Sida 1 av 1

2 olika modeller -94?

Postat: sön jun 04, 2006 07:42
av Andersson
Tjo!

Fanns det två modeller -94?

Jag har ju en -94a och så såg jag denna annonsen:
http://www.blocket.se/vi/8352790.htm?ca=12_s

Postat: sön jun 04, 2006 07:47
av Henning
Nix, det är är en generation två.
1990 - 1993.

1994 kom den med, bland annat, Y-formade gälen på sidan.

/H

Postat: sön jun 04, 2006 07:49
av Andersson
Henning skrev:Nix, det är är en generation två.
1990 - 1993
Ja det var väl det jag visste...blev fundersam bara.

Postat: sön jun 04, 2006 08:01
av Gubbrejsarn
Det förekommer rätt ofta att det är "fel" årtal på bilar och mc...troligen för att det är tysklandsimporter som årsbestäms när de registreras. Vilket kan vara viktigt att veta. Köper du en 91:a i tron att det är en 92:a får du inte den justerbara gaffeln t ex.

Postat: sön jun 04, 2006 21:31
av burnis

Postat: sön jun 04, 2006 21:36
av Andersson
Synd att det är på norska...en annan som är lite dyslektisk redan som det är får ta ledigt en hel dag om jag ska kunna läsa igenom allt det där och förstå.
Men bra länk!

En undran dök upp nu.
VFR800 från -98 till -01, den har inte V-tech motorn?
Är den 800 motorn nått att att ha? Den utan V-tech alltså.

Har hört att V-techen inte är nått vidare.
Sen rasslar den tydligen en hel del.

Någon som har nått att säga om detta?

Postat: sön jun 04, 2006 22:06
av burnis
Pesonligen tycker jag den motorn mellan 98-01 har ett underbart register.
:D
säkert de tidigare med, men jag provade en 02:a (vtec kom -02), tyckte de var en sådan där turbo kick vid 7000rpm. (tror de har fixat de till 06orna)
jag föredrar hellre ett jämnt register.

iofs bra om man gillar turbokick, men de är gutt o bara gasa utan att behöva växla tex vid omkörning.

Rassel kan bero på kamkedja som kom på vtec modellerna, pers tycker jag det är sämre.Rakskurna kamdrev var innan, lyxigt.
:roll:

Postat: mån jun 05, 2006 12:32
av Ronneby-Benny
:( Okej, vi är nybörjare här men kanske denna tråd skulle hamna inom rubriken mekanik? Kanske chefen Avatör kan flytta tråden till rätt plats?

Nåja, V-tech tekniken bygger på att via stång som styrs av oljetryck så tvingas flera ventiler att öppnas och det vid cirka 7000 varv och då kommer "turbokicken" Ligger man vid det varvtalet konstant så kommer rasslet pga av ventilern tvingas stängas alt tvingas öppnas och då kommer "oljudet" Helt ofarligt. Innovationen skulle hjälpa upp lågfarts registret då färre ventiler är öppna och då ökas gasflödet. I praktiken blev det så där med det.

:lol:

800 vfr

Postat: ons jun 21, 2006 20:12
av totte
Hej
totte i Ludvika här, Jag åker en svart 800 -99 som jag är riktigt nöjd med förutom att den J...a regulatorn går sönder stup i ett.
Ägde en -90á förut men jag tycker nog att insprutningen är ett strå värre.
Har börjat snegla lite på BB som verkar vara en grym hoj. 8)