OK- grabbar & tjejer upp till bevis....vad Power Command

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Lillan
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 121
Blev medlem: sön jun 25, 2006 21:42
Ort: 6 km från Gelleråsen :)

OK- grabbar & tjejer upp till bevis....vad Power Command

#1 Inlägg av Lillan »

OK.....

Jag vill på ett ENKELT sätt få förklarat för mig, vad Power Comander är....

Dumförklara mig inte....jag vill helt enkelt veta.
Att det handlar om å få mera kusar har jag ju fattat...men sen då.

//Lillan
Honda NC30

Användarvisningsbild
Lillan
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 121
Blev medlem: sön jun 25, 2006 21:42
Ort: 6 km från Gelleråsen :)

Re: OK- grabbar (och tjejer???) upp till bevis....vad är...

#2 Inlägg av Lillan »

Men.....är det ingen som vet nåt??

Lillan skrev:OK.....

Jag vill på ett ENKELT sätt få förklarat för mig, vad Power Comander är....

Dumförklara mig inte....jag vill helt enkelt veta.
Att det handlar om å få mera kusar har jag ju fattat...men sen då.

//Lillan
Honda NC30

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#3 Inlägg av Conseal »

Det är en liten databox som med dels förprogramerade och med möjligheten att programera egna bränsle/luftflöden typ.
En insprutningsjusterare helt enlelt.
Senast redigerad av Conseal den tor apr 19, 2007 20:46, redigerad totalt 1 gånger.
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

danhak
Donator 2007
Inlägg: 206
Blev medlem: fre dec 15, 2006 19:34
Ort: Helsingborg

#4 Inlägg av danhak »

What is Power Commander?
The Power Commander is a fuel injection adjustment unit that plugs "inline" with the bike’s stock ECU (electronic control unit). The PC uses original equipment style connectors, so no splicing or cutting of the harness is required. Most installations take less than 15 minutes, some as little as 5 minutes.

Changes are made to the bikes fuel and, in some cases, ignition curves via the PC's onboard microprocessor. Using this technology we are able to offer a large area of adjustment without making any permanent changes to the bike’s ECU. Removing the PC returns the bike to its previous stock condition. Each unit comes complete with software and cable link that allows you to change between different maps or make adjustments to a map file.

taget direkt ifrån dynojets hemsida... :)
hojlös

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#5 Inlägg av Henning »

Styrningsdosan till insprutningen.

Alltså en trimdel är Power Commander.
Man ersätter den befintliga styrdosan med en "PC".
Det fiffiga är att man kan ställa in lite själv hur hojen skall gå. Mappa kallas det.

Man styr hur hojen går efter en grafiks tabell´- en "map".

/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#6 Inlägg av Conseal »

Va kul att vi svarar i klump 8) Man kan tro att vi är simesiska trillingar
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Lillan
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 121
Blev medlem: sön jun 25, 2006 21:42
Ort: 6 km från Gelleråsen :)

#7 Inlägg av Lillan »

Ahhh- tack så mycket grabbar :)

Nu blev jag lite klokare...och behöver inte se ut som ett fån - (eeehh,när vi diskuterar det iaf :roll: )

//Lillan
Honda NC30

Användarvisningsbild
apex
Donator 2008
Inlägg: 637
Blev medlem: ons mar 28, 2007 22:22
Ort: Linköping

#8 Inlägg av apex »

Men det verkar vara en billig pryl, 2500 lr så, kan den vara bra?? Jag håller på med bilar o då kostar en styrbox 15 lappar.

Hur bra upplösning har PC t ex på mappningarna? 1 punkt /5 rpm, 1 punkt /50 rpm, 1 punkt /500 rpm??

Är den bra verkar det ju som drömmen! :D Bort med katten o på med lite mer soppa!
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Användarvisningsbild
Göingen
Donator 2021
Inlägg: 792
Blev medlem: tis mar 13, 2007 19:24
Ort: Immeln

#9 Inlägg av Göingen »

apex!
Med PC (Power Commander) kan du justera insprutningen på 250:ionde varvtal (1500; 1750; 2000 osv.) och vid olika gaspådrag. Du ställer in i procent hur mycket mer eller mindre soppa motorn ska få i förhållande till vad original-ECU:n ger.

http://www.powercommander.com/powercomm ... loads.aspx

Kör tutorials-animeringarna. Tar lite tid men de förklarar bra hur det funkar.

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#10 Inlägg av elias »

Tur att man har förgasare... :)
Bild

Användarvisningsbild
apex
Donator 2008
Inlägg: 637
Blev medlem: ons mar 28, 2007 22:22
Ort: Linköping

#11 Inlägg av apex »

OK! Ingen stand-alone alltså, standard ECU sitter kvar.

På VFRWorld verkar det som om man blockar lambdasonderna, men det är ju den signalen som ett normalt ECU styr på?
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Användarvisningsbild
Lt.Dan
Medlem
Inlägg: 247
Blev medlem: tis jun 27, 2006 14:04
Ort: Vännäs

#12 Inlägg av Lt.Dan »

apex skrev:OK! Ingen stand-alone alltså, standard ECU sitter kvar.

På VFRWorld verkar det som om man blockar lambdasonderna, men det är ju den signalen som ett normalt ECU styr på?
Det är därför som man måste använda O2 eleminators (2st).
VFR800-06 Svart, Hornet 600FS-01 Svart

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#13 Inlägg av Tyrannosaurus »

Henning skrev:Styrningsdosan till insprutningen.

Alltså en trimdel är Power Commander.
Man ersätter den befintliga styrdosan med en "PC".
Det fiffiga är att man kan ställa in lite själv hur hojen skall gå. Mappa kallas det.

Man styr hur hojen går efter en grafiks tabell´- en "map".
Liten rättelse. Man ersätter inte den befintliga boxen utan PC:n modelerar om datasignalerna från originalburken. Den ger också fler möjligheter att justera insprutningen och tändningen på hojen med hjälp av en vanlig laptop.

Men det är vad jag har förstått inte bara att börja knappa och tro att det ska gå bra. Vad jag har förstått så är det lättare att justera bort sig med ett sprut än med förgasare :?

Ska det göras ordentligt så ska det bänkas.

En sak till föresten. Hondas insprutsystem PGM Fi står för "Programable Fuel Injection" är alltså programerbar till skillnad mot många andra system. Men PC erbjuder fler möjligheter.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Lt.Dan
Medlem
Inlägg: 247
Blev medlem: tis jun 27, 2006 14:04
Ort: Vännäs

#14 Inlägg av Lt.Dan »

Tyrannosaurus skrev:
Henning skrev:Styrningsdosan till insprutningen.

Alltså en trimdel är Power Commander.
Man ersätter den befintliga styrdosan med en "PC".
Det fiffiga är att man kan ställa in lite själv hur hojen skall gå. Mappa kallas det.

Man styr hur hojen går efter en grafiks tabell´- en "map".
Liten rättelse. Man ersätter inte den befintliga boxen utan PC:n modelerar om datasignalerna från originalburken. Den ger också fler möjligheter att justera insprutningen och tändningen på hojen med hjälp av en vanlig laptop.

Men det är vad jag har förstått inte bara att börja knappa och tro att det ska gå bra. Vad jag har förstått så är det lättare att justera bort sig med ett sprut än med förgasare :?

Ska det göras ordentligt så ska det bänkas.

En sak till föresten. Hondas insprutsystem PGM Fi står för "Programable Fuel Injection" är alltså programerbar till skillnad mot många andra system. Men PC erbjuder fler möjligheter.

Du har delvis rätt, men det är inte hela sanningen.... :!:
Senast redigerad av Lt.Dan den lör apr 21, 2007 13:22, redigerad totalt 1 gånger.
VFR800-06 Svart, Hornet 600FS-01 Svart

Användarvisningsbild
apex
Donator 2008
Inlägg: 637
Blev medlem: ons mar 28, 2007 22:22
Ort: Linköping

#15 Inlägg av apex »

Göingen skrev:apex!
Med PC (Power Commander) kan du justera insprutningen på 250:ionde varvtal (1500; 1750; 2000 osv.) och vid olika gaspådrag. Du ställer in i procent hur mycket mer eller mindre soppa motorn ska få i förhållande till vad original-ECU:n ger.

http://www.powercommander.com/powercomm ... loads.aspx

Kör tutorials-animeringarna. Tar lite tid men de förklarar bra hur det funkar.
På vissa bilder är det 250 rpm steg, andra 500 rpm?

Det är ju ett sk piggyback som moddar signalen. Därför verkar det konstigt att blocka lambdasonden eftersom det är den som sprutet (PGM Fi) styr på.

Ska man ändra nåt från de färdiga mapparna så ska man nog fara fram försiktigt, helst mäta på avgaserna med en sk bredbandslambda för att ha en signal att justera mot.
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Skriv svar