv och polyester och saken är klar. Sen är det bara att spackla, slipa och lacka och hojen ser ut som ny.

Dessutom tål dom dels mer stryk än gjutplastkåpor och dels räknas det som mer proffsigt att ha en fiberkåpa.

Anledningen till att det sitter gjutplastkåpor på alla hojar är det dom är lättare/billigare att masstillverka till skillnad mot fiber som till stor del är ett hantverk.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Skriv svar