Visning och provkörning av VFR 800 -14 på Nilssons MC 14/5

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Tritanium
Medlem
Inlägg: 189
Blev medlem: mån apr 19, 2010 19:25
Ort: Skövde

Re: Sv: Visning och provkörning av VFR 800 -14 på Nilssons M

#16 Inlägg av Tritanium »

:D

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
SP-1 -01 Röd
VFR800FI-00 Röd
PCIII
KN-filter
Helsystem med Micron kolfiberslipon
Wilbers dämpare fram
Aut.kedjesmörjning
--------------------------------------------------------
Genom att inte ge upp nådde även snigeln Noaks ark.

Användarvisningsbild
Tritanium
Medlem
Inlägg: 189
Blev medlem: mån apr 19, 2010 19:25
Ort: Skövde

Re: Sv: Visning och provkörning av VFR 800 -14 på Nilssons M

#17 Inlägg av Tritanium »

Söderberg skrev:
Tritanium skrev:Åkte till Tibro och provkörde den nya VFR:en igår.
Samlade intrycket: nja, allt är inte bättre, men helt klar en ny generation som är något sportigare än föregångarna.

Plus:
Smidigheten i manövreringen särskilt vid nedlägg. Helt klar bättre än föregångarna.
lättare än föregångaren
Instrumenteringen, mycket trevlig förarmiljö.
TCS
ABS - Jobbar mycket jämt och fin utan några "smålåsningar"
Färddator med bränsleförbrukningar
Snygg
Led-ljuse
Smidigt vred till att justera dämparen i bak.
Även bättre på framdämparna.

Minus:
Fjut fjut - va hände med ljudet :? är det vtec? jag hörde i alla fall ingen tydlig övergång. Slipon är mer än välbehövlig.
Kändes snarare som 90hk. Min 14år gamla Gen 5 är det betydligt bättre ös i, den nya har inte en suck att hinna med på rakan.
Märks att det snålat här och var. Föregångarna är mer påkostade. (kylare, bromsar, materialval etc...)
Mindre motor och mer väghållning än föregångarna.

Åkte gladeligen hem på min gen5 :headbang och ville inte byta mot den nya...
Slutsatts: Köp den gamla...
Tänkte skriva mina reflektioner om ny VFR efter provkörningen. Men ser att Tritanium skrivit precis det jag tänkte skriva, inklusive slutklämmen om Gen. 5.
Kom gärna med tilllägg. Du hittade säkert saker inte jag såg/märkte.
Jag tycker till och med att gen6 har mera motorkaraktär (med orginalsystem) än den nya har.

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
SP-1 -01 Röd
VFR800FI-00 Röd
PCIII
KN-filter
Helsystem med Micron kolfiberslipon
Wilbers dämpare fram
Aut.kedjesmörjning
--------------------------------------------------------
Genom att inte ge upp nådde även snigeln Noaks ark.

Användarvisningsbild
Söderberg
Medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: lör aug 10, 2013 09:41
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Visning och provkörning av VFR 800 -14 på Nilssons MC 14

#18 Inlägg av Söderberg »

Tillägg:
Jag gillade sadeln jättemycket. Ställbar, tvådelad med bra stöd samt att det ingick en kuts. Hade gärna provkört med passagerare på, ska göra det vid ett tillfälle.
VFR 800 FI -99. Snabbaste färgen, röd!
ATGATT

Användarvisningsbild
Tritanium
Medlem
Inlägg: 189
Blev medlem: mån apr 19, 2010 19:25
Ort: Skövde

Re: Visning och provkörning av VFR 800 -14 på Nilssons MC 14

#19 Inlägg av Tritanium »

+1

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
SP-1 -01 Röd
VFR800FI-00 Röd
PCIII
KN-filter
Helsystem med Micron kolfiberslipon
Wilbers dämpare fram
Aut.kedjesmörjning
--------------------------------------------------------
Genom att inte ge upp nådde även snigeln Noaks ark.

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

Re: Visning och provkörning av VFR 800 -14 på Nilssons MC 14

#20 Inlägg av Jimmy.S »

någon som kört fort med den ännu? tänkte ifall den var fartbegränsad som min cr är? Gillar inte att dom har spärrat toppfarten (204km/h) och kan tänka mig att andra inte heller skulle gilla det, kan vara läge att kolla upp, men förhoppningsvis så är ju denna mer sportig och ospärrad

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1533
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Visning och provkörning av VFR 800 -14 på Nilssons MC 14

#21 Inlägg av Mister »

Jimmy.S skrev:någon som kört fort med den ännu? tänkte ifall den var fartbegränsad som min cr är? Gillar inte att dom har spärrat toppfarten (204km/h) och kan tänka mig att andra inte heller skulle gilla det, kan vara läge att kolla upp, men förhoppningsvis så är ju denna mer sportig och ospärrad
Spärrad? Din....åfan. Möjligt att koppla ifrån på ngt sätt?
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Visning och provkörning av VFR 800 -14 på Nilssons MC 14

#22 Inlägg av tersan »

Fartspärr? På en VFR?? Nääää.... :?
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Visning och provkörning av VFR 800 -14 på Nilssons MC 14

#23 Inlägg av adrian_vg »

Tyskarna och japanerna har väl båda en frivillig gräns på 250 km/h satt för att inte utmana myndigheterna?
Brasklapp för att det i Japan är lag med denna spärr.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tritanium
Medlem
Inlägg: 189
Blev medlem: mån apr 19, 2010 19:25
Ort: Skövde

Re: Sv: Visning och provkörning av VFR 800 -14 på Nilssons M

#24 Inlägg av Tritanium »

Var det inte 300km/h på mc och 250 på bil?

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
SP-1 -01 Röd
VFR800FI-00 Röd
PCIII
KN-filter
Helsystem med Micron kolfiberslipon
Wilbers dämpare fram
Aut.kedjesmörjning
--------------------------------------------------------
Genom att inte ge upp nådde även snigeln Noaks ark.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Sv: Visning och provkörning av VFR 800 -14 på Nilssons M

#25 Inlägg av adrian_vg »

Tritanium skrev:Var det inte 300km/h på mc och 250 på bil?
Säg det. :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1533
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Sv: Visning och provkörning av VFR 800 -14 på Nilssons M

#26 Inlägg av Mister »

Tritanium skrev:Var det inte 300km/h på mc och 250 på bil?

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Den "spärren" var en upplevelse. Maffigt när mätarn stannar vid 299, och man ser varvräknaren fortsätta klättra :)
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

Re: Visning och provkörning av VFR 800 -14 på Nilssons MC 14

#27 Inlägg av Jimmy.S »

ja tyvärr är min spärrad, helt plötsligt går "varvstoppet" i ett par tusen varv för tidigt, och då ligger jag inte ens på 6:an... inte så kul när skramlahana som legat bakom får en chans att komma förbi :evil: :wink:

Ska tydligen finnas någon mojäng som man koppla in som gör något som påverkar spärren, dyr var den med och fanns på e-bukten men jag vill ju ogärna modifiera kablaget på en ny cykel med full garanti, brukar inte vara så bra att "hemmapula" med tanke på den biten.
Ska se om man inte kan programmera bort spärren hos honda först o främst.
Men min är ju en gubbhoj om man jämför med -f:en så där har dom förhoppningsvis låtit bli dessa dumheter.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Visning och provkörning av VFR 800 -14 på Nilssons MC 14

#28 Inlägg av adrian_vg »

Pratar vi om samma sak nu?
Varvstopp och fartspärr är ju två olika saker. Den förra ska skydda motorn, medan den senare är en politisk imagegrej.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

Re: Visning och provkörning av VFR 800 -14 på Nilssons MC 14

#29 Inlägg av Jimmy.S »

ja alltså "varvstoppet" gick i ett par 1000 varv för tidigt, alltså den slutar varva vid en viss hastighet och känns nog som varvstoppet? (har ej varvat så mycket än men påminner om den känsla från tidigare viffer)) men det är en bit innan rödmarkeringen och alltså inte i närheten av det riktiga varvstoppet, detta är då på 4:ans växel och ingen fartskillnad på 6:an utan det är hastigheten som dödar nöjet..

Fösta gången det inträffade på 4:an så trodde jag först att det var det riktiga varvstoppet, men det blev ju tyvärr ej någon skillnad trots växlande, mina kompisar höll på att köra in i mig.....

Men men nog med det, nu gör jag en Adrian :btt ;)

Skriv svar