Överkänslig eller problem; rister och vibrerar vid gaspådrag
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Överkänslig eller problem; rister och vibrerar vid gaspådrag
Hej! Ny på forumet och har lite funderingar. Har en vfr 750 -94 (vilken chock va?;-)) som jag tycker beter sig underligt.
Börjar med en rätt lång inledning: Köpte den förra våren för att jag o sambon skulle ha nått att åka med efter att jag ägnat hela sommaren innan åt att inte få en gixxer att gå som den ska, vilket lämnade mig med smärre psykiska problem o dåligt självförtroende på hojjkunskap (är bilmek så kan ju skruva, men hatar numera förgasare).
Hursom. Gillar verkligen hojjen, körställning o styrka o smidighet är ju fantastisk! Gillar motorkaraktären med, för de mesta. Men upplevde förra sommaren att jag tycket de vibrerar o lever om rätt mycket om hojjen, speciellt vid gaspådrag. Hojjen har slipon monterat, men har kört med original en hel del med.
Nu när jag plocka ut den efter vinterförvaring (startad o varmkörd en gång o vinter) så tyckte jag den gick riktigt bra o minimalt me vibrationer. (De va i tisdags, vart ett par tre mil bara) Men efter att ha åkt mer idag (inte många mil, 4-5 kanske) så tycker jag vibrationerna ökat, vibrerar rätt friskt i fotpinnar vid pådrag, samt att den känns nästan lite ryckig på segdragningen.
Upptäckte även att kedjan va lite slapp så tänkte att de kanske påverka. Så lät hojjen stå ett tag innan jag tog tag i de o spände den o bestämde mig för att åka o tanka. När den ä ljummen går den kanon men när den kommer upp i temp så blir den värre igen, vibrerar o lever om. Tycker även den ä lite småryckig om man ligger på jämn gas o kör, men ytterst lite. Vibrerar värst i fotpinnarna, känner inte mycket i händerna.
Så då till min fråga då, sent om sider... Är det bara jag som är överkänslig lr har jg nått problem? Funderar på om den skulle behöva en förgasarsynk, o rengöring lr om dom är såna här? Aldrig kört v4 hojj innan. Kanske finns nån duktig i karlskoga örebro trakten som känner för o provköra en vfr bara för att ge mig sinnesro kanske?
Ber om ursäkt om de här vart långt o rörigt, hoppas ni förstår mina funderingar/problem.
Mvh//Staffan "Prankster" W
Börjar med en rätt lång inledning: Köpte den förra våren för att jag o sambon skulle ha nått att åka med efter att jag ägnat hela sommaren innan åt att inte få en gixxer att gå som den ska, vilket lämnade mig med smärre psykiska problem o dåligt självförtroende på hojjkunskap (är bilmek så kan ju skruva, men hatar numera förgasare).
Hursom. Gillar verkligen hojjen, körställning o styrka o smidighet är ju fantastisk! Gillar motorkaraktären med, för de mesta. Men upplevde förra sommaren att jag tycket de vibrerar o lever om rätt mycket om hojjen, speciellt vid gaspådrag. Hojjen har slipon monterat, men har kört med original en hel del med.
Nu när jag plocka ut den efter vinterförvaring (startad o varmkörd en gång o vinter) så tyckte jag den gick riktigt bra o minimalt me vibrationer. (De va i tisdags, vart ett par tre mil bara) Men efter att ha åkt mer idag (inte många mil, 4-5 kanske) så tycker jag vibrationerna ökat, vibrerar rätt friskt i fotpinnar vid pådrag, samt att den känns nästan lite ryckig på segdragningen.
Upptäckte även att kedjan va lite slapp så tänkte att de kanske påverka. Så lät hojjen stå ett tag innan jag tog tag i de o spände den o bestämde mig för att åka o tanka. När den ä ljummen går den kanon men när den kommer upp i temp så blir den värre igen, vibrerar o lever om. Tycker även den ä lite småryckig om man ligger på jämn gas o kör, men ytterst lite. Vibrerar värst i fotpinnarna, känner inte mycket i händerna.
Så då till min fråga då, sent om sider... Är det bara jag som är överkänslig lr har jg nått problem? Funderar på om den skulle behöva en förgasarsynk, o rengöring lr om dom är såna här? Aldrig kört v4 hojj innan. Kanske finns nån duktig i karlskoga örebro trakten som känner för o provköra en vfr bara för att ge mig sinnesro kanske?
Ber om ursäkt om de här vart långt o rörigt, hoppas ni förstår mina funderingar/problem.
Mvh//Staffan "Prankster" W
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Överkänslig lr problem? Rister o vibrerar vid gaspådrag.
Hmm... bilmek och kan skruva, men kan inget om förgasare? Hur gammal är herrn?
En VFR av din årsmodell ska gå i det närmaste silkeslent i alla lägen och dra som en traktor från tomgång på alla växlar (i alla fall gör min det). Lite vibrationer i nåt varvtal finns förstås alltid, men inget som man stör sig på.
Vad har du servat hittills när det gäller tändning och förgasare? Nästan alla förgasarproblem är tändningsrelaterade... dvs det är ingen mening att börja riva i förgasarna om inte tändsystemet är 100%.
Catman här på forumet har kört måååånga mil med VFR och bor nog i dina trakter om jag inte missminner mig.
En VFR av din årsmodell ska gå i det närmaste silkeslent i alla lägen och dra som en traktor från tomgång på alla växlar (i alla fall gör min det). Lite vibrationer i nåt varvtal finns förstås alltid, men inget som man stör sig på.
Vad har du servat hittills när det gäller tändning och förgasare? Nästan alla förgasarproblem är tändningsrelaterade... dvs det är ingen mening att börja riva i förgasarna om inte tändsystemet är 100%.
Catman här på forumet har kört måååånga mil med VFR och bor nog i dina trakter om jag inte missminner mig.
VFR750F -92, grön
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Överkänslig lr problem? Rister o vibrerar vid gaspådrag.
Ooops, glömde det viktigaste: hjärtligt välkommen till forumet!
VFR750F -92, grön
Re: Överkänslig lr problem? Rister o vibrerar vid gaspådrag.
Välkommen
Hur är skicket på drivpaketet?
En förgasarsynk kan faktiskt göra underverk, speciellt som du beskriver att problemet blir värre när hojen blir varm. Kedjan blir ju varm och förgasarinställning påverkas av värmen. Skicket på tändstiften kan också påverka.
Har själv en insprut som har Powercommander 5 och den vibrerar en del den med, både i fotpinnar och i styre, speciellt vid 3-6k/varv vid gaspådrag.
Jag upplever en jämnare gång på förgasarmotorer jämfört med insprut.
Hur är skicket på drivpaketet?
En förgasarsynk kan faktiskt göra underverk, speciellt som du beskriver att problemet blir värre när hojen blir varm. Kedjan blir ju varm och förgasarinställning påverkas av värmen. Skicket på tändstiften kan också påverka.
Har själv en insprut som har Powercommander 5 och den vibrerar en del den med, både i fotpinnar och i styre, speciellt vid 3-6k/varv vid gaspådrag.
Jag upplever en jämnare gång på förgasarmotorer jämfört med insprut.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera
Re: Överkänslig lr problem? Rister o vibrerar vid gaspådrag.
Är 27 år, på topp åldersmässigt alltså, men för ung för att jobbat med förgasare....
Ok, va ju lite olika bud. Hittills har jag bara bytt olja o filter en gång på den, ska byta det igen nu närsom typ. Drivpaketet tycker jag verkar vara i ok skick, var även inne o besiktiga idag o då kolla dom paketet o allting utan anmärkningar.
Hade med sambon ut en sväng o hon tyckte väl den gick likadant som förra året ungefär, men de betyder ju inte att den gick hundra då heller.
Men den går riktigt bra, bra klipp i den tycker jag. Har ju dock inte kört nån annan så.
Funderat på att åka förbi nån honda verkstad o se vad dom säger. Kan ju skruva själv men känner att jag inte har tid lr ork, med tanke på alla gixxer problem jag haft. Men finns det nån (typ catman) som har lust o kolla lite vore de uppskattat!
Ok, va ju lite olika bud. Hittills har jag bara bytt olja o filter en gång på den, ska byta det igen nu närsom typ. Drivpaketet tycker jag verkar vara i ok skick, var även inne o besiktiga idag o då kolla dom paketet o allting utan anmärkningar.
Hade med sambon ut en sväng o hon tyckte väl den gick likadant som förra året ungefär, men de betyder ju inte att den gick hundra då heller.
Men den går riktigt bra, bra klipp i den tycker jag. Har ju dock inte kört nån annan så.
Funderat på att åka förbi nån honda verkstad o se vad dom säger. Kan ju skruva själv men känner att jag inte har tid lr ork, med tanke på alla gixxer problem jag haft. Men finns det nån (typ catman) som har lust o kolla lite vore de uppskattat!
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Överkänslig eller problem; rister och vibrerar vid gaspå
Försöker du segdra en 750cc-motor med passagerare på?? Klart det vibrerar då...
Min vanliga svada brukar vara; rätt växel vid rätt varvtal och vid rätt hastighet. Det är ingen femliters-dieselmotor vi älskar.
Min vanliga svada brukar vara; rätt växel vid rätt varvtal och vid rätt hastighet. Det är ingen femliters-dieselmotor vi älskar.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Överkänslig eller problem; rister och vibrerar vid gaspå
Näe jag vet allt vad det är jag kör . Skrev under lite halv-ångest igår så framstod nog lite mer tummen mitt i handen än vad jag egentligen är. Har skruvat en hel del radfyra förr, både racehojj under press samt gathojjar, har inga som helst problem med de. Men just v4 är jag noob-delux på samt tidigare strul med gixxer (sicket skit) som knäckt mitt privata hojj skruva/psyke..
När jag åker med skjuts så uppleva den inte lika besvärande, antagligen för att jag jobbar hårdare med vxllådan för att ge damen en så bekväm färd som möjligt, allt för tillfredställa vet ni!
Utan är just när jag åker sj jag tycker den ä suspekt. Men får se hur jag ska göra, om jag ska o köra tills de rasar, bestämma mig för att är ok lr riva isär skiten.
Ska få olja filter o nya stift iaf, får vi se vad som händer!
Mvh Staffan
När jag åker med skjuts så uppleva den inte lika besvärande, antagligen för att jag jobbar hårdare med vxllådan för att ge damen en så bekväm färd som möjligt, allt för tillfredställa vet ni!
Utan är just när jag åker sj jag tycker den ä suspekt. Men får se hur jag ska göra, om jag ska o köra tills de rasar, bestämma mig för att är ok lr riva isär skiten.
Ska få olja filter o nya stift iaf, får vi se vad som händer!
Mvh Staffan
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Överkänslig eller problem; rister och vibrerar vid gaspå
Vibrationer vid vissa varvtal är det ju, faktiskt lite mer på insprutarna än på viffrarna med förgasare.
Du kanske är lite känslig?
Du kanske är lite känslig?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Överkänslig eller problem; rister och vibrerar vid gaspå
Låter bra med nya stift till en början! Har du ändå plockat ner allt för att byta bakre stiften är det ju inte sååå jättejobbigt att göra en hyfsad grundsynkning av förgasarna också.Prankster skrev:Men får se hur jag ska göra, om jag ska o köra tills de rasar, bestämma mig för att är ok lr riva isär skiten.
Ska få olja filter o nya stift iaf, får vi se vad som händer!
Förgasare är egentligen inte så krångliga, jag är visserligen bara två år äldre än du (fast jag har tappat räkningen på hur många gånger jag fyllt 29 nu ) men började min karriär med förgasarmotorer och tycker nog fortfarande att insprutning är krångligare.
VFR750F -92, grön
Re: Överkänslig eller problem; rister och vibrerar vid gaspå
Har så att jag kan låna en jättefin digital synkklocka som jag haft när jag strulat med gixxern så kanske får göra ett försök. De jag ä orolig för är att inte få ihop skiten igen, att det blir ett lik till ståendes... Men får väl byta stift iaf o se hur de ser ut då.
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Överkänslig eller problem; rister och vibrerar vid gaspå
Äh, du är ju professionell skruvare. Hur svårt kan det vara?Prankster skrev:De jag ä orolig för är att inte få ihop skiten igen...
VFR750F -92, grön
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Överkänslig eller problem; rister och vibrerar vid gaspå
Berömda sista ord...tersan skrev:Äh, du är ju professionell skruvare. Hur svårt kan det vara?Prankster skrev:De jag ä orolig för är att inte få ihop skiten igen...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Överkänslig eller problem; rister och vibrerar vid gaspå
adrian_vg skrev:Berömda sista ord...tersan skrev:Äh, du är ju professionell skruvare. Hur svårt kan det vara?Prankster skrev:De jag ä orolig för är att inte få ihop skiten igen...
Ja, ungefär så de lät när jag rev gixxern
Men vi får väl se, ut o åka i helgen oså lite service nästa vecka får vi se hur de ser ut!
Re: Överkänslig eller problem; rister och vibrerar vid gaspå
tjabba tjena.
Bor i Karlskoga och jobbar i Örebro.
Bara att vi träffs upp nån dag så kan vi bytlånas o tjöta lite.
Alltid bättre att jämföra.
Bor i Karlskoga och jobbar i Örebro.
Bara att vi träffs upp nån dag så kan vi bytlånas o tjöta lite.
Alltid bättre att jämföra.
RC36-93 NC35-97