Ny mc från USA med V4 motor
Postat: mån jul 25, 2016 20:58
Och? en väl beprövad och mer än väl fungerande teknik, finns en stor risk att den knarren kommer att utmana/spöa viffern i fråga om hållbarhet och pålitlighet. Skulle vara kul att få prova en en dag ..M@rtini skrev:Ambitiöst att konstruera egen motor/drivlina, fast underliggande kam, stötstänger, och 2 ventiler /cylinder.
Motorn krängs ju "löst" om man vill, det öppnar för ett gäng trevliga applikationer För potensial har denTyrannosaurus skrev:Intressant bygge, men dom verkar ha tänkt lite udda. Motor med vevaxel på längden och kedjedrift vilket innebär vinkelväxel är det nog första gången jag har sett. Men den har en seriös bursving med excenterspänning a'la 90-tals Kawa.
Stötstänger, 2 ventiler/cylinder och inte centrerat tändstift gav tanken att det lär nog inte vara mycket pulver i den. Så jag Googlade lite... 180 hk! Jo jag tackar! Det är inte illa vad dom har lyckats klämma ut. Det verkar inte heller vara en singelblockmotor, utan separat låda.
Ska bli intressant att se om den blir importerad.
http://www.motusmotorcycles.com
Var den bara på 1,5 liter? Kört en del sådana förr Tyckte de gick bra med att slippa frikoppkoppla pga frihjulblacken skrev:Motorn krängs ju "löst" om man vill, det öppnar för ett gäng trevliga applikationer För potensial har denTyrannosaurus skrev:Intressant bygge, men dom verkar ha tänkt lite udda. Motor med vevaxel på längden och kedjedrift vilket innebär vinkelväxel är det nog första gången jag har sett. Men den har en seriös bursving med excenterspänning a'la 90-tals Kawa.
Stötstänger, 2 ventiler/cylinder och inte centrerat tändstift gav tanken att det lär nog inte vara mycket pulver i den. Så jag Googlade lite... 180 hk! Jo jag tackar! Det är inte illa vad dom har lyckats klämma ut. Det verkar inte heller vara en singelblockmotor, utan separat låda.
Ska bli intressant att se om den blir importerad.
http://www.motusmotorcycles.com
Intressant Saab(Ford) v 4:an var på 1500 cc den däringa är på 1,6 och ventilerna är offset på den...
Är så gott som en halverad cheva smallblockM@rtini skrev:Ambitiöst att konstruera egen motor/drivlina, fast underliggande kam, stötstänger, och 2 ventiler /cylinder.
De fanns även som 1,7 liters. Jag hade det i min SAAB V4, med trimkam och Weber 36/36. Gick ganska bra. Kompisen hade en BMW 318 som han trodde var snabb, det var den inteMister skrev: Var den bara på 1,5 liter? Kört en del sådana förr Tyckte de gick bra med att slippa frikoppkoppla pga frihjul
180 hk är inte så mycket med tanke på cylindervolymen, men det är väl för att den bara har 2 ventiler/cyl och stötstänger.Tyrannosaurus skrev:Så jag Googlade lite... 180 hk! Jo jag tackar! Det är inte illa vad dom har lyckats klämma ut.
V4 Super, spikad handbroms, grusväg och någon sådär lagomt galen bakom ratten, var en svårslagen kombination på rallyvägarna, på den tiden. Fast den låg bara på en 160 kus i tävlingsversionen har jag för mig, så den spöade skiten ut dom flesta på tävlingarna.HondaHasse skrev:De fanns även som 1,7 liters. Jag hade det i min SAAB V4, med trimkam och Weber 36/36. Gick ganska bra. Kompisen hade en BMW 318 som han trodde var snabb, det var den inteMister skrev: Var den bara på 1,5 liter? Kört en del sådana förr Tyckte de gick bra med att slippa frikoppkoppla pga frihjul