Sida 3 av 5

Gaffelolja

Postat: mån maj 08, 2017 21:16
av Mister
Dubbelpost

Gaffelolja

Postat: mån maj 08, 2017 21:23
av Mister
blacken skrev:
Kovamies skrev:Bild
Ehhh? dom är inte luftskruvar, det är fjäderförspänningen i benet..
Hmm, men funkar dom inte på samma sätt? Att när jag skruvar ner så blir det hårdare, och skruvar jag upp så blir den mjukare ?
Fjädermotståndet blir hårdare ja. Lufttrycket i gaffeln förblir oförändrat, för fjädern ska ta upp framdäckets rörelse, oljan/luften/kudden dämpa fjäderns benägenhet till gungning av chassiet/ramens rörelseenergi.
[/quote]

Fjädern blir inte hårdare .... Men man förändrar i vilket område fjädern ska jobba. Behöver man ha hårdare fjädring så blir det och byta fjäder.

Re: Gaffelolja

Postat: mån maj 08, 2017 21:30
av blacken
Fjädern blir inte hårdare
Ehh? vem har yrat om det? "motstånd" är icke liktydigt med "hårdhet" i material eller vad?

Gaffelolja

Postat: mån maj 08, 2017 21:40
av Mister
blacken skrev:
Fjädern blir inte hårdare
Ehh? vem har yrat om det? "motstånd" är icke liktydigt med "hårdhet" i material eller vad?
Det behövdes ett förtydligande noterade jag då det inte var så tydligt med motstånd... Som det också behövdes förtydligas om viskositet i tråden ...

Re: Gaffelolja

Postat: mån maj 08, 2017 21:50
av Mister
blacken skrev:
Då det saknas på viffern tömning så rekommenderar jag att splittra gafflarna.
På mina Viffer så finns det ett par diskreta skruvar att demontera för just tömning av gaffeln.
Det verkar ha försvunnit från RC36 II, lite synd.

Re: gaffelolja

Postat: mån maj 08, 2017 22:27
av lappen
vroom skrev:En snygg hoj som din är värd nya fjädrar och ny gaffelolja. Köp en lyft som lyfter upp framändan i styrkronan och gör en gaffelmakeover.
Du kommer märka en himmelsvid skillnad precis som jag gjorde efter dylik operation. progressiva fjädrar och b temas 5W olja räcker gott.
http://ebutik.nccr.se/wilbers-suspensio ... 0-f-rc-36/
Ser väl inte riktigt rätt ut?
wilbers.jpg
wilbers.jpg (66.63 KiB) Visad 11778 gånger

Re: Gaffelolja

Postat: mån maj 08, 2017 22:40
av blacken
Mister skrev:
blacken skrev:
Fjädern blir inte hårdare
Ehh? vem har yrat om det? "motstånd" är icke liktydigt med "hårdhet" i material eller vad?
Det behövdes ett förtydligande noterade jag då det inte var så tydligt med motstånd... Som det också behövdes förtydligas om viskositet i tråden ...
Fjädermotståndet blir hårdare ja
Och vad kräver ett förtydligande i den meningen?

Gaffelolja

Postat: mån maj 08, 2017 22:58
av Mister
blacken skrev:
Mister skrev:
blacken skrev: Ehh? vem har yrat om det? "motstånd" är icke liktydigt med "hårdhet" i material eller vad?
Det behövdes ett förtydligande noterade jag då det inte var så tydligt med motstånd... Som det också behövdes förtydligas om viskositet i tråden ...
Fjädermotståndet blir hårdare ja
Och vad kräver ett förtydligande i den meningen?
Det jag har skrivit. Det gäller både hur fjädern jobbar (det blir inte hårdare t ex) och angående viskositet.

@ Kovamies, vet inte vad du bor, men är det i närheten av smålandstrakten så kan jag hjälpa dig med inställning.

Re: gaffelolja

Postat: tis maj 09, 2017 06:04
av vroom
lappen skrev: Ser väl inte riktigt rätt ut?
wilbers.jpg
:lol: lite svårmonterat fram kanske. Scrolla ner på sidan så finns olika varianter på fjädrar till valfri årsmodell.

Re: Gaffelolja

Postat: tis maj 09, 2017 06:56
av adrian_vg
Mister skrev:
adrian_vg skrev:
Kovamies skrev:Tack för svar.
På framsidan av burken står det 15w om det är det du menar ?
Föresten är sae 5 och 10 samma som 5w o 10w?
Korrekt, det är tjockleken på oljan man varierar, precis som motoroljorna finns i olika viskositeter beroende på tänkt användningsområde.

Ju lägre viskositet (nummer), desto tunnare olja och tvärtom.
Ju tunnare olja, desto mindre dämpning och tvärtom.
I beg to differ....

Det här är en vanlig missuppfattning som jag känner för att stävja

5w osv skiljer sig mellan olika märken när det gaffelolja! Dvs samma kan ha olika viskositet. Se nedan exempel. (Proffsiga verkstäder bruka ha översättningstabeller)

Och när det gäller Hondas rekommendation så är det ju deras olja ...
Exempel då Honda har sin SS8 (39.2cSt 7.3cSt) Vilket matchas ju rätt hyfsat med Biltemas 10w
http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/ ... 59_TDS.pdf


Då det saknas på viffern tömning så rekommenderar jag att splittra gafflarna. Det är rätt mycket sörja som kan vara svår att få väck annars.

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Fel av mig isf. Tack för upplysningen!

Gaffelolja

Postat: tis maj 09, 2017 07:48
av Mister
adrian_vg skrev:
Fel av mig isf. Tack för upplysningen!

Det här med gaffelolja är inte helt lätt. Jag bytte på min gamla sucka. Den ska ha Suzuki L01 w7. Vilket motsvarar på flera märken 2,5 w. Rätt stor skillnad... när man bara tittat på w. Varje fabrikat sätter sina specar som motsvarar ett specifikt märke oftast. Honda gör likadant. Gaffelns ventiler är ju designade efter hur oljan ska jobba så optimalt som möjligt. Så gaffelolja är större djungel än det väldebatterade ämnet motorolja. När man tänker efter. :)

Sen såg jag det nämndes progressiva fjädrar. Har det alltid funnits på Vfr? Har för mig att de var linjära när jag bytte senast på en viffer men kan också blanda ihop det. :)

Re: Gaffelolja

Postat: tis maj 09, 2017 08:45
av lappen
Varför syns inte bilden i inlägget..? Men det gör det i detta inlägget?
bildsynsinte.jpg
bildsynsinte.jpg (53.95 KiB) Visad 11808 gånger

Re: Gaffelolja

Postat: tis maj 09, 2017 08:54
av blacken
Det jag har skrivit. Det gäller både hur fjädern jobbar (det blir inte hårdare t ex)
Jaha, så du menar asså att det går åt exakt samma kraft för att trycka ihop en fjäder 10 mm som halva dess längd? :? Och återigen, vem faaan har yrat om att fjädern ändra sin inneboende "styrka?

Re: Gaffelolja

Postat: tis maj 09, 2017 09:02
av adrian_vg
lappen skrev:Varför syns inte bilden i inlägget..? Men det gör det i detta inlägget?
bildsynsinte.jpg
Syns om man ändrar bildens storlek till max 800 x 600 pixlar!

Fixat nu i det inlägget. :-)

Re: Gaffelolja

Postat: tis maj 09, 2017 10:29
av Mister
blacken skrev:
Det jag har skrivit. Det gäller både hur fjädern jobbar (det blir inte hårdare t ex)
Jaha, så du menar asså att det går åt exakt samma kraft för att trycka ihop en fjäder 10 mm som halva dess längd? :? Och återigen, vem faaan har yrat om att fjädern ändra sin inneboende "styrka?
Tagga ner Blacken.

En linjär fjäder har ju en konstant N/m. Det har inte en progressiv. Du får fortsätta din "debatt" för dig själv tror jag.