Sida 1 av 2

Burasca 1200

Postat: tis maj 24, 2016 07:14
av adrian_vg
Var det så lätt att kapa 30 kg från storviffern? Hmm...

http://www.bike.se/nyheter/burasca-1200 ... -vfr-1200f

Re: Burasca 1200

Postat: tis maj 24, 2016 11:28
av M@rtini
adrian_vg skrev:Var det så lätt att kapa 30 kg från storcivviffern? Hmm...

http://www.bike.se/nyheter/burasca-1200 ... -vfr-1200f
Öhlin dämparna, bromsarna, och avgassystemet hade suttit fint, annars gillar jag nog VFR1200F bättre som den är. :tummenupp

Re: Burasca 1200

Postat: tor maj 26, 2016 05:04
av Tyrannosaurus
adrian_vg skrev:Var det så lätt att kapa 30 kg från storviffern? Hmm...

http://www.bike.se/nyheter/burasca-1200 ... -vfr-1200f
Snyggt draget avgassystem. Men varför ska många hojar ha så groteska ljuddämpare nu för tiden?

Re: Burasca 1200

Postat: tor maj 26, 2016 07:34
av adrian_vg
Tyrannosaurus skrev:Snyggt draget avgassystem. Men varför ska många hojar ha så groteska ljuddämpare nu för tiden?
För att (miljö)folket inte ska klaga och lägga på ytterligare lagar och förordningar.

Räcker så gott med kommentarerna och blickarna killen som bor nära mig får om morgonarna och kvällarna när han kommer hem från jobbet.
Snubben kör en kustomhoj med ganska rensade rör...

Har du sett ljuddämparna som hojar i Japan är tvingade att ha? :shock:

Re: Burasca 1200

Postat: tor maj 26, 2016 10:52
av Tyrannosaurus
adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:Snyggt draget avgassystem. Men varför ska många hojar ha så groteska ljuddämpare nu för tiden?
För att (miljö)folket inte ska klaga och lägga på ytterligare lagar och förordningar.
Men det där är ju ett eftermarknadssystem som dels brukar dom inte vara lika groteska som original och dels låter hela motorer inte lika illa som dom där jättestora otympliga halva motorerna som bara bränner bensin utan att man får motoreffekt som biprodukt :P
Räcker så gott med kommentarerna och blickarna killen som bor nära mig får om morgonarna och kvällarna när han kommer hem från jobbet.
Snubben kör en kustomhoj med ganska rensade rör...
Mja om en sån där rullande fiskebåt med rensade rör skulle dra igång utanför min dörr varje morgon kl. 6 eller nåt så skulle jag också ge honom sura blickar och tipsa om var man kan skaffa en db-killer :twisted:
Har du sett ljuddämparna som hojar i Japan är tvingade att ha? :shock:
Det måste jag ha missat. Har dom större burkar än här?

Re: Burasca 1200

Postat: tor maj 26, 2016 11:08
av adrian_vg
Tyrannosaurus skrev:Det måste jag ha missat. Har dom större burkar än här?
R1 mfl har slutburk som är ungefär en meter lång och tjock som en avloppsrör.
Sticker ut en halvmeter bakom hojen... :huvet

Re: Burasca 1200

Postat: tor maj 26, 2016 11:58
av blacken
har´u bilder på det?

Re: Burasca 1200

Postat: tor maj 26, 2016 12:22
av adrian_vg
blacken skrev:har´u bilder på det?
Bilder, eller så har det inte hänt?
Ska googla lite. :)

Re: Burasca 1200

Postat: tor maj 26, 2016 12:27
av adrian_vg
En snabb googling bara, hoppas det duger; https://www.motorbikeonly.com/2015/04/0 ... -in-japan/

Typexempel Ducati 1199 Panigale nedan.

Normala versionen:
2012-ducati-1199-panigale-20.jpg
2012-ducati-1199-panigale-20.jpg (67.1 KiB) Visad 12314 gånger
Japanska versionen:
Japanese_Ducati-Panigale_Japan.jpg.1913159.jpg
Japanese_Ducati-Panigale_Japan.jpg.1913159.jpg (52.24 KiB) Visad 12314 gånger

Re: Burasca 1200

Postat: tor maj 26, 2016 14:26
av Tommy Gsson
adrian_vg skrev:En snabb googling bara, hoppas det duger; https://www.motorbikeonly.com/2015/04/0 ... -in-japan/

Typexempel Ducati 1199 Panigale nedan.

Normala versionen:

Japanska versionen:
Är inte det där bara att dom har kvar regeln om att avgasröret måste sluta bakom Hjulet/hjulaxeln?

Re: Burasca 1200

Postat: tor maj 26, 2016 14:44
av adrian_vg
Nej, det handlar om ljudnivån.

Varför måste avgasröret sluta bara hjulet??

Re: Burasca 1200

Postat: tor maj 26, 2016 15:39
av Tyrannosaurus
adrian_vg skrev:Nej, det handlar om ljudnivån.

Varför måste avgasröret sluta bara hjulet??
Det där röret kallar jag inte för speciellt groteskt, utan bara långt. Vi hade såna regler tidigare att röret skulle sluta bakom hjulet, eller iaf bakom hjulaxeln, men det försvann sen.
Men det är möjligt att Japan har kvar den regeln. Vad det gäller ljudet så går det bevisligen att få även korta rör tysta. Nackdelen om man pluggar för mycket är att man förlorar effekt. Fördelen med långa rör är att man får bättre vrid, men idag har dom väl löst det mesta av det med stora kollektorburkar under motorn och avancerad elektronik.

Det är ungefär som med stänklapparna där dom först skulle vara i höjd med hjulaxeln, sen 15 cm ovanför och sen ingen alls. Samtidigt är det rätt skönt att ha lite bakskärm, speciellt i regn eftersom man annars blir blöt på ryggen.
Själv har jag satt på en liten extra stänklapp på framskärmens bakkant för att slippa blästra den främre ventilkåpan som annars sitter mitt i sprutet. De klassiska VF kardanmodellerna (S och C) har av någon anledning motorn mer framåtvinklad (typ Ducati) än F- och R-modellerna.

Re: Burasca 1200

Postat: fre maj 27, 2016 07:14
av adrian_vg
Ingen har väl sagt att det är groteskt. :)

Det är dock iögonfallande.

Re: Burasca 1200

Postat: fre maj 27, 2016 19:27
av Björnbär
Jag tar hellre en Ariel Ace:
http://www.arielmotor.co.uk/ace/

Re: Burasca 1200

Postat: lör maj 28, 2016 10:50
av blacken
Björnbär skrev:Jag tar hellre en Ariel Ace:
http://www.arielmotor.co.uk/ace/
Cool, och ännu en "fjäder i hatten" för vifferknotan. Fast dom däringa gafflarna är man ganska så skeptisk mot, finns mycket som kan börja att glappa där efter några mil..