Sida 1 av 1

Övertyga mig om en VFR!

Postat: tis jun 23, 2015 15:45
av BetterBoobies
Hej! Det är inte riktigt högaktuellt ännu men till nästa sommar när jag har min A-behörighet så tänkte jag byta hoj och jag står och velar mellan ett antal mideller: bl.a. Hornet 600, Sv650, Fazer 600 och då även Viffern! Nu lutar det mest åt den sistnämnda.
Jag behöver bara en sista spark i rätt riktning!
Varför Viffer? 750 eller 800? Jag är helt klart mest inne på åren 94-00. Vad har ni för erfarenheter av de olika årsmodellerna och vad ska jag titta på hos en begagnad VFR?

Tack på förhand!

Mvh. Timmy

Re: Övertyga mig om en VFR!

Postat: tis jun 23, 2015 21:10
av blacken
Som första knarr så rekommenderas sv 650 (bättre än sex, har provat bägge företeèlserna , och föredrar Sv:n) alternativt Ls 650, viffern är mera en första (och enda :D ) "riktig" knarr efter "instegs/nybörjarknarrarna". Skulle även rekommendera att du blänger in gen II av viffern 90-94, mera "själ" i dom, mindre avancerad teknik som fördyrar service och reparationer. mera "själ" i motorkaraktären, trevligare trottelrespons.
Men förstås vfr är ju även känd för sin allroundhet, trygghet, slitstyrka, hållbarhet och trevliga vägegenskaper, den är ju igentligen som bekant inte "bäst" på något, men djäkligt BRA på det mesta i funktion och körbarhet. Utan tvekan den absolut bästa "kompromissen" jag har ägt och kört under dom "lite över" 30 bast man har kört knarr nu.

Visst det finns vassare, större, dyrare, med inte någon som har samma "alliallo karaktär" som mc, man kan har den till baxet, eller nöjesturen runt byn, eller om hornen böjar att växa ut i pannan, ta ut den på en bana och ventilera kusarna rejält, eller hiva upp riksdag, packning och sedan bara njuta av en trevlig semester utan större mankemang. Den bara lunkar på med all last utan knot och missbehag. Kort sagt en djäkligt bra knarr med mycket trevliga alltiallo egenskaper, den är perfa helt enkelt.

Vad du ska blänga på är det vanliga hos "järnhästar" lager, styrlager, däck, kedja, allmänskick, missljud i knot, skum rök, oljeläckage, framgaffel (packboxar, glapp, slitage) miltal, osv, osv.

Re: Övertyga mig om en VFR!

Postat: tis jun 23, 2015 21:35
av Mister
Förgasarmodellen är nice. Vettig sådan så rekommenderas den :D . Är priset rätt och du har pengarna. Hoppa upp till VFR 800, modernare med insprutare. En VFR är nog det vettigaste det går köpa om man tvekar lite på hojtyp. En hoj som fixar allt och har en snäll effektkurva. Du kan ha den till allt, själv har det blivit allt från alpkörning till bankörning. Inte bäst på något men lite småduktigt på det mesta :)

Re: Övertyga mig om en VFR!

Postat: ons jun 24, 2015 03:33
av Tyrannosaurus
Ska vi ta känsla eller tekniskt? Vi tar båda lite kort...
Känsla: Väldigt trevlig motorgång.
Tekniskt: Du kommer att uppskatta enkelsvingen första gången du ska spänna kedjan eller byta bakdäck.

Re: Övertyga mig om en VFR!

Postat: ons jun 24, 2015 07:39
av Maciver
Det är en VFR! :banana :headbang :wink:

Re: Övertyga mig om en VFR!

Postat: ons jun 24, 2015 13:26
av adrian_vg
BetterBoobies skrev:Hej! Det är inte riktigt högaktuellt ännu men till nästa sommar när jag har min A-behörighet så tänkte jag byta hoj och jag står och velar mellan ett antal mideller: bl.a. Hornet 600, Sv650, Fazer 600 och då även Viffern! Nu lutar det mest åt den sistnämnda.
Jag behöver bara en sista spark i rätt riktning!
Varför Viffer? 750 eller 800? Jag är helt klart mest inne på åren 94-00. Vad har ni för erfarenheter av de olika årsmodellerna och vad ska jag titta på hos en begagnad VFR?
Det är ganska olika maskiner du väljer mellan. Vad vill du prioritera?
Som du skriver frågan har du redan bestämt dig för en VFR. :)

Hornet är väldigt varvvillig med massor med effekt på toppen. Inte helt lättkörd där uppe för en nybliven motorcyklist. Låg- och mellanregister blir pga också lidande. Fördelen med hojen är att den är lätt/hanterlig pga vikten och den upprätta körställningen.

SV650 är lite förenklat en övermotoriserad moped med mysko körställning. Motorn är sådär, gjorde åtminstone inte mig speciellt glad. Chassit kändes konstigt och körställningen var supersporthoj-wannabe. Sen är det en Suzuki också. Min inställning är att dessa är bara snäppet bättre än Kawasaki.

Fazer 600 har kul motor och varvar som en turbin. Snålt med effekt är det, men väldigt snäll i gången. Körställningen är praktiskt upprätt. Kändes dock tung vid senaste provkärningen för några år sen.

VFR750 gen 94-97 är bästa förgasarmodellerna. Snäll och villig till det mesta. Dock tung. Motorkaraktären gör den passande för både nya motorcyklister och mer erfarna, men fjädringen sätter stopp för mer avancerade excesser, även om ramen mäktar med i övrigt.

VFR800 gen 98-01 är sista generationen med kuggdrivna kammar, och som sådan en sorts collector's edition om man är lagd åt det hållet. Mitt första år med en nollnolla ägnade jag mest åt att gnälla över hur av-på insprutningen var. Efter montering av Power Commander och påföljande bänkning blev karaktären som ingenjörerna ursprungligen avsåg. Notera att inte alla insprutarversionerna är såna, det skiljer från hoj till hoj - provkör ordentligt och känn efter på låga varv, låg växel och låg fart hur den går; det känns mest i ca 30 km/h på tvåan.
I övrigt samma saker som VFR750, förutom att chassit är ännu bättre, dock sätter fortfarande fjädringskomponenterna stopp för mer avancerad körning på bana.

Referenser: en vit VFR750-'90, en dito grönis från 1997 och en fejksvart VFR800-'00. Jag hade tre viffrar på raken sen jag återföll 2008 och fram till våren 2015.

Övrigt: Försäkringspremierna skiljer mycket mellan (viffer)modellerna. Om du vill komma billigt undan mha klassikerförsäkring är den nyaste viffern du kan skaffa en av årsmodell 1995.
Det enda skälet många byter från sin gen 94-97 till en nyare generation är för insprutningens skull from '98, eller till VTEC:arna from '02 för ABS:ens skull.
Sen ska man inte glömma att om man spekulerar på en tjugo år gammal hoj är miltalet ointressant (400 mil/år i tjugo år blir 8000 mil på mätaren, eller mer om den touringkörts), utan det är allmänskicket och hur den underhållits som är avgörande.

Har du fler frågor och tankar - våga fråga! :wink:

Edit: "BetterBoobies" förresten?? :roll: :mrgreen:

Edit2: Om jag var du skulle jag kolla på sista generationen förgasarviffrar. De har mycket att ge fortfarande. Rätt inställd går de som skållade troll, men väldigt, väldigt mjukt. Typ.

Edit3: Undrar om Ajax sålt sin '96:a än... Ska höra. Återkommer.

Re: Övertyga mig om en VFR!

Postat: ons jun 24, 2015 15:25
av BetterBoobies
Tackar samtliga för mycket utförliga och detaljerade svar! :) Speciellt gällande de olika generationerna! Som det ser ut i dagsläget så är jag mest inställd på 94-98 då jag känner att det blir en bra kompromiss med relativt låg försäkringspremie men med en lite fräschare design, nyare komponenter, större tank m.m. Det jag är på det klara med är att det inte blir pre-90 - Gillar enkel-svingen. Det blir inte heller post-02 eftersom jag inte är intresserad av vtech eller för mycket lull-lull utan vill behålla lite karaktär. Dessutom dyrare premie än nödvändigt.

Sammanfattningsvis står jag nog nånstans mellan 750 94-98 och första generationen 800 - 98-02 (som jag för övrigt tycker är den snyggaste). Vad har ni för åsikter kring "kombibromsarna" som dök upp där på 800?

BetterBoobies är f. ö. en interngrej i min kompiskrets ;) En vän som lite slarvigt läste fel på min gym-tröja från BetterBodies.

Re: Övertyga mig om en VFR!

Postat: ons jun 24, 2015 16:16
av adrian_vg
BetterBoobies skrev:Tackar samtliga för mycket utförliga och detaljerade svar! Speciellt gällande de olika generationerna! Som det ser ut i dagsläget så är jag mest inställd på 94-98 då jag känner att det blir en bra kompromiss med relativt låg försäkringspremie men med en lite fräschare design, nyare komponenter, större tank m.m. Det jag är på det klara med är att det inte blir pre-90 - Gillar enkel-svingen. Det blir inte heller post-02 eftersom jag inte är intresserad av vtech eller för mycket lull-lull utan vill behålla lite karaktär. Dessutom dyrare premie än nödvändigt.

Sammanfattningsvis står jag nog nånstans mellan 750 94-98 och första generationen 800 - 98-02 (som jag för övrigt tycker är den snyggaste). Vad har ni för åsikter kring "kombibromsarna" som dök upp där på 800?

BetterBoobies är f. ö. en interngrej i min kompiskrets ;) En vän som lite slarvigt läste fel på min gym-tröja från BetterBodies.
Först, förgasargenerationen du syftar på är årsmodellerna 1994-1997. Mycket viktigt. ;)
Årsmodell 1998 är första gen med insprutning.

Malin som jag sålde min grönis till (årsmodell 1997) säger att den är till salu igen!
En bra hoj med känd historia, hint-hint. :mrgreen: Dessutom med alla de viktiga bitarna redan monterade, bla högmonterat ovalt slipon i kolfiber.
Var bor du?

Kombibromsar är en bra lösning (om man bortser från luftningseländet...), en fattigmans-ABS.
Har hittills bara fått den att låsa bak en gång, och då med mycket hård provocering vid bromsövning på bana. Ute i verkliga livet har jag aldrig lyckats låsa bromsarna på min förra fejksvarta 800:a.

Å andra sidan tycker jag att bromsarna var bättre överlag på grönviffern. Misstänker att det är lite mycket hävarmar och grejor som ska flyttas runt på Dual-CBS:en och som gör att känslan i bromsarna blir lite diffus.

:tuttar :lol:

Re: Övertyga mig om en VFR!

Postat: tor jun 25, 2015 01:49
av BetterBoobies
adrian_vg skrev:
BetterBoobies skrev:Tackar samtliga för mycket utförliga och detaljerade svar! Speciellt gällande de olika generationerna! Som det ser ut i dagsläget så är jag mest inställd på 94-98 då jag känner att det blir en bra kompromiss med relativt låg försäkringspremie men med en lite fräschare design, nyare komponenter, större tank m.m. Det jag är på det klara med är att det inte blir pre-90 - Gillar enkel-svingen. Det blir inte heller post-02 eftersom jag inte är intresserad av vtech eller för mycket lull-lull utan vill behålla lite karaktär. Dessutom dyrare premie än nödvändigt.

Sammanfattningsvis står jag nog nånstans mellan 750 94-98 och första generationen 800 - 98-02 (som jag för övrigt tycker är den snyggaste). Vad har ni för åsikter kring "kombibromsarna" som dök upp där på 800?

BetterBoobies är f. ö. en interngrej i min kompiskrets ;) En vän som lite slarvigt läste fel på min gym-tröja från BetterBodies.
Först, förgasargenerationen du syftar på är årsmodellerna 1994-1997. Mycket viktigt. ;)
Årsmodell 1998 är första gen med insprutning.

Malin som jag sålde min grönis till (årsmodell 1997) säger att den är till salu igen!
En bra hoj med känd historia, hint-hint. :mrgreen: Dessutom med alla de viktiga bitarna redan monterade, bla högmonterat ovalt slipon i kolfiber.
Var bor du?

Kombibromsar är en bra lösning (om man bortser från luftningseländet...), en fattigmans-ABS.
Har hittills bara fått den att låsa bak en gång, och då med mycket hård provocering vid bromsövning på bana. Ute i verkliga livet har jag aldrig lyckats låsa bromsarna på min förra fejksvarta 800:a.

Å andra sidan tycker jag att bromsarna var bättre överlag på grönviffern. Misstänker att det är lite mycket hävarmar och grejor som ska flyttas runt på Dual-CBS:en och som gör att känslan i bromsarna blir lite diffus.
Ursäktar för slarvet med årsmodellerna! ;) Jag borde vetat bättre.
Jaså så pass? Tyvärr köpte jag min nuvarande hoj i våras så jag avser inte att byta förrän till nästa säsong.

Min GSX 600 F som jag åker på nu var dock mycket av ett impulsköp då jag behövde nåt billigt bara för att få komma ut på en tvåhjuling i sommar. Ekonomin var lite ansträngd men spargrisen ska användas flitigt nu fram till nästa sommar så då blir det något lite mer genomtänkt!

Annars låter det ju bra. High-rise-avgas känns som ett måste för att flasha det rena bakhjulet med enkel-svingen!
och för att V4an ska få släppa loss sin skönsång förstås.

Det återstår att se hur bra jag är på att spara och vilka fynd som finns ute! Jag tror faktiskt det lutar aningen mer åt 800 för tilöfället fsktiskt. Förhoppningsvis hittar jag ett ex utan problem med insprutningen. Ska definitivt ta vara på dina tips där! Det som talar mycket för 800 är designen som jag är svag för även om 94-97! har en mer klassisk look och kanske mer karaktär med förgasarmotorn, "vanliga " bromsar osv. Jag kommer att fundera vidare!

Re: Övertyga mig om en VFR!

Postat: tor jun 25, 2015 06:55
av adrian_vg
:tummenupp

Re: Övertyga mig om en VFR!

Postat: lör jun 27, 2015 08:02
av apex
Insprut är trevligt och problemfritt. 800 är ju lite större oxå, lite mera OOMPF.

Re: Övertyga mig om en VFR!

Postat: sön jun 28, 2015 08:32
av Seth
gick från en 90a 750 till en 01a 800, rent tekniskt och körmässigt ångrar jag inte bytet så jag rekommenderar en 800 :headbang

Re: Övertyga mig om en VFR!

Postat: tis jun 30, 2015 17:03
av Donner
Snackar vi 98-01 så finns det vissa ändringar i insprutningen på 00-01. Automatisk tomgångshöjare (choke), den är manuell på 98-99. Det gjordes även nån annan ändring men vad vet jag inte på rak arm.

Tror inte den där ryckigheten är nåt fel egentligen utan en egenskap och som sagt, man får montera powercommander och bänka för att få bort det, finns även ett par moddar man gör (pair och flapper).

Nackdelen är väl annars att dom inte finns med ABS men en fördel är servicekostnader som är billigare än 02-.

Lycka till i letandet :D

Re: Övertyga mig om en VFR!

Postat: ons jul 01, 2015 13:36
av Hercules
Förmodar att du lusläst "Information om VFR" under Fakta här i forumet?
Där står en hel del matnyttigt, bl.a. att de första RC 46-orna (98-99) hade lägre effekt, 98 hk, p.g.a. avgasreningen.

För egen del så hör jag till dem som haft "lite" problem med laddningsregulatorn, är inne på min femte eller sjätte på
elva säsonger (men vem räknar väl sånt!). Vissa drabbas ofta, andra aldrig och ingen kan säga varför.
Kan vara bra att kolla om, och hur ofta, det ev. är bytt.

Blir det en 800 så operera bort gummisnorkeln på insuget om det inte är gjort, det tillförde ett gudomligt gurgel vid pådrag! :twisted:

Lycka till! :P