BetterBoobies skrev:Hej! Det är inte riktigt högaktuellt ännu men till nästa sommar när jag har min A-behörighet så tänkte jag byta hoj och jag står och velar mellan ett antal mideller: bl.a. Hornet 600, Sv650, Fazer 600 och då även Viffern! Nu lutar det mest åt den sistnämnda.
Jag behöver bara en sista spark i rätt riktning!
Varför Viffer? 750 eller 800? Jag är helt klart mest inne på åren 94-00. Vad har ni för erfarenheter av de olika årsmodellerna och vad ska jag titta på hos en begagnad VFR?
Det är ganska olika maskiner du väljer mellan. Vad vill du prioritera?
Som du skriver frågan har du redan bestämt dig för en VFR.
Hornet är väldigt varvvillig med massor med effekt på toppen. Inte helt lättkörd där uppe för en nybliven motorcyklist. Låg- och mellanregister blir pga också lidande. Fördelen med hojen är att den är lätt/hanterlig pga vikten och den upprätta körställningen.
SV650 är lite förenklat en övermotoriserad moped med mysko körställning. Motorn är sådär, gjorde åtminstone inte mig speciellt glad. Chassit kändes konstigt och körställningen var supersporthoj-wannabe. Sen är det en Suzuki också. Min inställning är att dessa är bara snäppet bättre än Kawasaki.
Fazer 600 har kul motor och varvar som en turbin. Snålt med effekt är det, men väldigt snäll i gången. Körställningen är praktiskt upprätt. Kändes dock tung vid senaste provkärningen för några år sen.
VFR750 gen 94-97 är bästa förgasarmodellerna. Snäll och villig till det mesta. Dock tung. Motorkaraktären gör den passande för både nya motorcyklister och mer erfarna, men fjädringen sätter stopp för mer avancerade excesser, även om ramen mäktar med i övrigt.
VFR800 gen 98-01 är sista generationen med kuggdrivna kammar, och som sådan en sorts collector's edition om man är lagd åt det hållet. Mitt första år med en nollnolla ägnade jag mest åt att gnälla över hur av-på insprutningen var. Efter montering av Power Commander och påföljande bänkning blev karaktären som ingenjörerna ursprungligen avsåg.
Notera att inte alla insprutarversionerna är såna, det skiljer från hoj till hoj - provkör ordentligt och känn efter på låga varv, låg växel och låg fart hur den går; det känns mest i ca 30 km/h på tvåan.
I övrigt samma saker som VFR750, förutom att chassit är ännu bättre, dock sätter fortfarande fjädringskomponenterna stopp för mer avancerad körning på bana.
Referenser: en vit VFR750-'90, en dito grönis från 1997 och en fejksvart VFR800-'00. Jag hade tre viffrar på raken sen jag återföll 2008 och fram till våren 2015.
Övrigt: Försäkringspremierna skiljer mycket mellan (viffer)modellerna. Om du vill komma billigt undan mha klassikerförsäkring är den nyaste viffern du kan skaffa en av årsmodell 1995.
Det enda skälet många byter från sin gen 94-97 till en nyare generation är för insprutningens skull from '98, eller till VTEC:arna from '02 för ABS:ens skull.
Sen ska man inte glömma att om man spekulerar på en tjugo år gammal hoj är miltalet ointressant (400 mil/år i tjugo år blir 8000 mil på mätaren, eller mer om den touringkörts), utan det är allmänskicket och hur den underhållits som är avgörande.
Har du fler frågor och tankar - våga fråga!
Edit: "BetterBoobies" förresten??
Edit2: Om jag var du skulle jag kolla på sista generationen förgasarviffrar. De har mycket att ge fortfarande. Rätt inställd går de som skållade troll, men väldigt, väldigt mjukt. Typ.
Edit3: Undrar om Ajax sålt sin '96:a än... Ska höra. Återkommer.