VFR 01 mot 02, Vilken ska man välja?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
-
- Medlem
- Inlägg: 9
- Blev medlem: tor feb 12, 2015 15:19
VFR 01 mot 02, Vilken ska man välja?
Tjena
Har sökt runt på forumet men inte hittat svaren jag söker riktigt så skapar därför en ny tråd...
Har tröttnat lite på min yamaha bt1100 bulldog så kikar nu på en vfr istället.
Frågan är då givetvis vilka är fördelarna respektive nackdelarna mot att välja en 02 gentemot en 01? Jag vet ju att en hel del hände med nya modellen med vtec och allt annat.
Kan någon mer precist lista fördelarna med respektive modell? Tänker på skillnander i motorn, kostnad/svårigheter att göra service själv? osv osv
Finns en vfr vtec 04:a hos lokala handlaren som gått 1200 mil men är lagd i låg fart så främre plastkåpan är lagad, dock ganska välgort, men "ställningen/stagen" under kåpan fick sig en törn så hela kåpan är något sned. Dyrt att fixa eller kan man knäcka till den själv tror ni?
Han begär 45000 för den hojen, är det prisvärt tycker ni? oavsett om den är intressant att köpa eller inte så är det ju nära och bra att provköra den då det inte finns en enda vtec ute på blocket i dessa tider...
Vore tacksam för svar...
Har sökt runt på forumet men inte hittat svaren jag söker riktigt så skapar därför en ny tråd...
Har tröttnat lite på min yamaha bt1100 bulldog så kikar nu på en vfr istället.
Frågan är då givetvis vilka är fördelarna respektive nackdelarna mot att välja en 02 gentemot en 01? Jag vet ju att en hel del hände med nya modellen med vtec och allt annat.
Kan någon mer precist lista fördelarna med respektive modell? Tänker på skillnander i motorn, kostnad/svårigheter att göra service själv? osv osv
Finns en vfr vtec 04:a hos lokala handlaren som gått 1200 mil men är lagd i låg fart så främre plastkåpan är lagad, dock ganska välgort, men "ställningen/stagen" under kåpan fick sig en törn så hela kåpan är något sned. Dyrt att fixa eller kan man knäcka till den själv tror ni?
Han begär 45000 för den hojen, är det prisvärt tycker ni? oavsett om den är intressant att köpa eller inte så är det ju nära och bra att provköra den då det inte finns en enda vtec ute på blocket i dessa tider...
Vore tacksam för svar...
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: VFR 01 mot 02, Vilken ska man välja?
I mitt nötsskal:
Fördelar med VTEC: Går att få med ABS.
Fördelar med Fi (2001): Sista modellen med kuggdrivna kammar. Första årsmodellen (1998) av denna generation blir snart klassikerklassad (20 år) och får grymt billig försäkring.
Edit: Om ställningen är sned kommer kåpan att sitta i spänning och krackelera alt spricka sönder lättare sen. Fråga mig hur jag vet...
Ang priserna, det är köparens marknad. Hojar som sätts ut för 45 kkr säljs för 10 kkr, eller mer, mindre. Spontant känns 45 kkr ganska mycket för en tolv år gammal hoj.
Skillnaderna mellan årsmodellerna hittar du bla på viewforum.php?f=15. Snoka runt!
Kolla också lite på http://motorcyclespecs.co.za/bikes/Honda%203.htm.
Fördelar med VTEC: Går att få med ABS.
Fördelar med Fi (2001): Sista modellen med kuggdrivna kammar. Första årsmodellen (1998) av denna generation blir snart klassikerklassad (20 år) och får grymt billig försäkring.
Edit: Om ställningen är sned kommer kåpan att sitta i spänning och krackelera alt spricka sönder lättare sen. Fråga mig hur jag vet...

Ang priserna, det är köparens marknad. Hojar som sätts ut för 45 kkr säljs för 10 kkr, eller mer, mindre. Spontant känns 45 kkr ganska mycket för en tolv år gammal hoj.
Skillnaderna mellan årsmodellerna hittar du bla på viewforum.php?f=15. Snoka runt!
Kolla också lite på http://motorcyclespecs.co.za/bikes/Honda%203.htm.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
-
- Medlem
- Inlägg: 9
- Blev medlem: tor feb 12, 2015 15:19
Re: VFR 01 mot 02, Vilken ska man välja?
vad är grejen med kuggdrivna kammar egentligen? det verkar som många tycker det är "the holy grail" på vfr...
Läste igenom en guide för att kolla/justera ventilerna på en vtec... oh my god... klart smidigare på min bt1100, där är det en timmes jobb...
Läste igenom en guide för att kolla/justera ventilerna på en vtec... oh my god... klart smidigare på min bt1100, där är det en timmes jobb...
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: VFR 01 mot 02, Vilken ska man välja?
Det är det där varvtalsberoende vinnande ljudet. Mycket karakteristisk och vanebildande, och är en del av viffersjälen. Har funnits ända från tidernas begynnelse, dvs 1986. Mycket dyr konstruktion, men också mycket precis. Inga kamremsbyten behöver göras mao.
VTEC:en låter mest om insprutningen tycker jag. Låter lite mjukare och inte lika vasst om motorn eftersom dessa inte har kattungarna utan kamkedjor.
En helig graal tycker jag inte de är, dock väldigt åtråvärda som konstruktion i mina ögon!

VTEC:en låter mest om insprutningen tycker jag. Låter lite mjukare och inte lika vasst om motorn eftersom dessa inte har kattungarna utan kamkedjor.
En helig graal tycker jag inte de är, dock väldigt åtråvärda som konstruktion i mina ögon!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: VFR 01 mot 02, Vilken ska man välja?
Vtec modellen är nice. Har lite modernare stuk. Motorn har samma karaktär, det är ju V4 men har Vtec som gör att upplevelsen skiljer sig.
1200 mil är ju f-n nästan ny hoj
På den äldre kan du göra i princip allt själv (finns mycket guider på forumet), vilket är en fördel. På den Vtec så är ventilkontrollen svår att hemmamecka och den kostar en slant.
Tveka inte. Köp vetja
1200 mil är ju f-n nästan ny hoj

På den äldre kan du göra i princip allt själv (finns mycket guider på forumet), vilket är en fördel. På den Vtec så är ventilkontrollen svår att hemmamecka och den kostar en slant.
Tveka inte. Köp vetja

Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
-
- Medlem
- Inlägg: 9
- Blev medlem: tor feb 12, 2015 15:19
Re: VFR 01 mot 02, Vilken ska man välja?
Hur är det med service? Smidigt att göra själv? Olja och filter är ju sällan några problem men det är ju ventilkontroll/justering jag tänker på främst... Är det klart krångligare på en 02:a än 01?
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: VFR 01 mot 02, Vilken ska man välja?
Kan du meka själv Stefankocken?
Oavsett vilken du köper, är en mekbok en bra investering.
Du såg i säljesforumet att min viffer möjligen är till salu?
Oavsett vilken du köper, är en mekbok en bra investering.
Du såg i säljesforumet att min viffer möjligen är till salu?

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
-
- Medlem
- Inlägg: 9
- Blev medlem: tor feb 12, 2015 15:19
Re: VFR 01 mot 02, Vilken ska man välja?
Skruva själv kan jag absolut. Servar hojen jag har nu själv och är inte rädd för att ge mig på sånt jag inte gjort förut men en handbok, som du säger, förkortar ju arbetstiden avsevärt då man inte måste fundera så mycket (fundera är ju jävligt jobbigt...)
Din hoj ser ju jävligt fräsch ut. Tråkigt att ena sidan är repsol-färgad. Föredrar ju den svarta helt klart. Är den repsol-motivet lackat eller är det klistermärken?
Måste ju bli av med min hoj först... Du vill inte byta?
Har ev. Ett byte på g mot en silverfärgad 98:a som gått 5500 mil. Ägs av sonen till ägaren som äger honda i kalmar
Din hoj ser ju jävligt fräsch ut. Tråkigt att ena sidan är repsol-färgad. Föredrar ju den svarta helt klart. Är den repsol-motivet lackat eller är det klistermärken?
Måste ju bli av med min hoj först... Du vill inte byta?

Har ev. Ett byte på g mot en silverfärgad 98:a som gått 5500 mil. Ägs av sonen till ägaren som äger honda i kalmar
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: VFR 01 mot 02, Vilken ska man välja?
Lackad.stefankocken skrev:Skruva själv kan jag absolut. Servar hojen jag har nu själv och är inte rädd för att ge mig på sånt jag inte gjort förut men en handbok, som du säger, förkortar ju arbetstiden avsevärt då man inte måste fundera så mycket (fundera är ju jävligt jobbigt...)
Din hoj ser ju jävligt fräsch ut. Tråkigt att ena sidan är repsol-färgad. Föredrar ju den svarta helt klart. Är den repsol-motivet lackat eller är det klistermärken?
Måste ju bli av med min hoj först... Du vill inte byta?
Har ev. Ett byte på g mot en silverfärgad 98:a som gått 5500 mil. Ägs av sonen till ägaren som äger honda i kalmar
Har ju båda kåpbitarna, dock spruckna. Kan du laga plast är det inget problem.

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
-
- Medlem
- Inlägg: 9
- Blev medlem: tor feb 12, 2015 15:19
Re: VFR 01 mot 02, Vilken ska man välja?
Ska få min hoj såld först så får vi se vart vi hamnar...
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: VFR 01 mot 02, Vilken ska man välja?

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4446
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Re: VFR 01 mot 02, Vilken ska man välja?
Ventiljusteringen är klart mer komplicerad på vtec. Jag har haft båda och båda är bea cyklar. Skulle jag välja så blir det en 01. Detta enbart för att jag upplevde att man satt mer "i" hojen och inte "på" vilket ger mer kändla för cykeln i sig men det är ju väldigt individuellt. Vill dock inte göra mig av med min 02 heller.
På avstånd är allt vackert
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
-
- Medlem
- Inlägg: 9
- Blev medlem: tor feb 12, 2015 15:19
Re: VFR 01 mot 02, Vilken ska man välja?
Mycket fin info jag fått och det tackar jag för!
Nu kanske jag blir halshuggen totalt men finns nån cykel som kan jämställas med vfr:en? Något som också talar för bust vfr för min del är ju att dom är inte svindyra att försäkra även om det åt det lite sportigare hållet...
Nu kanske jag blir halshuggen totalt men finns nån cykel som kan jämställas med vfr:en? Något som också talar för bust vfr för min del är ju att dom är inte svindyra att försäkra även om det åt det lite sportigare hållet...
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: VFR 01 mot 02, Vilken ska man välja?
Triumph Sprint 1050ST (den med enkelsving, ljuddämpare under sadeln och tre lysen fram), Kawa ZX1000SX (osäker modellbeteckning, men med helkåpan), Bmw F800ST.
Dessa tror jag är klassiska vifferutmanare. Alla tre är bra på sitt sätt, men bara viffern är bäst på allt förstås.
Dessa tror jag är klassiska vifferutmanare. Alla tre är bra på sitt sätt, men bara viffern är bäst på allt förstås.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: VFR 01 mot 02, Vilken ska man välja?
Salabackemicke hade ju en Kawa Zx-sx förut innan han bytte till en VTEC.
Han kanske kan uttala sig lite?
Han kanske kan uttala sig lite?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!