Sida 1 av 1
Svampigt bromshandtag med dual brakes VFR 1999
Postat: mån jun 02, 2014 18:50
av apex
Nu har jag bytt skivor och belägg, och luftat bromsarna på firma. Men fortfarande är det en viss svampighet i känslan i bromshandtaget. Inget fel på bromsverkan, tror jag.
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Re: Svampigt bromshandtag med dual brakes VFR 1999
Postat: mån jun 02, 2014 19:58
av Donner
Samma på min, nu har jag ju bytt bromsok och har fått fler kolvar men den känns svampig. När man kör tar dock bromsen riktigt bra och nyper fint. Jag gör inget åt det.
Har din varit bra innan så är det ju nåt knas, dom kanske inte fått ut all luft. Kan vara svårt och man kan behöva pressa bromsvätska baklänges för att det skal bli bra. Dual brakes är ju kända för att vara svårluftade.
Re: Svampigt bromshandtag med dual brakes VFR 1999
Postat: mån jun 02, 2014 20:03
av apex
Nej, min var likadan innan alla byten
Tänkte att nya skivor och belägg kunde vara en bra medicin. Skit samma, men bra med lite input

Re: Svampigt bromshandtag med dual brakes VFR 1999
Postat: mån jun 02, 2014 20:26
av Mister
Nästa steg fimpa dual brakes och köra stålomspunnet kanske? Körde i helgen min suzuki sv 1000, bromsverkan o känslan skiljer sig markant. Dual brakes systemet ger viss flex. Men sen är det bra bromsverkan då man blir lite lurad i känslan då hojen inte niger på riktigt samma sätt som en hoj med vanliga bromsar.
Re: Svampigt bromshandtag med dual brakes VFR 1999
Postat: mån jun 02, 2014 20:52
av Donner
Jag har fimpat dual brakes och har stålomspunnet fram. Kan vara att jag behöver en annan bromspump nu när jag 8 kolvar istället för 4.
När man luftar skall man tänka på att det sitter en nippel under sadeln och att extrakolven vä fram skall vara intryckt när man luftar den kretsen.
Re: Svampigt bromshandtag med dual brakes VFR 1999
Postat: mån jun 02, 2014 21:37
av apex
Donner skrev:
När man luftar skall man tänka på att det sitter en nippel under sadeln och att extrakolven vä fram skall vara intryckt när man luftar den kretsen.
Undrar om mekarna på Automästarna var medvetna om detta. Men de kände till Hondas dual brakes, så det ska väl vara ok. Just bakbromsen känns fast och bra
Re: Svampigt bromshandtag med dual brakes VFR 1999
Postat: mån jun 02, 2014 22:02
av Donner
Ja det är inte alla som vet precis hur man gör. Gäller att göra allt i rätt ordning.
Den kretsen jag beskrev skickar vätska bak när man bromsar fram och jag tror att det kan påverka känslan i handtaget.
Re: Svampigt bromshandtag med dual brakes VFR 1999
Postat: tis jun 03, 2014 12:00
av adrian_vg
Donner skrev:Den kretsen jag beskrev skickar vätska bak när man bromsar fram och jag tror att det kan påverka känslan i handtaget.
Jepp, jag behöver lufta också...
Re: Svampigt bromshandtag med dual brakes VFR 1999
Postat: tis jun 03, 2014 18:10
av Donner
Kan även inflika att jag tagit bort den kretsen helt då jag bytt bromsok. Så jag har numera ingen nippel under sadeln.
Har för mig att det finns en guide här nånstans på forumet som beskriver exakt hur man gör, annars står det i verkstadshandboken.
Finns på engelska här.....
http://www.vfrdiscussion.com/forum/inde ... omsearch=1