Överkänslig eller problem; rister och vibrerar vid gaspådrag

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Prankster
Medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: ons apr 23, 2014 18:47

Överkänslig eller problem; rister och vibrerar vid gaspådrag

#1 Inlägg av Prankster »

Hej! Ny på forumet och har lite funderingar. Har en vfr 750 -94 (vilken chock va?;-)) som jag tycker beter sig underligt.

Börjar med en rätt lång inledning: Köpte den förra våren för att jag o sambon skulle ha nått att åka med efter att jag ägnat hela sommaren innan åt att inte få en gixxer att gå som den ska, vilket lämnade mig med smärre psykiska problem o dåligt självförtroende på hojjkunskap (är bilmek så kan ju skruva, men hatar numera förgasare).

Hursom. Gillar verkligen hojjen, körställning o styrka o smidighet är ju fantastisk! Gillar motorkaraktären med, för de mesta. Men upplevde förra sommaren att jag tycket de vibrerar o lever om rätt mycket om hojjen, speciellt vid gaspådrag. Hojjen har slipon monterat, men har kört med original en hel del med.

Nu när jag plocka ut den efter vinterförvaring (startad o varmkörd en gång o vinter) så tyckte jag den gick riktigt bra o minimalt me vibrationer. (De va i tisdags, vart ett par tre mil bara) Men efter att ha åkt mer idag (inte många mil, 4-5 kanske) så tycker jag vibrationerna ökat, vibrerar rätt friskt i fotpinnar vid pådrag, samt att den känns nästan lite ryckig på segdragningen.

Upptäckte även att kedjan va lite slapp så tänkte att de kanske påverka. Så lät hojjen stå ett tag innan jag tog tag i de o spände den o bestämde mig för att åka o tanka. När den ä ljummen går den kanon men när den kommer upp i temp så blir den värre igen, vibrerar o lever om. Tycker även den ä lite småryckig om man ligger på jämn gas o kör, men ytterst lite. Vibrerar värst i fotpinnarna, känner inte mycket i händerna.

Så då till min fråga då, sent om sider... Är det bara jag som är överkänslig lr har jg nått problem? Funderar på om den skulle behöva en förgasarsynk, o rengöring lr om dom är såna här? Aldrig kört v4 hojj innan. Kanske finns nån duktig i karlskoga örebro trakten som känner för o provköra en vfr bara för att ge mig sinnesro kanske?


Ber om ursäkt om de här vart långt o rörigt, hoppas ni förstår mina funderingar/problem.


Mvh//Staffan "Prankster" W

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Överkänslig lr problem? Rister o vibrerar vid gaspådrag.

#2 Inlägg av tersan »

Hmm... bilmek och kan skruva, men kan inget om förgasare? :wink: Hur gammal är herrn?

En VFR av din årsmodell ska gå i det närmaste silkeslent i alla lägen och dra som en traktor från tomgång på alla växlar (i alla fall gör min det). Lite vibrationer i nåt varvtal finns förstås alltid, men inget som man stör sig på.

Vad har du servat hittills när det gäller tändning och förgasare? Nästan alla förgasarproblem är tändningsrelaterade... dvs det är ingen mening att börja riva i förgasarna om inte tändsystemet är 100%.

Catman här på forumet har kört måååånga mil med VFR och bor nog i dina trakter om jag inte missminner mig.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Överkänslig lr problem? Rister o vibrerar vid gaspådrag.

#3 Inlägg av tersan »

Ooops, glömde det viktigaste: hjärtligt välkommen till forumet! :D
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

Re: Överkänslig lr problem? Rister o vibrerar vid gaspådrag.

#4 Inlägg av Donner »

Välkommen :D

Hur är skicket på drivpaketet?

En förgasarsynk kan faktiskt göra underverk, speciellt som du beskriver att problemet blir värre när hojen blir varm. Kedjan blir ju varm och förgasarinställning påverkas av värmen. Skicket på tändstiften kan också påverka.

Har själv en insprut som har Powercommander 5 och den vibrerar en del den med, både i fotpinnar och i styre, speciellt vid 3-6k/varv vid gaspådrag.

Jag upplever en jämnare gång på förgasarmotorer jämfört med insprut.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Prankster
Medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: ons apr 23, 2014 18:47

Re: Överkänslig lr problem? Rister o vibrerar vid gaspådrag.

#5 Inlägg av Prankster »

Är 27 år, på topp åldersmässigt alltså, men för ung för att jobbat med förgasare....

Ok, va ju lite olika bud. Hittills har jag bara bytt olja o filter en gång på den, ska byta det igen nu närsom typ. Drivpaketet tycker jag verkar vara i ok skick, var även inne o besiktiga idag o då kolla dom paketet o allting utan anmärkningar.

Hade med sambon ut en sväng o hon tyckte väl den gick likadant som förra året ungefär, men de betyder ju inte att den gick hundra då heller.

Men den går riktigt bra, bra klipp i den tycker jag. Har ju dock inte kört nån annan så.

Funderat på att åka förbi nån honda verkstad o se vad dom säger. Kan ju skruva själv men känner att jag inte har tid lr ork, med tanke på alla gixxer problem jag haft. Men finns det nån (typ catman) som har lust o kolla lite vore de uppskattat!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Överkänslig eller problem; rister och vibrerar vid gaspå

#6 Inlägg av adrian_vg »

Försöker du segdra en 750cc-motor med passagerare på?? Klart det vibrerar då... :?

Min vanliga svada brukar vara; rätt växel vid rätt varvtal och vid rätt hastighet. Det är ingen femliters-dieselmotor vi älskar.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Prankster
Medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: ons apr 23, 2014 18:47

Re: Överkänslig eller problem; rister och vibrerar vid gaspå

#7 Inlägg av Prankster »

Näe jag vet allt vad det är jag kör :wink: . Skrev under lite halv-ångest igår så framstod nog lite mer tummen mitt i handen än vad jag egentligen är. Har skruvat en hel del radfyra förr, både racehojj under press samt gathojjar, har inga som helst problem med de. Men just v4 är jag noob-delux på samt tidigare strul med gixxer (sicket skit) som knäckt mitt privata hojj skruva/psyke..

När jag åker med skjuts så uppleva den inte lika besvärande, antagligen för att jag jobbar hårdare med vxllådan för att ge damen en så bekväm färd som möjligt, allt för tillfredställa :tuttar vet ni!

Utan är just när jag åker sj jag tycker den ä suspekt. Men får se hur jag ska göra, om jag ska :huvet o köra tills de rasar, bestämma mig för att är ok lr riva isär skiten.

Ska få olja filter o nya stift iaf, får vi se vad som händer! :)

Mvh Staffan

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Överkänslig eller problem; rister och vibrerar vid gaspå

#8 Inlägg av adrian_vg »

Vibrationer vid vissa varvtal är det ju, faktiskt lite mer på insprutarna än på viffrarna med förgasare.
Du kanske är lite känslig? :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Överkänslig eller problem; rister och vibrerar vid gaspå

#9 Inlägg av tersan »

Prankster skrev:Men får se hur jag ska göra, om jag ska :huvet o köra tills de rasar, bestämma mig för att är ok lr riva isär skiten.

Ska få olja filter o nya stift iaf, får vi se vad som händer! :)
Låter bra med nya stift till en början! Har du ändå plockat ner allt för att byta bakre stiften är det ju inte sååå jättejobbigt att göra en hyfsad grundsynkning av förgasarna också.

Förgasare är egentligen inte så krångliga, jag är visserligen bara två år äldre än du (fast jag har tappat räkningen på hur många gånger jag fyllt 29 nu :wink: ) men började min karriär med förgasarmotorer och tycker nog fortfarande att insprutning är krångligare.
VFR750F -92, grön

Prankster
Medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: ons apr 23, 2014 18:47

Re: Överkänslig eller problem; rister och vibrerar vid gaspå

#10 Inlägg av Prankster »

Har så att jag kan låna en jättefin digital synkklocka som jag haft när jag strulat med gixxern så kanske får göra ett försök. De jag ä orolig för är att inte få ihop skiten igen, att det blir ett lik till ståendes... Men får väl byta stift iaf o se hur de ser ut då.

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Överkänslig eller problem; rister och vibrerar vid gaspå

#11 Inlägg av tersan »

Prankster skrev:De jag ä orolig för är att inte få ihop skiten igen...
Äh, du är ju professionell skruvare. Hur svårt kan det vara? :wink:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Överkänslig eller problem; rister och vibrerar vid gaspå

#12 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:
Prankster skrev:De jag ä orolig för är att inte få ihop skiten igen...
Äh, du är ju professionell skruvare. Hur svårt kan det vara? :wink:
Berömda sista ord...
:claugh
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Prankster
Medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: ons apr 23, 2014 18:47

Re: Överkänslig eller problem; rister och vibrerar vid gaspå

#13 Inlägg av Prankster »

adrian_vg skrev:
tersan skrev:
Prankster skrev:De jag ä orolig för är att inte få ihop skiten igen...
Äh, du är ju professionell skruvare. Hur svårt kan det vara? :wink:
Berömda sista ord...
:claugh

Ja, ungefär så de lät när jag rev gixxern :wink:

Men vi får väl se, ut o åka i helgen oså lite service nästa vecka får vi se hur de ser ut! :D

Användarvisningsbild
Catman
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: lör jul 08, 2006 09:36
Ort: Karlskoga

Re: Överkänslig eller problem; rister och vibrerar vid gaspå

#14 Inlägg av Catman »

tjabba tjena.

Bor i Karlskoga och jobbar i Örebro.
Bara att vi träffs upp nån dag så kan vi bytlånas o tjöta lite.
Alltid bättre att jämföra.
RC36-93 NC35-97

Skriv svar