Toppfart på VFR800 VTEC -06?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Toppfart på VFR800 VTEC -06?
Vad är orginal toppfart få vfr800?
Provade hojen på en flyg raka blev & lite besviken när den stanna på 235km/h. Visserligen hade jag orginal packbox & sidoväskor på men vad toppar era:?:
Går det att plocka bort spärren med en power comand eller där är helt enkelt inte mer ork i maskinen/utväxlingen?
Körde en gsxr750 -99 innan som stannade vid 285.
Provade hojen på en flyg raka blev & lite besviken när den stanna på 235km/h. Visserligen hade jag orginal packbox & sidoväskor på men vad toppar era:?:
Går det att plocka bort spärren med en power comand eller där är helt enkelt inte mer ork i maskinen/utväxlingen?
Körde en gsxr750 -99 innan som stannade vid 285.
- Conseal
- Administratör VFR-Forum
- Inlägg: 4446
- Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
- Ort: S-tälje
- Kontakt:
Re: Toppfart på vfr 800 vtec -06?
Går inte riktigt att jämföra en sporthoj med en touringhoj med packväskor. Sen tycker jag personligen att topfart är ointressant ... Kommer man upp nöra de hastigheterna kör man på fel väg 

På avstånd är allt vackert
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
HONDA VFR800FA ABS -02
Yamaha FZ8N ABS -13
BMW G650GS -14
Yamaha TT350 -89 *såld*
HONDA VTR1000F -03 *inbytt*
HONDA VFR800FI -99 *krashad*
HONDA VT750C2 -04 *såld*
Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Toppfart på vfr 800 vtec -06?
Nu tror jag inte att en Sushiuki gör 285 ärliga heller, misstänker att det var mätarfart som kollades på "flygrakan"?
Packväskor och toppfart tror jag sänker toppfarten med 20-25 km/t utan vidare, och original ska väl en 800 göra runt 240?
Uppe i de hastigheterna spelar luftmotståndet mer roll än effekten, och en VFR är inte konstruerad för hög toppfart.
Packväskor och toppfart tror jag sänker toppfarten med 20-25 km/t utan vidare, och original ska väl en 800 göra runt 240?
Uppe i de hastigheterna spelar luftmotståndet mer roll än effekten, och en VFR är inte konstruerad för hög toppfart.
VFR750F -92, grön
Re: Toppfart på vfr 800 vtec -06?
Vill man ha V4, touringegenskaper och högre toppfart finns 1200. Den gör 250 ärlig fart (precis under 270 på mätaren) med väskor och bagage. Möjligen mer, men Audi A7:an (S7?) framför flyttade inte på sig.
VFR1200F DCT -10
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Toppfart på vfr 800 vtec -06?
andreas skrev:Vill man ha V4, touringegenskaper och högre toppfart finns 1200. Den gör 250 ärlig fart (precis under 270 på mätaren) med väskor och bagage. Möjligen mer, men Audi A7:an (S7?) framför flyttade inte på sig.

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Re: Toppfart på VFR800 VTEC -06?
Man kan resonera lite olika om toppfart. Om "ödlan" skulle varva ur på 6:an så skulle den göra 300! Men nej, det orkar den inte och även om den skulle orka att dra en 25%-ig överväxling (som 6:an är) så hade föraren bangat för länge sen eftersom det inte finns väghållning för det

Det mesta jag har sett på mätaren är 250 och den ville mer, men det ville inte föraren eftersom gränsen för väghållningen då var nådd och den började kännas väldigt lätt i styrningen [finns ingen skraj smiley]



Det mesta jag har sett på mätaren är 250 och den ville mer, men det ville inte föraren eftersom gränsen för väghållningen då var nådd och den började kännas väldigt lätt i styrningen [finns ingen skraj smiley]
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


Re: Toppfart på VFR800 VTEC -06?
När hojen var drevad så kunde mätarn knata på upp över 285
. Luftmotståndet är enormt på en hoj över 200km/h jämfört med bil. Krävs mycket pulver för att nå höga farter

Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Re: Toppfart på VFR800 VTEC -06?
Varför är det mer luftmotstånd på en hoj än en bil? Jag tänkte hojen var mer aerodynamisk (som en pil typ)Mister skrev:När hojen var drevad så kunde mätarn knata på upp över 285. Luftmotståndet är enormt på en hoj över 200km/h jämfört med bil. Krävs mycket pulver för att nå höga farter
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Using Tapatalk
Re: Toppfart på VFR800 VTEC -06?
Hojen har mindre yta det är sant, men uselt cw värde och är som en typ lagårdsvägg i jämförelse med en aerodynamisk utformad bil. Lite om cw värde http://sv.wikipedia.org/wiki/Str%C3%B6mlinjeformDanKvi87 skrev:Varför är det mer luftmotstånd på en hoj än en bil? Jag tänkte hojen var mer aerodynamisk (som en pil typ)Mister skrev:När hojen var drevad så kunde mätarn knata på upp över 285. Luftmotståndet är enormt på en hoj över 200km/h jämfört med bil. Krävs mycket pulver för att nå höga farter
Skickas från min iPhone via Tapatalk
Hayabusan är ju ett försök till att få bättre cw värde på en hoj men den är ju ful som stryk också, men snabb och har grym topphastighet

Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Toppfart på VFR800 VTEC -06?
Strömlinjeform:
http://www.yamahacenter.com/product_se/ ... htstar_p29
Ja, vad säger man...?
Och denna!
http://www.trafikverket.se/PageFiles/15 ... 140218.pdf
http://www.yamahacenter.com/product_se/ ... htstar_p29
Ja, vad säger man...?

Och denna!
http://www.trafikverket.se/PageFiles/15 ... 140218.pdf
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Toppfart på VFR800 VTEC -06?
Trafikverket har ju en del på sin site om luftmotstånd. Här är en wordfil som beskriver rull och luftmotstånd http://www.trafikverket.se/PageFiles/46 ... erkan.docx
Där nämns det bl a "Luftmotståndet ökar starkt med fordonets hastighet. Om hastigheten fördubblas ökas luftmotståndet med en faktor 4 vilket innebär att motoreffekten måste öka med en faktor 8 för att övervinna luftmotståndet" Det är så fysiken funkar
Lösningen är ju då för att fixa bättre topphastighet, trimma (turbo?
)eller skaffa bättre aerodynamik. Få till bra aerodynamik på hoj är ju lite halvsvårt, där är det klart lättare med bil.
Där nämns det bl a "Luftmotståndet ökar starkt med fordonets hastighet. Om hastigheten fördubblas ökas luftmotståndet med en faktor 4 vilket innebär att motoreffekten måste öka med en faktor 8 för att övervinna luftmotståndet" Det är så fysiken funkar

Lösningen är ju då för att fixa bättre topphastighet, trimma (turbo?

Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Toppfart på VFR800 VTEC -06?
Hjälm med strut bakpå, och badbyxor som standardklädsel. 

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Toppfart på VFR800 VTEC -06?
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Rollie_F ... rd_run.jpg
http://i1126.photobucket.com/albums/l61 ... a2b9f1.jpg

http://i1126.photobucket.com/albums/l61 ... a2b9f1.jpg

Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!