Jag har lite funderingar kring min körstil och utnyttjandet av vifferns potential. När jag var 19 så körde jag omkull på en parkering. I stort sett krypfart men lyckades svänga mitt i en oljefläck och framhjulet försvann och jag jag dök i gatan. Inga skador på varken mig eller hojen men jag märker att det sitter i 20 år senare genom att jag fegar i kurvor. Jag vill tro att jag läser vägen och väljer spår bra men vågar inte gå in och fullfölja kurvan med ett bra nedlägg. Hjärnspökena skriker framhjulssläpp vilket ofta leder till att jag avbryter linjen genom att resa upp hojen.
Min högst flummiga frågeställning är om risken för en lowsider egentligen är särskilt stor förutsatt att vi inte har grus, olja, löv eller annat skit på vägbanan. Vi pratar inte höghastighetskörning, snarare cirkulationsplatser och t-korsningar.
Tittar man på mina däck (nya för säsongen) så har jag lätt en cm kvar i ytterkant på bakdäcket som är helt outnyttjat. Fjädringskomponenterna ställda på normal.
Överdriven oro för lowsider?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Överdriven oro för lowsider?
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Överdriven oro för lowsider?
Så länge du inte släpper gasen i kurvan, eller bromsar, går du inte omkull - förutsatt brasklapparna du nämner.
Jag tror att mycket av din oro kommer att försvinna om du bara tittar åt det hållet du ska, vrid ordentligt på huvudet, hojen kommer att följa efter. Testa i några kurvor du känner dig säker i. Eller kom till Rörken på Knix och öva bort hjärnspökena.
Har själv varit sån förut, och är fortfarande i början av säsongen (speciellt rondeller mfl platser där man lägger ner hojen en del) medan vägarna är kalla och fuktiga om morgonarna, men det brukar försvinna efter några tiotal mil.
Fjädringskomponenterna på min är hårdare inställda både fram och bak. Inga ränder på bakdäcket, dock en centimeter eller så på vardera sidan av framdäcket, men den får jag inte bort på Rörken som jag kör...
Jag tror att mycket av din oro kommer att försvinna om du bara tittar åt det hållet du ska, vrid ordentligt på huvudet, hojen kommer att följa efter. Testa i några kurvor du känner dig säker i. Eller kom till Rörken på Knix och öva bort hjärnspökena.
Har själv varit sån förut, och är fortfarande i början av säsongen (speciellt rondeller mfl platser där man lägger ner hojen en del) medan vägarna är kalla och fuktiga om morgonarna, men det brukar försvinna efter några tiotal mil.
Fjädringskomponenterna på min är hårdare inställda både fram och bak. Inga ränder på bakdäcket, dock en centimeter eller så på vardera sidan av framdäcket, men den får jag inte bort på Rörken som jag kör...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Överdriven oro för lowsider?
Släpp inte gasen! Så fixar du biffen och går inte omkull som föregående talare skrev. Ta även till dig råden ovan i övrigt.
Du har en bit till SMCkörning, då du håller hus i Kalmar. Men om du har möjlighet, passar då på att testa en knixkörning någon stans i landet, jag rekommenderar Lockarp starkt (ta en minisemsterresa kanske). Knix är skitbra mot hjärnspöken
Du har en bit till SMCkörning, då du håller hus i Kalmar. Men om du har möjlighet, passar då på att testa en knixkörning någon stans i landet, jag rekommenderar Lockarp starkt (ta en minisemsterresa kanske). Knix är skitbra mot hjärnspöken
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.
VFR MEET 12-14 augusti 2022
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Överdriven oro för lowsider?
Eh, Kalmar... Fick för mig att Rydh fanns i Stockholmstrakten. Sorry.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Överdriven oro för lowsider?
En dag på Lockarp kan det nog bli i närtid, har både släkt och vänner i närheten så det blir en lagom helgtrip.
Yamaha RD125 -79 91-93
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
Kawasaki GPz550 -81 93-99
Honda VFR800 V-tech -02 06-08
Yamaha XT660R -08 10-11
Honda VFR800FI -98 12-
Re: Överdriven oro för lowsider?
ja ut o kör på bana, gärna med smc som kan instruera dig och ge dig tips, var en positiv upplevelse för mig i alla fall när jag var på Anderstorp för 2 år sen.
Du får köra bra hårt för att få en lowsider om däcken är varma och vägen är som den ska.
Du får köra bra hårt för att få en lowsider om däcken är varma och vägen är som den ska.