elias skrev:Då vann USA den ronden..? Att få Honda att bygga en fabrik i USA var väl lite av idén med straffskatter?

Tja, både ja och nej.
Huvudanledningen med straffskatten var att få sälja mer HD eftersom märket var/är känt för taskig kvalité och skyddes av de flesta som inte var frälsta.
Honda kringgick det för att inte tappa marknad vilket dom inte gjorde utan ökade istället.
Men sen kom HD på sitt vinnande koncept. Man förbättrade kvalitén lite grann, men framför allt satsade man stenhårt på en ny marknadsföringsavdelning och istället för att sälja motorcyklar började man sälja en livsstil till trötta men rika familjefäder som hade sett för många Marlon Brando filmer i sin ungdom och ville leka lite rebelliska på gamla dar.
Så genom stenhård rebel-livstils-marknadsföring utan att för den delen behövs bygga ut avdelningen för kvalitetskontroll lyckades HD bygga upp märkets image till att vara den enda "riktiga motorcykeln" för dom som inte vet något om motorcyklar.
Samtidigt rynkar chopperåkarna mest på näsan åt låtsasrebellerna och vet själva att en HD inte ska köras längre än man orkar leda hem den

Men det gör inte så mycket för HD eftersopm chopperårkarna är en mycket liten kundkrets för nya hojar och kläder och andra accessoarer som det står Harley Davidsson på.
Ok, vi fortsätter på tråden. Vad är detta för hoj? Att det är en racer ser nog alla, men motortyp, storlek, beteckning och vad är den känd för?
