Byta till nyare VFR

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
loke67
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: ons okt 30, 2013 21:28
Ort: Stallarholmen

Byta till nyare VFR

#1 Inlägg av loke67 »

Haloj är på gång att byta till nyare hoj, vad rekommenderar ni som provat, generation 5 eller 6?

Det står mellan ny VFR eller en Blackbird :tummenupp :tummenupp

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Byta till nyare VFR

#2 Inlägg av adrian_vg »

Lite mer info än så behövs nog. :wink:

Först, varför vill du byta? Vad är du ute efter?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
loke67
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: ons okt 30, 2013 21:28
Ort: Stallarholmen

Re: Byta till nyare VFR

#3 Inlägg av loke67 »

adrian_vg skrev:Lite mer info än så behövs nog. :wink:

Först, varför vill du byta? Vad är du ute efter?

Den gamla -89.an är tyvärr utlöst efter en mindre men dyrbar kullkörning. Tyckte att den gamla va riktigt trevlig men då jag ändå tvingas köpa ny hoj så tänkte jag lägga till lite pengar och få en lite modernare cykel. Vill ha en sport tourer och gärna lite piggare en den gamla och det antar jag att både en nyare VFR och Blackbirden är :evil Vad är de stora skillnaderna på Gen 5 och 6?

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2138
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

Re: Byta till nyare VFR

#4 Inlägg av Tommy Gsson »

Hallo.
Mer effekt så får du byta till BB:n.
Vill du ha en modernare hoj mer anpassad till att bära packväskor och ändå vara lika lätthanterlig som 89:an så kan du ta 5 eller6 gen.
Skillnaden mellan 5 och 6 är mycket vilken teknik motorn använder och design, kuggdrivna kammar på 5 och kedjedrivna + vtec på 6.
Lite mer effekt I 6:an och "större" kick när den börjar dra.
Designmässigt avgasrör under röven och 4 lampor fram på 6:an.
Körmässigt kanske Conseal kan yttra sig om.
Tommy.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
Tobiasvnyberg
Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: sön feb 15, 2015 11:27
Ort: Trollhättan

Re: Byta till nyare VFR

#5 Inlägg av Tobiasvnyberg »

Hej
Jag bytte själv upp mig från VFR 750 -90 till Blackbirden för några år sedan.
Skillnaden är stor !!!
Anledningen var att vi åkte mkt två på, samt fick med mkt packning på våra touringturer.
Oavsett årsmodell så är BB n kanon hoj.
Stark, snabb och bekväm för båda, inte känslig med passagerare & full packning, billig i drift. Bara att köra!!

Så provkör någon, så kommer du att falla för den med en gång, finns ingen bättre touring lok.

"Det negativa är att körställningen är lite snäv för mig efter ca 4500mil"
( Ska läggas ut på blocket snart = säljas pga av denna anledning)


Vill du ha mer info från glada ägare till BB så kolla denna länk:
http://superblackbird.se/phpBB3/index.p ... 3b74732df4
Bilagor
SDC11118.JPG
SDC11118.JPG (33.63 KiB) Visad 16583 gånger
I mitt garage finns följande:
Honda XR 600 -92
Honda VFR 750 -90 såld & saknad!
Honda CBR 1100 XX -98 säljes
Yamaha XT 1200Z -11

Användarvisningsbild
M@rtini
Donator 2023
Inlägg: 876
Blev medlem: tor jul 22, 2010 00:56
Ort: Dalby

Re: Byta till nyare VFR

#6 Inlägg av M@rtini »

Har inte så mycket erfarenhet av de mindre VFR-modellerna, men körde blackbird fyra säsonger och hade det inte varit för att den blev stulen hade jag inte ramlat in på VFR som det nu blev. Fast inget ont som inte för något gott med sig, för är numera en nöjd VFR-ägare.

Håller med det mesta Tobias skrivit, bra touringhoj går att lasta mycket utan att det påverkar körningen nämnvärt. Men jag hade inga problem med körställningen, tvärt om gick att köra hur långt som helst utan att det kändes nämnvärt tröttande.

Underbar sammetslen motor med gott om kraft i hela registret. Dessutom snål, med 23 liters tank tourade jag ibland ca.40 mil mellan tankningarna.

Det jag upplevde som negativt var chassit, känns stabilt och fungerar bra till touringkörning. Men vid snabbare aktiv körning upplevde jag det som svajigt/vingligt (i jämförelse med mina tidigare hojar), försökte justera stötdämpare både fram och bak men blev aldrig helt nöjd. Här får jag nog även tillägga att bristen på justermöjligheter (endast förspänning) kan upplevs som otillräckligt och negativt om man som jag gjorde kommer från en hoj med fulla justermöjligheter (retur, kompression, och förspänning).

Lite att tänka på beroende på vad man tänkt använda den till, men på det stora hela en bra hoj.
HONDA VFR 1200 FDA -12
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90

Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Byta till nyare VFR

#7 Inlägg av adrian_vg »

Blackbird-åkarna brukar roffa åt sig clipon-styrena från VFR för att få en bättre touringställning.
Tror det antyder att BB är lite för mycket framåtlutad för långkörningar.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
M@rtini
Donator 2023
Inlägg: 876
Blev medlem: tor jul 22, 2010 00:56
Ort: Dalby

Re: Byta till nyare VFR

#8 Inlägg av M@rtini »

adrian_vg skrev:Blackbird-åkarna brukar roffa åt sig clipon-styrena från VFR för att få en bättre touringställning.
Tror det antyder att BB är lite för mycket framåtlutad för långkörningar.
Som sagt jag hade inga problem med kör ställningen på Blackbirden, kan inte minnas att jag upplevde den värre än min nuvarande VFR.
HONDA VFR 1200 FDA -12
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90

Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!

Användarvisningsbild
Frippe
Donator 2015
Inlägg: 310
Blev medlem: mån aug 28, 2006 11:52
Ort: Cambridge, UK

Re: Byta till nyare VFR

#9 Inlägg av Frippe »

Efter att ha ägt en Blackbird och en VFR gen 5 tidigare och nu en VFR gen 6 så säger väl det allt. :tummenupp

För att vara lite seriös:
Blackbirden är den hojen som motormässigt är överlägsen det mesta. Jämför Du VFR och Blackbird i köregenskaper så upplever jag VFR:erna som smidigare även om det inte skiljer så jätte mycket i vikt. Fjädringen på VFR gen 5 & 6 och en Blackbird är i mitt tycke lika usla, gäller när det börjar gå fort i svängarna, tex på Bana, det känns lite som att åka en gammal Cadillac. För vanlig körning hade jag inte problem med fjädringen på någon av dom.
Komfort: Jag som bara når 170 cm över havet upplever avståndet mellan styre och sadel som längre på Blackbirden, men det är inget som stör mig som är van med sporthoj annars.

Motorn från gen 5 med "kläder" från gen 6 hade varit perfekt. Jag upplever inga direkta skillnader i skillnaden på hur gen 5 & 6 är att sköra förutom att när VTEC aktiveras så får du ett härligare ljud och upplever en liiiiten "tvåtakts kick". Förbrukningen är genomgående högre för mig på gen 6 än den var på gen 5.

Att jag valde en VFR gen 6 nu var för att den hade ABS (vilket jag ville ha) och är enligt mitt tycke snyggare än gen 5.
VFR -03

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Byta till nyare VFR

#10 Inlägg av adrian_vg »

Frippe skrev:Komfort: Jag som bara når 170 cm över havet upplever avståndet mellan styre och sadel som längre på Blackbirden, men det är inget som stör mig som är van med sporthoj annars.
Har noterat samma sak, och irriterat sockorna av mig på det.
Är 173 cm lång enl passet.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tobiasvnyberg
Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: sön feb 15, 2015 11:27
Ort: Trollhättan

Re: Byta till nyare VFR

#11 Inlägg av Tobiasvnyberg »

Frippe
Om du får jämföra mer mellan BB och VFR, vad talar för VFR om man skaToura med passagerare?
Sitt ställningen för mig är inte acceptabel längre :cry: på BB annars har jag inte tittat på något annat.

VFR 1200 ska vara ett nedåt köp...?

MVH
Tobias
I mitt garage finns följande:
Honda XR 600 -92
Honda VFR 750 -90 såld & saknad!
Honda CBR 1100 XX -98 säljes
Yamaha XT 1200Z -11

Användarvisningsbild
M@rtini
Donator 2023
Inlägg: 876
Blev medlem: tor jul 22, 2010 00:56
Ort: Dalby

Re: Byta till nyare VFR

#12 Inlägg av M@rtini »

Tobiasvnyberg skrev:VFR 1200 ska vara ett nedåt köp...?
Definitivt inte, VFR 1200 är på det hela taget en mycket modernare hoj än Blackbirden.

Motorkaraktären skiljer men effektmässigt är de rätt så lika, min Blackbird lämnade 151,2 hk och 117,5 mn på hjulet (VFR 1200, 173 hk 129 mn på motorn enligt Honda). Blackbirden drar bra utan att protestera redan från 1500 varv, medan VFR 1200 måste varvas lite mer.
Toppfart VFR 1200 begränsad till 250 km/h (267 på mätaren), Blackbird ???

Chassit på VFR 1200 är mycket bättre, trots att den är längre och tyngre än Blackbirden känns den både smidigare (kvickare) och stabilare vid aktiv körning.

Stort plus för kardanen, slipper smörja, justera, skrammel och oljud, samt byta drivpaket med jämna mellanrum.
Behövs inte heller några fula väskhållare, eftersom man hänger väskorna direkt på hojen.

Det bästa från två världar, motorn från Blackbirden med DCT-låda och kardan i ett VFR 1200 chassi om jag fått välja och bestämma. :tummenupp

Också 173 cm lång, och trivs med det. :wink:
HONDA VFR 1200 FDA -12
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90

Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!

Användarvisningsbild
andreas
Donator 2015
Inlägg: 137
Blev medlem: lör apr 05, 2014 19:35
Ort: Uppsala

Re: Byta till nyare VFR

#13 Inlägg av andreas »

Också jag trivs alldeles förträffligt med min 1200. Jag dock dock inte ägt varken gen 6 eller Blackbird (men däremot provkört båda) och ger mig inte på jämförelser utöver självklarheter som att den accelererar snabbare än en 800. Förbrukningen är likartad, jag vill minnas att det brukade gå i nästan exakt lika mycket bensin i de två gen 6, den Blackbird och min 1200 vid tankstoppen under långturen till Frippe förra sommaren.

Min input är väl mest att det verkar dumt att leta sporttouring från Honda utan att ens överväga den enda med ABS som gör 250 för att någon sagt att den är ett nedåtköp.

Och jo, jag är väldigt nöjd med min. Gillar kraften, motorljudet, DCT-lådan, komforten, smidigheten och mångsidigheten. Den är som gjord för långa etapper på varierande vägar. I juni körde jag från strax söder om Bodø till Stockholm, 121 mil, på 14,5 timmar med bara korta (men ganska många) tankstopp. Jag hade orkat en bra bit till.

Ogillar tankstorleken, tankmätaren, avsaknaden av färddator, den hala sadeln - speciellt på passagerarplats är det ju helt idiotiskt att ha en såphal sadel, de kärvande låsen, repkänsligheten på tanken och (fortfarande) att jag måste använda ettan i 30 km/h för att slippa ryckighet.

Jag tycker förresten att sittpositionen känns lagom för mig som är 174 cm och jag når ned med båda hälarna samtidigt vilket känns tryggt, speciellt när jag kör med passagerare.
VFR1200F DCT -10

Användarvisningsbild
M@rtini
Donator 2023
Inlägg: 876
Blev medlem: tor jul 22, 2010 00:56
Ort: Dalby

Re: Byta till nyare VFR

#14 Inlägg av M@rtini »

andreas skrev:Ogillar tankstorleken, tankmätaren, avsaknaden av färddator, den hala sadeln - speciellt på passagerarplats är det ju helt idiotiskt att ha en såphal sadel, de kärvande låsen, repkänsligheten på tanken och (fortfarande) att jag måste använda ettan i 30 km/h för att slippa ryckighet.
Till årsmodell 12 åtgärdades det mesta av det du beskriver här.
Tanken blev aningen större, och ny mapp för motorn (går att få uppdaterad även i tidigare årsmodeller) gör att det inte är några problem att köra 30 touringmil mellan tankningarna samt att den blir mindre ryckig på låga varv.
Färddator tillkom där det går att se förbrukning, och den räknar även ner hur långt det går att köra när tankmätaren börjar blinka.
Sadeln ändrades och jag upplever den inte så hal längre.
Jag har inte haft några problem med låsen på någon av mina hojar, och har Bagsterväska på tanken så inga problem med repor heller.
HONDA VFR 1200 FDA -12
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90

Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!

Användarvisningsbild
andreas
Donator 2015
Inlägg: 137
Blev medlem: lör apr 05, 2014 19:35
Ort: Uppsala

Re: Byta till nyare VFR

#15 Inlägg av andreas »

Min FW är uppdaterad och mycket bättre än när jag köpte den men fortfarande ryckig i 30 på tvåan.

Jag pratade med Hondas personal på mässan i januari. De höll med om att sadeln är för hal på 2010:orna men trodde att en nyare sadel inte skulle vara speciellt prisvärd och rekommenderade att jag låter klä om den istället.

Hur som helst är det småfel på en motorcykel jag är väldigt nöjd med. Ytterligare en sak jag retar mig på är knappen till och indikeringen av handtagsvärmen. Det är en pytteliten och trög knapp. När värmen är på lyser den svagt rött och den enda indikeringen av vilket läge som är valt är ett antal svaga blinkningar när man byter läge, därefter är det fast sken. På min Triumph var det en stor lättryckt knapp. I det svala läget lyste den orange, i det varma rött. Lampan var tillräckligt stark för att synas i dagsljus men störde inte i mörker. Honda borde klarat av att konstruera något minst lika bra.

Men i övrigt är jag hur nöjd som helst.
VFR1200F DCT -10

Skriv svar