Letar VFR 98-01

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Fredde1
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 3
Blev medlem: sön maj 06, 2018 07:17

Letar VFR 98-01

#1 Inlägg av Fredde1 »

Hej
Ny här på forumet, håller på att utöka kortet till A, och söker första hoj.
Jag har nog fastnat för en vfr 800 årsmodell 01, gärna i silver. Jag missade en precis.
Hur sällsynta är dom, svåra att få tag på här i Södra delarna av landet.
Vilka igenkännings tecken ska man kolla efter, som skiljer mellan årsmodellerna.
Mvh Fredde

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

Re: sökes vfr 01

#2 Inlägg av Conseal »

Fredde1 skrev:Hej
Ny här på forumet, håller på att utöka kortet till A, och söker första hoj.
Jag har nog fastnat för en vfr 800 årsmodell 01, gärna i silver. Jag missade en precis.
Hur sällsynta är dom, svåra att få tag på här i Södra delarna av landet.
Vilka igenkännings tecken ska man kolla efter, som skiljer mellan årsmodellerna.
Mvh Fredde
98-01 är typ samma. 98 kan vara itan katalysator och från 00 så är backspeglarna lite snyggare.. i övrigt ingen skilnad.

Står ganska utförligt om årsmodellerna i delen Information om VFR :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Fredde1
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 3
Blev medlem: sön maj 06, 2018 07:17

Re: Sökes: VFR-2001

#3 Inlägg av Fredde1 »

Hej
Tack för svar. Lite fler funderingar, kanske skulle vara i en annan tråd. Men.
Okej då är det mellan 98-01 jag söker. Det här med manuell choke eller auto tomgångshöjare är det sak samma. Sitter man bra om man är 1,90. Är dom som regel lättstartade. Har hittat en som gått ca 3000mil.
Kan man lita på milen som står på mätaren. Serviceboken har kommit bort, men ska vara servad enligt utsago.
Vad säger ni om det, är det skicket då som får avgöra. Det kan ju sänka värdet att den saknas. Hur ser man ursprungsland är det bokstäverna efter 800. Tex FI för Finland. Är det sak samma vilker land den är inporterad ifrån (04), så länge det är ett EU land. Läste det i annan tråd. Vet ni vilka årsmodeller den fanns i silver färg, har läst 98 samt 01, är den färgen mer sällsynt= färre sålda. Om frågorna är intressanta för fler
Så kanske moderatorn vill flytta frågor o svar till en annan tråd.
Mvh Fredrik :)

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Letar VFR 98-01

#4 Inlägg av adrian_vg »

Har du en annan mc att jämföra med, som du satt bra på?

Om du har det, knappar du in dina data på http://cycle-ergo.com/ och jämför de två sida vid sida.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Sökes: VFR-2001

#5 Inlägg av tersan »

Fredde1 skrev:Det här med manuell choke eller auto tomgångshöjare är det sak samma. Sitter man bra om man är 1,90. Är dom som regel lättstartade. Har hittat en som gått ca 3000mil.
Kan man lita på milen som står på mätaren. Serviceboken har kommit bort, men ska vara servad enligt utsago.
Vad säger ni om det, är det skicket då som får avgöra. Det kan ju sänka värdet att den saknas.
På en insprutningshoj är det normalt automatisk choke, den där manuella tomgångshöjaren är lite udda... fast inget som avgör ett köp.
Vi som är långa (jag är själv 195) sitter inte bra på nån hoj, men VFR upplever jag som helt ok.
3000 mil på en VFR är alldeles för lite, den är ju knappt inkörd med de milen! :wink:
Servicebok tycker jag är ganska ointressant, det jag vill se när jag köper en hoj är kvitton etc på vad som faktiskt är gjort. En kunnig och pedantisk ägare är mer värt en stämplar från en okänd firma IMHO. Skicket är förstås det viktigaste, i synnerhet på en hoj som ändå är bortåt 20 år gammal. Samma resonemang gäller för import, har den varit här i landet sen 2004 finns det inget att vara orolig för i det avseendet.
VFR750F -92, grön

Fredde1
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 3
Blev medlem: sön maj 06, 2018 07:17

Re: Letar VFR 98-01

#6 Inlägg av Fredde1 »

Okej tack för era svar. Då just denna hoj som jag kikar på, kommer tydligen från ett dödsbo och då menar dom att dokumentationen inte gick att finna, så inga tidigare kvitton gällande service. Så i såfall är det väl bara att bedöma skick. :shock:
Mvh Fredde

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Letar VFR 98-01

#7 Inlägg av adrian_vg »

Fredde1 skrev:Okej tack för era svar. Då just denna hoj som jag kikar på, kommer tydligen från ett dödsbo och då menar dom att dokumentationen inte gick att finna, så inga tidigare kvitton gällande service. Så i såfall är det väl bara att bedöma skick. :shock:
Mvh Fredde
Jepp, bedöma skicket och sen byta alla vätskor och slitdelar som behövs.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar