Sida 1 av 1

Stänga av bensinkranen eller inte

Postat: ons jan 18, 2017 12:16
av adrian_vg
Det här med att stänga av bensinkranen, varför gör man det egentligen?

Rinner bensinen ut annars, eller vad händer?

Min österrikare har kranar, men enl manualen stänger man bara av dem när man ska lyfta av tanken.
Dominatrixen har en helt vanlig kran och man stänger av den när man lämnar hojen enl manual.

Att det skulle vara skillnad beroende på om det är insprutning eller inte på hojen verkar inte stämma heller, då min förra svartviffer (med insprutning) inte hade bensinkran alls om jag minns rätt.
Grönviffern med förgasare hade ingen bensinkran.
Vitviffern med förgasare hade bensinkran.

Inga bilar jag stött på hittills har bensinkranar heller.

Vad säger den kollektiva kunskapen på forumet om detta?

Re: Stänga av bensinkranen eller inte

Postat: ons jan 18, 2017 12:33
av blacken
adrian_vg skrev:Det här med att stänga av bensinkranen, varför gör man det egentligen?

Rinner bensinen ut annars, eller vad händer?

Min österrikare har kranar, men enl manualen stänger man bara av dem när man ska lyfta av tanken.
Dominatrixen har en helt vanlig kran och man stänger av den när man lämnar hojen enl manual.

Att det skulle vara skillnad beroende på om det är insprutning eller inte på hojen verkar inte stämma heller, då min förra svartviffer (med insprutning) inte hade bensinkran alls om jag minns rätt.
Grönviffern med förgasare hade ingen bensinkran.
Vitviffern med förgasare hade bensinkran.

Inga bilar jag stött på hittills har bensinkranar heller.

Vad säger den kollektiva kunskapen på forumet om detta?
det kan strula i flottörhuset skit i nålsätet, flottören springer läck, mm,mm Och då så kan det "Rinna till" som det heter. Även kranen och slangeni sig kan bli lite inkontinent. Så just därför bör man stänga av såskranen, bara för att så att säga.
och det var en manuell såskran på dom tidiga folkorna.
Grönviffern med förgasare hade ingen bensinkran.
Det ska sitta en under tanken som såsslangen kommer ifrån.
Men den används bara vid demontering av tank

Re: Stänga av bensinkranen eller inte

Postat: ons jan 18, 2017 13:08
av adrian_vg
Ok, en säkerhetsgrej bara.

Men om allt är tätt och juste, finns väl egentligen inget skäl att slå av den?

Re: Stänga av bensinkranen eller inte

Postat: ons jan 18, 2017 14:09
av blacken
adrian_vg skrev:Ok, en säkerhetsgrej bara.

Men om allt är tätt och juste, finns väl egentligen inget skäl att slå av den?
I och för sig visserligen, men du har ju Morgans lag "allting kan djävlas, och det gör det" är gällande..

Re: Stänga av bensinkranen eller inte

Postat: ons jan 18, 2017 14:37
av adrian_vg
Det förstås.
Man vill ju inte den surt betalda bensinen på marken. Den gör ju ingen nytta där... :)

Re: Stänga av bensinkranen eller inte

Postat: fre jan 20, 2017 02:24
av Tyrannosaurus
Har man vakuumkran eller pump så finns det ingen anledning att stänga av. Är det däremot vanlig rinnkran så bör den stängas av anledningen som Blacken nämnde. En anledning till kan vara att när hojen står på sidostödet så blir ju nivån i flotörhusen sned vilket kan lura flotörerna att öppna.

Själv har jag två kranar + pump. Den första sitter på tanken och är en rinnkran som man stänger när man ska lyfta tanken. Sen sitter den en till före pumpen och filtret. Vad den är till för vet jag inte, men det är väl om man ska byta filter och inte orkar att lyfta på soffan (skruvad) för att komma åt kranen på tanken.

Ingen av kranarna har f.ö. reservläge, utan dom är bara on/off. Reserven är bara en blinkande diod, men det har alltid funkat och varit tillförlitligt.

Re: Stänga av bensinkranen eller inte

Postat: fre jan 20, 2017 07:49
av adrian_vg
Ah, lutning. Tänkte inte på det... :tummenupp