Sida 1 av 1

VFR gen 90-93 går kallt

Postat: ons jun 10, 2015 20:59
av fabbe72
Hej,

Sådär ja. Första riktiga inlägget sedan jag blitt VFR förare.

Hojjen går som en klocka, spjut eller skadeskjuten symaskin. Kalla det vad man vill men den går som den ska iaf.

Nu har jag dessutom fått hem nya handtag så jag kan byta ut de gräsliga skumgummirullarna den var utrustad med.

Men ett lite solk i bägaren finns det, kanske. Tempmätaren letar sig inte något vidare högt upp. På en bil, SAAB är min drog i frågan, skall ju tempmätaren helst ligga kloss mitten konstant. Men hur är det på en VFR? Den klättrar till att ligga någonstans en fjärdedel under lite hårdare körning för att sen ta sig strax över botten vid stadsputter eller jämn motorvägsfart. Är detta normalt eller är det någon termostat eller dylikt som bör ses över?

Tacksam för alla kloka ord jag kan få och det gäller en RC36 -93. Röd såklart som om det skulle spela någon roll förutom att den går fortare då!

//Fabian

Re: Kallblod

Postat: ons jun 10, 2015 21:54
av mikaeljohansson
Hej Fabian och välkommen!
Helt normalt med tempen..en erfarenhet många har här.
Min -91 var jag också orolig för om det var normalt att den går så kallt, men fick snabbt svar från flera av alla trevliga på forumet här
att så skall det vara.
Jag kollade min termostat genom att koka den och bytade till och med givaren,
allt fungerade perfekt.

Lycka till med din hoj och visst 90-93 är dom bästa :D
partisk som jag är /skoj/ alla är bra

Re: Kallblod

Postat: ons jun 10, 2015 22:04
av blacken
Det kan vara dags att byta kylvätska, brukar bli så när den blir gammal. Använd bara destillerat vatten och glykol avsedd för alu spisar.

Re: VFR gen 90-93 går kallt

Postat: tor jun 11, 2015 06:52
av adrian_vg
Helt normalt för din viffergeneration.
Sök i forumet för fler "min viffer går för kallt eller för varmt"-trådar. :wink: