OK- grabbar & tjejer upp till bevis....vad Power Command
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- Lillan
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 121
- Blev medlem: sön jun 25, 2006 21:42
- Ort: 6 km från Gelleråsen :)
OK- grabbar & tjejer upp till bevis....vad Power Command
OK.....
Jag vill på ett ENKELT sätt få förklarat för mig, vad Power Comander är....
Dumförklara mig inte....jag vill helt enkelt veta.
Att det handlar om å få mera kusar har jag ju fattat...men sen då.
//Lillan
Jag vill på ett ENKELT sätt få förklarat för mig, vad Power Comander är....
Dumförklara mig inte....jag vill helt enkelt veta.
Att det handlar om å få mera kusar har jag ju fattat...men sen då.
//Lillan
Honda NC30
- Lillan
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 121
- Blev medlem: sön jun 25, 2006 21:42
- Ort: 6 km från Gelleråsen :)
Re: OK- grabbar (och tjejer???) upp till bevis....vad är...
Men.....är det ingen som vet nåt??
Lillan skrev:OK.....
Jag vill på ett ENKELT sätt få förklarat för mig, vad Power Comander är....
Dumförklara mig inte....jag vill helt enkelt veta.
Att det handlar om å få mera kusar har jag ju fattat...men sen då.
//Lillan
Honda NC30
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4433
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Det är en liten databox som med dels förprogramerade och med möjligheten att programera egna bränsle/luftflöden typ.
En insprutningsjusterare helt enlelt.
En insprutningsjusterare helt enlelt.
Senast redigerad av Conseal den tor apr 19, 2007 20:46, redigerad totalt 1 gånger.
På avstånd är allt vackert
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
What is Power Commander?
The Power Commander is a fuel injection adjustment unit that plugs "inline" with the bike’s stock ECU (electronic control unit). The PC uses original equipment style connectors, so no splicing or cutting of the harness is required. Most installations take less than 15 minutes, some as little as 5 minutes.
Changes are made to the bikes fuel and, in some cases, ignition curves via the PC's onboard microprocessor. Using this technology we are able to offer a large area of adjustment without making any permanent changes to the bike’s ECU. Removing the PC returns the bike to its previous stock condition. Each unit comes complete with software and cable link that allows you to change between different maps or make adjustments to a map file.
taget direkt ifrån dynojets hemsida...
The Power Commander is a fuel injection adjustment unit that plugs "inline" with the bike’s stock ECU (electronic control unit). The PC uses original equipment style connectors, so no splicing or cutting of the harness is required. Most installations take less than 15 minutes, some as little as 5 minutes.
Changes are made to the bikes fuel and, in some cases, ignition curves via the PC's onboard microprocessor. Using this technology we are able to offer a large area of adjustment without making any permanent changes to the bike’s ECU. Removing the PC returns the bike to its previous stock condition. Each unit comes complete with software and cable link that allows you to change between different maps or make adjustments to a map file.
taget direkt ifrån dynojets hemsida...
hojlös
- Henning
- Grundare VFR-Forum
- Inlägg: 1604
- Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
- Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
- Kontakt:
Styrningsdosan till insprutningen.
Alltså en trimdel är Power Commander.
Man ersätter den befintliga styrdosan med en "PC".
Det fiffiga är att man kan ställa in lite själv hur hojen skall gå. Mappa kallas det.
Man styr hur hojen går efter en grafiks tabell´- en "map".
/H
Alltså en trimdel är Power Commander.
Man ersätter den befintliga styrdosan med en "PC".
Det fiffiga är att man kan ställa in lite själv hur hojen skall gå. Mappa kallas det.
Man styr hur hojen går efter en grafiks tabell´- en "map".
/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!
Men det verkar vara en billig pryl, 2500 lr så, kan den vara bra?? Jag håller på med bilar o då kostar en styrbox 15 lappar.
Hur bra upplösning har PC t ex på mappningarna? 1 punkt /5 rpm, 1 punkt /50 rpm, 1 punkt /500 rpm??
Är den bra verkar det ju som drömmen! Bort med katten o på med lite mer soppa!
Hur bra upplösning har PC t ex på mappningarna? 1 punkt /5 rpm, 1 punkt /50 rpm, 1 punkt /500 rpm??
Är den bra verkar det ju som drömmen! Bort med katten o på med lite mer soppa!
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"
"Best motorcycle in the World"
apex!
Med PC (Power Commander) kan du justera insprutningen på 250:ionde varvtal (1500; 1750; 2000 osv.) och vid olika gaspådrag. Du ställer in i procent hur mycket mer eller mindre soppa motorn ska få i förhållande till vad original-ECU:n ger.
http://www.powercommander.com/powercomm ... loads.aspx
Kör tutorials-animeringarna. Tar lite tid men de förklarar bra hur det funkar.
Med PC (Power Commander) kan du justera insprutningen på 250:ionde varvtal (1500; 1750; 2000 osv.) och vid olika gaspådrag. Du ställer in i procent hur mycket mer eller mindre soppa motorn ska få i förhållande till vad original-ECU:n ger.
http://www.powercommander.com/powercomm ... loads.aspx
Kör tutorials-animeringarna. Tar lite tid men de förklarar bra hur det funkar.
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Liten rättelse. Man ersätter inte den befintliga boxen utan PC:n modelerar om datasignalerna från originalburken. Den ger också fler möjligheter att justera insprutningen och tändningen på hojen med hjälp av en vanlig laptop.Henning skrev:Styrningsdosan till insprutningen.
Alltså en trimdel är Power Commander.
Man ersätter den befintliga styrdosan med en "PC".
Det fiffiga är att man kan ställa in lite själv hur hojen skall gå. Mappa kallas det.
Man styr hur hojen går efter en grafiks tabell´- en "map".
Men det är vad jag har förstått inte bara att börja knappa och tro att det ska gå bra. Vad jag har förstått så är det lättare att justera bort sig med ett sprut än med förgasare
Ska det göras ordentligt så ska det bänkas.
En sak till föresten. Hondas insprutsystem PGM Fi står för "Programable Fuel Injection" är alltså programerbar till skillnad mot många andra system. Men PC erbjuder fler möjligheter.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Tyrannosaurus skrev:Liten rättelse. Man ersätter inte den befintliga boxen utan PC:n modelerar om datasignalerna från originalburken. Den ger också fler möjligheter att justera insprutningen och tändningen på hojen med hjälp av en vanlig laptop.Henning skrev:Styrningsdosan till insprutningen.
Alltså en trimdel är Power Commander.
Man ersätter den befintliga styrdosan med en "PC".
Det fiffiga är att man kan ställa in lite själv hur hojen skall gå. Mappa kallas det.
Man styr hur hojen går efter en grafiks tabell´- en "map".
Men det är vad jag har förstått inte bara att börja knappa och tro att det ska gå bra. Vad jag har förstått så är det lättare att justera bort sig med ett sprut än med förgasare
Ska det göras ordentligt så ska det bänkas.
En sak till föresten. Hondas insprutsystem PGM Fi står för "Programable Fuel Injection" är alltså programerbar till skillnad mot många andra system. Men PC erbjuder fler möjligheter.
Du har delvis rätt, men det är inte hela sanningen....
Senast redigerad av Lt.Dan den lör apr 21, 2007 13:22, redigerad totalt 1 gånger.
VFR800-06 Svart, Hornet 600FS-01 Svart
På vissa bilder är det 250 rpm steg, andra 500 rpm?Göingen skrev:apex!
Med PC (Power Commander) kan du justera insprutningen på 250:ionde varvtal (1500; 1750; 2000 osv.) och vid olika gaspådrag. Du ställer in i procent hur mycket mer eller mindre soppa motorn ska få i förhållande till vad original-ECU:n ger.
http://www.powercommander.com/powercomm ... loads.aspx
Kör tutorials-animeringarna. Tar lite tid men de förklarar bra hur det funkar.
Det är ju ett sk piggyback som moddar signalen. Därför verkar det konstigt att blocka lambdasonden eftersom det är den som sprutet (PGM Fi) styr på.
Ska man ändra nåt från de färdiga mapparna så ska man nog fara fram försiktigt, helst mäta på avgaserna med en sk bredbandslambda för att ha en signal att justera mot.
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"
"Best motorcycle in the World"