Sida 1 av 1
Vevlagerhaverier på nya VFR800 2014-
Postat: ons maj 27, 2015 18:54
av vfr800
Nån som hört om detta hänt i sverige?Det finns ett antal vfr modell 2014 och framåt som haft vevlagerhaverier med långt stillestånd och verkar i vissa fall att honda strular med ansvarstagande...
Re: Vevlagerhaverier på nya vfr 800 2014-
Postat: ons maj 27, 2015 19:45
av Svennis
Har som väl inte hört något om detta. Förrän nu då... Har haft min -14 i snart ett år så jag vill helst inte tro på det- jag väljer strutsmetoden.
Re: Vevlagerhaverier på nya VFR800 2014-
Postat: ons maj 27, 2015 20:28
av adrian_vg
Hoppas det inte är ett återfall av samma typ som chokladkamskandalen från 80-talet...
Finns det referenslänkar på detta problem?
Re: Vevlagerhaverier på nya VFR800 2014-
Postat: tor maj 28, 2015 01:44
av M@rtini
Du behöver nog inte vara orolig angående ansvarsfrågan, Honda sverige brukar väl alltid sköta det snyggt vad jag har förstått. Var ju återkallelse på första serien av VFR1200, där de kollade efter metallspån i motorerna. Inte heller så många år sen det var en stor återkallelse (flera årsmodeller och även privat importerade hojar) av Guldvingar , någonting med kombibromsarna har jag för mig. Här anser jag att de tog ett betydligt större ansvar än vad de egentligen var tvugna till av ren "godwill".

Re: Vevlagerhaverier på nya VFR800 2014-
Postat: tor maj 28, 2015 10:27
av blacken
Det kan ju vara så, att vid långa stillestånd, så försvinner större delen av oljefilmen och om man "stressar" den vid uppstart så slits ytskiktet sönder på lagerytorna.
Om man ska var riktigt petig vid uppstart efter långt uppehåll, så ska man veva på startmotor/ rulla/kick utan att ha tändning på (plocka säkring/dödarknappen i "AV" läge/ och om man orkar eller om det är "läge" ha tändstiften urplockade) så att oljetryckslampan släcks och minst 20 sekunder till därutöver, så kan man vara säker på att det har kommit ordentligt med "smörja" på alla väsentliga ställen i spisen
Re: Vevlagerhaverier på nya VFR800 2014-
Postat: tor maj 28, 2015 18:18
av vfr800
http://www.vfrdiscussion.com/forum/inde ... gine-died/
Länk till en tråd om tysk och kanadensisk hoj tror jag det var...
Re: Vevlagerhaverier på nya VFR800 2014-
Postat: tor maj 28, 2015 19:01
av blacken
and the engine started to sound like an old Harley in idle
Då är det illa.

Re: Vevlagerhaverier på nya VFR800 2014-
Postat: tor maj 28, 2015 19:34
av adrian_vg
Fast bara två rapporterade fall i världen är väl inget att oroa sig för, eller?
Re: Vevlagerhaverier på nya VFR800 2014-
Postat: tor maj 28, 2015 23:39
av vfr800
Tycker det är illa med så pass allvarligt fel vem kan säga att de motorer som sitter i samtliga 800 av 2014 och uppåt är friska ?Kan bara säga som så att om det blir missljud i min så maxar jag varvet tills den tokskär för att vara säker på att det blir helt nytt...
Re: Vevlagerhaverier på nya VFR800 2014-
Postat: fre maj 29, 2015 07:51
av adrian_vg
vfr800 skrev:Kan bara säga som så att om det blir missljud i min så maxar jag varvet tills den tokskär för att vara säker på att det blir helt nytt...
Nån skrev nåt liknande på länken ovan.

Re: Vevlagerhaverier på nya VFR800 2014-
Postat: mån jun 01, 2015 01:19
av Tyrannosaurus
blacken skrev:Om man ska var riktigt petig vid uppstart efter långt uppehåll, så ska man veva på startmotor/ rulla/kick utan att ha tändning på (plocka säkring/dödarknappen i "AV" läge/ och om man orkar eller om det är "läge" ha tändstiften urplockade) så att oljetryckslampan släcks och minst 20 sekunder till därutöver, så kan man vara säker på att det har kommit ordentligt med "smörja" på alla väsentliga ställen i spisen
Jag brukar köra den varianten innan uppstart om hojen har stått ett tag för att pumpa upp olja till topparna innan start. Man jag tror inte att det funkar på nyare Honda med sprut, utan dödarknappen dödar allt.
Har för mig att det bara är Honda som har den grejen att det går att köra startmotorn med dödarknappen av. Kawa har en annan variant där fläkten inte går via tändningen. Så på en nyparkerad Kawa kan fläkten plötsligt börja gå när ingen är i närheten.
Re: Vevlagerhaverier på nya VFR800 2014-
Postat: mån jun 01, 2015 09:45
av blacken
Tyrannosaurus skrev:blacken skrev:Om man ska var riktigt petig vid uppstart efter långt uppehåll, så ska man veva på startmotor/ rulla/kick utan att ha tändning på (plocka säkring/dödarknappen i "AV" läge/ och om man orkar eller om det är "läge" ha tändstiften urplockade) så att oljetryckslampan släcks och minst 20 sekunder till därutöver, så kan man vara säker på att det har kommit ordentligt med "smörja" på alla väsentliga ställen i spisen
Jag brukar köra den varianten innan uppstart om hojen har stått ett tag för att pumpa upp olja till topparna innan start. Man jag tror inte att det funkar på nyare Honda med sprut, utan dödarknappen dödar allt.
Har för mig att det bara är Honda som har den grejen att det går att köra startmotorn med dödarknappen av. Kawa har en annan variant där fläkten inte går via tändningen. Så på en nyparkerad Kawa kan fläkten plötsligt börja gå när ingen är i närheten.
Då så plockar man bort säkringen till tändningen och vevar på starten. Det brukar man göra med"moderna" bilar som inte har vevstart

när man har servat dom (om man ska vara petig dvs)
Hade en R-8 på 70 talet som det var ett pissigt batteri i. Att köpa ett nytt tillät inte ekonomin, men den hade startvev. Snacka om att "folk och fä" stirrade ögonen av sig på det lokala vatten(bensin)hålet (Esso) när man skulle starta bilen och tog fram veven och knallade bak på bilen, öppnade motorhuven, drog två gånger i accpumpen tog bort + kabeln på tändspolen (hade satt tändlåset på "On"). Stoppade in veven och drog runt spisen ett par varv. kollade på remskivan var tändmärket var, drog fram till straxt innan det, satte på pluskabeln på tändspolen och vevade till för "kung och fosterland" och skrindan drog i gång bums. Folk och fä blev väldigt impade och konfunderade över startsättet. Fast när den var kall så gick det inte lika lätt, men det gick på ungefär 11 "Fan!" och 9 "Djävlar!" innan den startade.
Så på en nyparkerad Kawa kan fläkten plötsligt börja gå när ingen är i närheten.
Samma var det på 131 Miafiorin, den startade fläkten när man minst anade det.
Re: Vevlagerhaverier på nya VFR800 2014-
Postat: ons jun 10, 2015 17:40
av vfr800
Verkar som killen i tyskland får en helt ny hoj för att honda inte kan få fram reservdelar förrän till vintern!!?! Vad fan har hänt med honda?? Skönt för killen ifråga iallafall....
Re: Vevlagerhaverier på nya VFR800 2014-
Postat: ons jun 10, 2015 19:03
av adrian_vg
vfr800 skrev:Verkar som killen i tyskland får en helt ny hoj för att honda inte kan få fram reservdelar förrän till vintern!!?! Vad fan har hänt med honda?? Skönt för killen ifråga iallafall....
"Just-in-time"-leveranser > inga lager > budgetbesparingar.
Men kunden får lida, speciellt om det är under högsäsong.
Vevlager är väl kanske inte heller sånt som vanligen går sönder (får man hoppas...).