Sida 1 av 2

Vilken årsmodell ska jag välja?

Postat: mån aug 18, 2014 16:06
av Robert
Hej,

Nu ska jag inte stressa utan sakligt kolla med alla er om fördelar/nackdelar med de olika årsmodellerna innan jag väljer ny VFR.

Som sagt, har kört ca 5000mil med min 88:a innan jag la den ner och förvandlade den till skrot. Det jag uppskattade med den var enkelheten. Dvs den var grymt tillförlitlig och lätt att underhålla på egen hand. VTEC kom 2002 har jag för mig, men servicen på VTEC är visst inte att leka med? Var det inte även då man lämnade kuggdriven kamaxel för kamkedja? Även det har vissa sagt inte var så bra?

Så betyder det att en 01:a är ett bra alternativ?

Re: Vilken årsmodell ska jag välja?

Postat: mån aug 18, 2014 17:11
av tersan
Jag hade i ditt läge tittat på en 800 utan VTEC, och isåfall bör en 01 som är den "sista" vara bäst. Skillnaderna är väl förvisso inte större än att en -98 kan vara ok också om skick och utrustning matchar priset.

Re: Vilken årsmodell ska jag välja?

Postat: mån aug 18, 2014 17:13
av adrian_vg
Jag är ju lite partisk, men ja, generation 98-01 är de bästa modellerna om du vill ha insprutning. Till årsmodell 00 kom en ny och något bättre finjusterad insprutning.

Om du vill ha en silkeslen motor (vissa av insprutarna är lite tvära med en del av-på-känsla; inte helt ovanligt på insprutare) är rekommendationen ist gen 94-97, med förgasare.

För VTEC är fördelen att den finns med ABS. I mitt tycke är det dess enda fördel. Personligen gillar jag inte att Honda dumpade kuggdrivningen av kammarna, det var ju liksom en del av poängen med VFR...
VTEC tillförde också VTEC-funktionen, där kamaxlarna är variabla. Under ca 6000 rpm jobbar motorn bara med två ventiler per cylinder om jag minns rätt, och över 6000 rpm får en sorts "turbo"-kick när alla fyra ventilerna börjar jobba. En del gillar det, en del tycker att det blir jobbigt när man ligger vid det varvtalet. Senare årsmodeller av VTEC har fått tillslagsvarvet justerat så att ingreppet blir lite mer hanterbart.

Bike Beg-guiden säger att VFR800 98-01 är ett säkert och tryggt köp, men att centralstödet kan ta i vid bankörning.
Om VTEC sägs det att den nya designen är modernare, lite spejsad och att VTEC är ytterligare en funktion från Honda som är en högteknologisk lösning på ett obefintligt problem (min tolkning!).

Och innan ni andra (VTEC-förare) börjar flamma mig, så är detta min personliga åsikt om VTEC! :mrgreen:
VFR har alltid varit och kommer alltid att förbli V4 med kuggdrivna kammar för mig. Allt annant är fejk.

Kan du höra vinandet? Det är kamdrivningen!
http://youtu.be/aoD35letqWY

Re: Vilken årsmodell ska jag välja?

Postat: mån aug 18, 2014 17:18
av Jimmy.S
när vtech kopplas i så blir det en ordentlig effektökning som är underhållande busigt och ljudet som skapas från insuget är mycket trevligt, ABS är i min värld ett stort + och detta upplevs aldrig på dom äldre viffrarna hur trevligt det än är med kuggdrivna kammar ;)

Re: Vilken årsmodell ska jag välja?

Postat: mån aug 18, 2014 17:26
av Donner
Precis....abs är en jäkla bra grej. Min är en 01 och hittar du en välskött sån så får du en shysst hoj. Fördel är ju insprutning och kombibromsar, dock lite ryckig gång under 3000varv som avhjälps med lite trim :roll: Samma insprutning 00-01. Finns massor av tillbehör på marknaden fortfarande.

Trist med din krasch men tur att du är okej :headbang

Re: Vilken årsmodell ska jag välja?

Postat: mån aug 18, 2014 17:48
av adrian_vg
Just, glömde, kombibromsarna är näst bäst efter riktig ABS. Det är svårt att få låsning med DCBS. Det går, men kräver en hel del provokation.

Re: Vilken årsmodell ska jag välja?

Postat: mån aug 18, 2014 21:55
av adrian_vg

Re: Vilken årsmodell ska jag välja?

Postat: tis aug 19, 2014 10:58
av Conseal
Har VTEC nu och har haft en FI. Båda är bra men FI har i min mening mer känsla. VTEC är lite snyggare.. Skulle säga 00-01 som förstahandsval. Alternativt en moddad VTEC (med annat avgassystem och powercommander).

Re: Vilken årsmodell ska jag välja?

Postat: tor aug 21, 2014 12:16
av Robert
Supertack för er feedback. Det är bra info.
Jag kommer nog leta en pre-VTEC modell.

När var det som kuggdrivningen övergavs?

Vilken var den senaste förgasarmodellen?

Re: Vilken årsmodell ska jag välja?

Postat: tor aug 21, 2014 13:21
av adrian_vg

Re: Vilken årsmodell ska jag välja?

Postat: tor aug 21, 2014 16:34
av Råttis
Robert skrev:Supertack för er feedback. Det är bra info.
Jag kommer nog leta en pre-VTEC modell.

När var det som kuggdrivningen övergavs?

Vilken var den senaste förgasarmodellen?
Robert....glöm inte kolla däcktycket.... :mrgreen:

/Råttis

Re: Vilken årsmodell ska jag välja?

Postat: fre aug 22, 2014 09:54
av M@rtini
Hej Robert!

I och för sig en VTEC -02, men kanske något för dig?

viewtopic.php?f=11&t=5352

Re: Vilken årsmodell ska jag välja?

Postat: ons sep 10, 2014 15:05
av Robert
Råttis skrev:
Robert skrev:Supertack för er feedback. Det är bra info.
Jag kommer nog leta en pre-VTEC modell.

När var det som kuggdrivningen övergavs?

Vilken var den senaste förgasarmodellen?
Robert....glöm inte kolla däcktycket.... :mrgreen:

/Råttis
Ha ha...du minns det :D
Jo, jag ska kolla upp det!

Re: Vilken årsmodell ska jag välja?

Postat: ons sep 10, 2014 15:06
av Robert
M@rtini skrev:Hej Robert!

I och för sig en VTEC -02, men kanske något för dig?

viewtopic.php?f=11&t=5352
Ohh...aldeles för mycket meck-varning för mig, men tack för tipset.

Re: Vilken årsmodell ska jag välja?

Postat: ons sep 10, 2014 15:10
av Robert
Hände det något med VFR från 98-01?
Vad jag förstår så var det 98 FI introducerades och 02 så försvann kuggdriven kam. Men där emellan?

Har givietvis sökt lite själv på nätet men får blandat resultat.