Sida 1 av 2

Nygammal hoj

Postat: lör okt 31, 2015 13:46
av Mister
Surfar runt lite efter viffer och såg denna hoj. Såg priset och reagerade men den är verkligen en lågmilare. :)

http://m.blocket.se/jonkoping/Honda_Hon ... ?ca=21&w=2

Re: Nygammal hoj

Postat: sön nov 01, 2015 18:48
av Råttis
Det var inte många mil det där!

Vad för Viffer letar du efter?

/Råttis

Re: Nygammal hoj

Postat: sön nov 01, 2015 23:55
av M@rtini
Råttis skrev:Vad för Viffer letar du efter?
En 1200a precis som du tror jag. :wink:

Re: Nygammal hoj

Postat: lör nov 07, 2015 23:53
av Mister
M@rtini är inte helt fel ute :)

Re: Nygammal hoj

Postat: mån nov 09, 2015 09:26
av Råttis
HeHe!

Nåja har idag beslutat mig för att vänta ett år till innan jag går upp till 1200-an.

/Råttis

Re: Nygammal hoj

Postat: ons nov 11, 2015 09:38
av Rydh
Såg den också. Snittat 3 mil per år, till och med jag åker mer :banana Dags för 100-milaservice omkring 2030 med andra ord :lol:
Känns som att den blivit stående i något dödsbo eller liknande. Galet.

Re: Nygammal hoj

Postat: ons nov 11, 2015 22:35
av prose
Finns ju massvis med folk som köper hojar som inte ens har körkort, bara för att ha en. Har själv en sån dåre till kompis. Köpte en flång ny HD, har kört två mil med den kanske. Skillnaden är väl att en HD faktiskt håller värdet någorlunda. Den där VFRen ser jag som osannolikt att nån betalar de där pengarna för.

Hej BTW. Första inlägget här. =)

Re: Nygammal hoj

Postat: tor nov 12, 2015 08:37
av Rydh
Välkommen i så fall :D
Nä, jag kan inte heller se att någon laxar den summan, oavsett hur fin den är. Varenda packning lär ju vara upptorkad :gnissla

Re: Nygammal hoj

Postat: tor nov 12, 2015 08:52
av adrian_vg
prose skrev:Finns ju massvis med folk som köper hojar som inte ens har körkort, bara för att ha en. Har själv en sån dåre till kompis. Köpte en flång ny HD, har kört två mil med den kanske. Skillnaden är väl att en HD faktiskt håller värdet någorlunda. Den där VFRen ser jag som osannolikt att nån betalar de där pengarna för.

Hej BTW. Första inlägget här. =)
Jag anar ett troll här - får man verkligen tala väl om H-D?
Vad säger forumgeneralen? :wink:

Edit: Välkommen till forumet iaf. :mrgreen:

Re: Nygammal hoj

Postat: tor nov 12, 2015 10:03
av prose
Snälla säg inte att det här är ett sånt forum enkom för inbördes beundran. =) Jag gillar öppet sinne och det finns mycket grejjer där ute som man hade velat testa utan vingar på tanken.

Ang packningar är jag inte helt 100 på om stillastående innebär att packningar far illa. Jag tänker att det beror väl på hur hojen har varit förvarad. Står den någorlunda tempererad så ser jag inte hur de kan ha farit mer illa än en hoj som blivit körd. Men däremot tänker jag mer på vilket försäkringsbelopp som hojen blir försäkrad för. Hur länge hojen ingår i hondas serviceprogram. Huruvida det är lätt att få tag på nya originaldelar ifall olyckan är framme och massa sånt. När det gäller bilar avslutas ju serviceprogrammen hos producenten efter 10 år. Jagmenar den här hojen är ju bra mycket äldre än så men aldeles för ung för att på något vis räknas som nån form av klassiker.

Re: Nygammal hoj

Postat: tor nov 12, 2015 11:38
av blacken
prose skrev:Snälla säg inte att det här är ett sånt forum enkom för inbördes beundran. =) Jag gillar öppet sinne och det finns mycket grejjer där ute som man hade velat testa utan vingar på tanken.

Ang packningar är jag inte helt 100 på om stillastående innebär att packningar far illa. Jag tänker att det beror väl på hur hojen har varit förvarad. Står den någorlunda tempererad så ser jag inte hur de kan ha farit mer illa än en hoj som blivit körd. Men däremot tänker jag mer på vilket försäkringsbelopp som hojen blir försäkrad för. Hur länge hojen ingår i hondas serviceprogram. Huruvida det är lätt att få tag på nya originaldelar ifall olyckan är framme och massa sånt. När det gäller bilar avslutas ju serviceprogrammen hos producenten efter 10 år. Jagmenar den här hojen är ju bra mycket äldre än så men aldeles för ung för att på något vis räknas som nån form av klassiker.
Jo packningar far illa vid långa stillestånd, spexiellt då gaffelpackningarna. Och håller med att den har en prissättning motsvarande hd:s dvs "något" övervärderad. Men hd är ju faktiskt på "fallrepet" prismässigt sett, dom har rasat kraftigt i pris på senare år. jag håller med om att Viffern är "Lite" övervärderad, men alla har ju inte kontakt med realitèn alla gånger, spexiellt märkesfanatiker :). Vad som talar för Viffern, är att den har kvalitè som ingen hd någonsin kommer i närheten utav, men den har inte hd:s ballhetsfaktor förstås. men en "klassiker" kan man nog inte förneka att den antingen är eller kommer att bli. Åtskilliga anser idag RC 36 I vara en klassiker, som man kan få för en human summa riksdaleros. liasom värdet på järnhästen är inte det som avgör ifall den är en "klassiker" utan dess egenskaper är helt avgörande, men förståss, det finns alltid dom som har svårt att rätta värdet på sitt speciella järnhästsmärke. :D

Re: Nygammal hoj

Postat: tor nov 12, 2015 12:38
av prose
Pftja. Alltså, om man tar det på materialnivå, vad är det som gör att backboxen åldras fortare av att inte nötas än att den nöts?

Själv anser jag väl annars att en klassiker är det när värdeminskningen nått sin vändpunkt. I VFR gen5 lär ju inte det hända på många år. I övrigt är det väldigt sällan folk som skaffar HD kan tänka sig skaffa en VFR, och vise versa. Olika målgrupper och således uppfyller olika kriterier. Kan därför inte påstå att kvalitén är relevant.

Re: Nygammal hoj

Postat: tor nov 12, 2015 13:09
av blacken
prose skrev:Pftja. Alltså, om man tar det på materialnivå, vad är det som gör att backboxen åldras fortare av att inte nötas än att den nöts?

Själv anser jag väl annars att en klassiker är det när värdeminskningen nått sin vändpunkt. I VFR gen5 lär ju inte det hända på många år. I övrigt är det väldigt sällan folk som skaffar HD kan tänka sig skaffa en VFR, och vise versa. Olika målgrupper och således uppfyller olika kriterier. Kan därför inte påstå att kvalitén är relevant.
Tjaa, värme, torka är något som får en packbox att "packa ihop" :) dvs långt stillestånd inomhus utan att packboxen fått någon olja på sig, då har dom en tendens att vilja läcka har jag observerat. Sedan det där med klassiker är ju en preferens som är lite olika, för min del så är det knarrens "karakestika" som är avgörande för min bedömning av dess "klassikerstatus" dvs hur är den att köra, har den specifika och unika egenskaper, vad för sorts "själ" har den, hur är den konstruerad, mm,mm. En hoj ska ge sin ägare stort nöje av att bruka den, den ska ha "själen" på vägen så att säga. Sedan så tillkommer övriga karaktärsdrag som till exempel just kvalitè, ergonomi, osv,osv. Att ge just åldersbegreppet "Carte Blanche" för bedömning av ett fordons eventuella "klassikerstatus", är inte alltid helt korrekt gällande i sin helhet. Utan ibland så dyker det upp fordon som enbart genom sina egenskaper och karaktärsdrag ger en omedelbar "klassiker status" genom att vara så pass bruksdugliga med rätta "själsegenskaperna" på vägen samt dess kvalitè på material och konstruktion.

Re: Nygammal hoj

Postat: tor nov 12, 2015 15:00
av adrian_vg
prose skrev:Snälla säg inte att det här är ett sånt forum enkom för inbördes beundran. =) Jag gillar öppet sinne och det finns mycket grejjer där ute som man hade velat testa utan vingar på tanken.
Svårt att uttrycka ironi i skriven form. :)
prose skrev:I övrigt är det väldigt sällan folk som skaffar HD kan tänka sig skaffa en VFR, och vise versa.
Säg inte det. Forumgeneralen hade ju en Honda Shadow innan viffrarna, och en Shadow är ju en H-D-wannabe.

Conseal kom till besinning snart nog iaf... :banana

Re: Nygammal hoj

Postat: tor nov 12, 2015 15:55
av Conseal
Mmmm... Man får gilla alla motorcyklar men forumet är vinklat med förkärlek till VFR.

VT750 var första hojen (tog över farsans efter hans stroke) men drömmen var en VFR vilket också införskaffades. Sedan syndade jag en vända med VTR och hade även en Yamaha som vinterprojekt en kort stund. Kör VFR, kommer alltid gilla VFR men det utesluter inte att jag vid tillfälle kommer äga annan hoj.

Har funderat på att skaffa en custom men då som komplement och inte ersätta vifffern. Vill även ha en lekhoj men eftersom finanser och utrymme inte tillåter fler fordon så blir det bara viffer tills vidare då den är rätt komplett iallafall för mig. Möjligen byta till en Crossrunner vilket jag varit inne på lite.

Det blev responsen på indragningen i dialogen ;)