Sida 1 av 2
Skillnader RC36-I ?
Postat: mån nov 13, 2017 12:33
av lappen
Vad är (om några finns) skillnaderna mellan årsmodeller 90-93? Passar allt mellan dem, eller skiljer det nåt? Vad isf?
Nu när man inte kan köra hoj, får man ju fundera hoj...

Re: Skillnader RC36-I ?
Postat: mån nov 13, 2017 13:16
av adrian_vg
lappen skrev:Vad är (om några finns) skillnaderna mellan årsmodeller 90-93? Passar allt mellan dem, eller skiljer det nåt? Vad isf?
Nu när man inte kan köra hoj, får man ju fundera hoj...

Färgerna skiljer väl.
Tekniskt sett, inget - det är inom samma modellgeneration.
Re: Skillnader RC36-I ?
Postat: mån nov 13, 2017 17:13
av Seth
adrian_vg skrev:lappen skrev:Vad är (om några finns) skillnaderna mellan årsmodeller 90-93? Passar allt mellan dem, eller skiljer det nåt? Vad isf?
Nu när man inte kan köra hoj, får man ju fundera hoj...

Färgerna skiljer väl.
Tekniskt sett, inget - det är inom samma modellgeneration.
92-93 fick justering på framgaffeln om ja minns rätt
Re: Skillnader RC36-I ?
Postat: tis nov 14, 2017 07:50
av lappen
Seth skrev:adrian_vg skrev:lappen skrev:Vad är (om några finns) skillnaderna mellan årsmodeller 90-93? Passar allt mellan dem, eller skiljer det nåt? Vad isf?
Nu när man inte kan köra hoj, får man ju fundera hoj...

Färgerna skiljer väl.
Tekniskt sett, inget - det är inom samma modellgeneration.
92-93 fick justering på framgaffeln om ja minns rätt
Inte 92, för jag har det inte på min 92:a. Men detta var ju intressant

EDIT: Eller har jag..?

Nu blir jag tveksam. Såg bilder på en 90:a, och det såg inte likadant ut som på min 92:a. Nån som har länk till nån online manual för 92?
Re: Skillnader RC36-I ?
Postat: tis nov 14, 2017 09:14
av tersan
lappen skrev:Seth skrev:92-93 fick justering på framgaffeln om ja minns rätt
Inte 92, för jag har det inte på min 92:a. Men detta var ju intressant

Det kom 92, för det har jag på min.
Ska kolla lite mer exakt i manualerna.
Om jag minns rätt är det bara framgaffelns fjädrar och justeringsmöjligheter som skiljer mellan åren. Sen kan olika marknader ha skillnader, den italienska singelstrålkastaren t ex. Strypningen till 100 hk kan också se olika ut, vanligast är nog stoppet på gasvajern.
Re: Skillnader RC36-I ?
Postat: tis nov 14, 2017 09:42
av lappen
tersan skrev:Det kom 92, för det har jag på min.
Ska kolla lite mer exakt i manualerna.
Om jag minns rätt är det bara framgaffelns fjädrar och justeringsmöjligheter som skiljer mellan åren. Sen kan olika marknader ha skillnader, den italienska singelstrålkastaren t ex. Strypningen till 100 hk kan också se olika ut, vanligast är nog stoppet på gasvajern.
Ni har så rätt, jag som inte fattat...inte läst manualen...

- vfr750_1992_front_susp.jpg (65.72 KiB) Visad 13782 gånger
Då får man prova och laborera med detta framåt våren. Tycker den är lite mjuk framtill...
Re: Skillnader RC36-I ?
Postat: tis nov 14, 2017 09:44
av lappen
Hela manualen.
https://drive.google.com/file/d/14U8ozO ... sp=sharing
Även i 91:års manual finns detta med, dock inte i 90:års.
Ni känner väl till denna länken antar jag?
http://mybikemanuals.com/honda/honda-vf-owners-manuals/
Re: Skillnader RC36-I ?
Postat: tis nov 14, 2017 11:07
av tersan
lappen skrev:Då får man prova och laborera med detta framåt våren. Tycker den är lite mjuk framtill...
Vänta dig inga underverk, den är mjuk redan från fabrik. Lite bättre kan det ändå bli om du justerar skruvarna, och är oljan gammal hjälper det att byta den också.
En del har provat både tjockare och mer olja med framgång. Eller byt fjädrar, finns både original och hårdare.
Re: Skillnader RC36-I ?
Postat: tis nov 14, 2017 12:28
av lappen
tersan skrev:lappen skrev:Då får man prova och laborera med detta framåt våren. Tycker den är lite mjuk framtill...
Vänta dig inga underverk, den är mjuk redan från fabrik. Lite bättre kan det ändå bli om du justerar skruvarna, och är oljan gammal hjälper det att byta den också.
En del har provat både tjockare och mer olja med framgång. Eller byt fjädrar, finns både original och hårdare.
Oljan skall bytas oavsett. Verkar som att gamla pärlan inte riktigt har fått den vård hon förtjänar sedan innan
Vad skall man sätta i för olja? Är rätt tung ~100kg. Antar att det kan påverka valet av viskositet..?
EDIT: Hittade bättre tråd att ställa frågan i
http://vfr-forum.se/viewtopic.php?f=1&t=5199
EDIT2: Tydligen hade jag varit inne och kladdat i den tråden redan...

Re: Skillnader RC36-I ?
Postat: tis nov 14, 2017 23:34
av Tyrannosaurus
lappen skrev:tersan skrev:lappen skrev:Då får man prova och laborera med detta framåt våren. Tycker den är lite mjuk framtill...
Vänta dig inga underverk, den är mjuk redan från fabrik. Lite bättre kan det ändå bli om du justerar skruvarna, och är oljan gammal hjälper det att byta den också.
En del har provat både tjockare och mer olja med framgång. Eller byt fjädrar, finns både original och hårdare.
Oljan skall bytas oavsett. Verkar som att gamla pärlan inte riktigt har fått den vård hon förtjänar sedan innan
Vad skall man sätta i för olja? Är rätt tung ~100kg. Antar att det kan påverka valet av viskositet..?
EDIT: Hittade bättre tråd att ställa frågan i
http://vfr-forum.se/viewtopic.php?f=1&t=5199
EDIT2: Tydligen hade jag varit inne och kladdat i den tråden redan...

Som jag redan har sagt i nämnd tråd.
Kör
inte med mer olja än rekommenderat, det kan kosta nya packboxar om man t.ex. bottnar gaffeln i ett kraftigt gupp och vi vet ju alla hur våra svenska dyra vägar som vi betalar med vägskatt, bensinskatt, fordonsskatt, kilometerskatt, koldioxidskatt, försäkringsskatt, trängselskatt åså moms på skatten ser ut.
Skulle bara en bråkdel av alla dessa skatter gå till vägarna så skulle vi köra på vägar av marmor. Frågan är vart alla dessa skattepengar tar vägen? Eller det kanske många av oss vet, även om en del inte vill se det och väljer att titta bort. Men sitta hemma vid köksbordet och klaga och knyta näven i byxfickan går bra

Vilket viskositet man ska köra på får man som också nämns i nämnd tråd prova sig fram till.
Re: Skillnader RC36-I ?
Postat: ons nov 22, 2017 22:50
av Tyrannosaurus
Tyrannosaurus skrev:och vi vet ju alla hur våra svenska dyra vägar som vi betalar med vägskatt, bensinskatt, fordonsskatt, kilometerskatt, koldioxidskatt, försäkringsskatt, trängselskatt åså moms på skatten ser ut.
Skulle bara en bråkdel av alla dessa skatter gå till vägarna så skulle vi köra på vägar av marmor. Frågan är vart alla dessa skattepengar tar vägen? Eller det kanske många av oss vet, även om en del inte vill se det och väljer att titta bort. Men sitta hemma vid köksbordet och klaga och knyta näven i byxfickan går bra

.
Ett tillägg på OT delen av min kommentar ovan kan sammanfattas med följande ord: "Vad fan får jag för pengarna?"
Här håller jag med Leif Östling på Svenskt Näringsliv fullt ut: #vadfanfårjag
Synd att han pudlade.
Men våra jävla politiker är väl inte nöjda förrän dom med en Pomperipossaskatt har skrämt iväg den sista företagaren från landet. Vilka "rika" ska sen betala? Snacka om att inte tänka längre än näsan räcker. Om man istället gjorde Sverige till ett skatteparadis så skulle man locka hit de rika som iofs skulle betala lite skatt, men "många bäckar små".
Dessutom är de "rika" ofta företagare som investerar och skapar arbetstillfällen. Men sånt ska vi inte ha i Sverige, utan här är det Jante som styr: "Han ska fan inte ha om inte jag har".
Det är fult att jobba sig rik, men att vinna X-antal millar på lotto eller triss, då är man en hjälte.
Det finns ett mycket bra ordspråk som passar bra in i sammanhanget: "Den som gapar efter mycket, mister ofta hela stycket".
Re: Skillnader RC36-I ?
Postat: tor nov 23, 2017 10:15
av tersan
Värsta trådurspårningen hittills, tror jag.
Re: Skillnader RC36-I ?
Postat: tor nov 23, 2017 11:18
av lappen
Försöker styra tillbaka till ämnet...

Om det är inställt enligt bild på min...fattar inte...är det mjukare eller hårdare inställt?
Sedan, skall man lossa på mutter? (låsning?)
Sist...vad är de markeringarna 1 N 1 2...?

Ursäkta suddiga bilder, hade bråttom imorse..
Skickat från min F8331 via Tapatalk
Re: Skillnader RC36-I ?
Postat: tor nov 23, 2017 12:45
av Tommy Gsson
Är så enkelt som, när du skruvar ner så spänner du fjädern = hårdare, så i detta läge = HÅRT, om du skruvar upp så släpper du trycket på fjädern.
I praktiken så blir det ingen större skillnad på hur mycket fjädern håller emot, utan du ställer in hänget "SAG" så att du får fjädringsväg både uppåt och nedåt.
http://www.bike.se/nyheter/stall-in-fja ... in-hoj-166
fråga 2 = det är gjutnummer på kopplingscylindern.
Tommy
Re: Skillnader RC36-I ?
Postat: tor nov 23, 2017 13:43
av lappen
Ok, då är det hårdare fjädrar eller annan olja som gäller då.
Skickat från min F8331 via Tapatalk