Växeldisplay

Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
JonnyL
Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: lör apr 14, 2007 08:41
Ort: Oxelösund

Växeldisplay

#1 Inlägg av JonnyL »

Hallå!
Håller på att leta efter VFR som en tok just nu, börjar ju suga
mc-tarmen :D

När jag har kollat på lite filmer med VFR 98-01 o även bilder så har
jag sett på vissa att de har haft en växeldisplay som visar den
aktuella växeln. Men jag har inte sett nån sån display i verkligheten
eller på nån annons. :? Så är det nån som vet, var det tillval eller
såldes det bara i nått visst land eller hur är det?

Det är ju inget krav för att köpa en VFR men har blivit lite nyfiken
varför vissa verkar ha det men inte andra

Användarvisningsbild
Richie
Donator 2007
Inlägg: 110
Blev medlem: mån nov 06, 2006 10:28

#2 Inlägg av Richie »

Bild

Har alldrig sett det, vart någonstans skulle den display sitta?
VFR 800FI -98

Användarvisningsbild
Deltatracker
Medlem
Inlägg: 148
Blev medlem: tis jul 04, 2006 20:30
Ort: Ulricehamn

#3 Inlägg av Deltatracker »

Funderar på om jag skulle vara i behov av det? De flesta touringförare lägger kanske i sexans växel fort och sedan så vet man vilken man kör på. De som kör mer aktivt växlar kanske aldrig ända upp men lyssnar istället mer på motor och varvtalet och skiter i vilken växel som ligger i, så länge det finns kraft.
Men jag skulle nog ändå vilja ha en på VFR:n. Den har ju allt annat så why not :)

Calle
Donator 2008
Inlägg: 118
Blev medlem: sön feb 18, 2007 17:39
Ort: Kristianstad
Kontakt:

#4 Inlägg av Calle »

Jag har sett en växeldisplay.

Har för mig det var på www.ebay.com. Det verkade inte vara ett originaltillbehör, och personligen är det ointressant för mig, då jag alltid räknar växlarna, kollar varvräknaren eller lyssnar på motorljudet.

Tyckte inte att det var vidare snyggt att ha den heller, men om du tycker det verkar bra så kör hårt!
Då var den här! Det blev en -02 uttagen -04 med 1380 mil...

Användarvisningsbild
Lt.Dan
Medlem
Inlägg: 247
Blev medlem: tis jun 27, 2006 14:04
Ort: Vännäs

#5 Inlägg av Lt.Dan »

Vet att många "jenkare" använder dom....

Kolla i något Amerikansk forum så kanske du får en del tips.

Har sett att det finns att köpa i Sverige, men kommer inte ihåg vart.
VFR800-06 Svart, Hornet 600FS-01 Svart

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#6 Inlägg av elias »

Jag ligger alltid så nära varvstoppet jag kan... :lol:
Bild

Användarvisningsbild
Lt.Dan
Medlem
Inlägg: 247
Blev medlem: tis jun 27, 2006 14:04
Ort: Vännäs

#7 Inlägg av Lt.Dan »

elias skrev:Jag ligger alltid så nära varvstoppet jag kan... :lol:
Hehe.. Har du provat att lägga i tvåan då :wink:
VFR800-06 Svart, Hornet 600FS-01 Svart

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#8 Inlägg av Tyrannosaurus »

Vafan har ni inte växelindikator på hojarna? :P
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#9 Inlägg av elias »

Lt.Dan skrev:
elias skrev:Jag ligger alltid så nära varvstoppet jag kan... :lol:
Hehe.. Har du provat att lägga i tvåan då :wink:
Buuuurn, auch.. :)
Bild

JonnyL
Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: lör apr 14, 2007 08:41
Ort: Oxelösund

#10 Inlägg av JonnyL »

Calle skrev:Jag har sett en växeldisplay.

Har för mig det var på www.ebay.com. Det verkade inte vara ett originaltillbehör, och personligen är det ointressant för mig, då jag alltid räknar växlarna, kollar varvräknaren eller lyssnar på motorljudet.

Tyckte inte att det var vidare snyggt att ha den heller, men om du tycker det verkar bra så kör hårt!
Nja, upptäckte mer av en slump att en del hojar har det, inget behov av
det egentligen. Mer prylbögeri än nytta av den. :mrgreen:


Den här Vfr har det http://www.youtube.com/watch?v=p4JGejwd ... ed&search=

JonnyL
Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: lör apr 14, 2007 08:41
Ort: Oxelösund

#11 Inlägg av JonnyL »

Mg-O2 skrev:Bild

Har alldrig sett det, vart någonstans skulle den display sitta?
Där neutrallampan sitter
http://www.bikepics.com/pictures/749151/

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#12 Inlägg av Henning »

Jag vill inte ha fler skäl titta bort från vägen.

Det spelar ju ingen roll vilken växel man har sålänge motorn inte hostar ihop på 877 RPM eller har gått på varvtalsbegränsaren sen i Uppsala.

/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

JonnyL
Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: lör apr 14, 2007 08:41
Ort: Oxelösund

#13 Inlägg av JonnyL »

Henning skrev:Jag vill inte ha fler skäl titta bort från vägen.

Det spelar ju ingen roll vilken växel man har sålänge motorn inte hostar ihop på 877 RPM eller har gått på varvtalsbegränsaren sen i Uppsala.

/H
Sant! Känns som att man har tillräckligt att kolla på. Plus att under
aktiv körning så kollar man ju ändå inte ner på instrumenten
speciellt mkt. Blev som sagt mer nyfiken på ifall det kunde tänkas
vara orginal eller inte. Försöker suga i mig så mkt information som
möjligt ang. VFR:er just nu inför köp :D

Användarvisningsbild
kennet
Donator 2008
Inlägg: 523
Blev medlem: mån apr 09, 2007 12:21
Ort: Uddevalla

Jag vill inte ha fler skäl titta bort från vägen

#14 Inlägg av kennet »

Jag håller med där, bättre att se på vägen 8)
Utan hoj tyvärr

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#15 Inlägg av Henning »

Detta vridkritiska inlägg skrev jag på Bike i afton:

Jag har 400 cc 2T att leka med och det är roligare än 600 cc 4T. Mycket, mycket roligare.

Vid eftertanke har jag nog aldrig varit sådär kubikkåt. Två 1100:or har jag haft, men efter det har önskemaxet varit 750 cc.

De roligaste hojarna är ändå små 2T med kort och explosivt register, då blir körningen aktiv.

En trettonhundra och BEHÅLLA växeln och göra en omkörning känns lite som att ringa till hojaffärn och fråga om de har det man är intresserad av innan man åker.
-Nähe, då stannar jag hemma.

De som tycker "slippa växla" är "hojåka" skall prova en hysterisk tvåtaktare på en knixig väg och se vad hojåka är.

Som amen i kyrkan kommer kommentarer som att "det duger inte som endahoj".
Till dem kan jag säga att din förstahoj blir inte sur om du ligger med din andrahoj efter kurvorna på din nyvunna favoritväg...
Du är inte GIFT med din XJR1300. Komplettera! :)

En RD350 är INTE dyr.

Att alltid ha den redo gör inte saken så spännande.

Kan din tvåtaktare och vet att ha rätt växel i för att gå för den optimalt ur kurvan... De gånger man lyckas slå spiken rätt är det så sjukt kul jämfört med att VFRa sig med effekt nog var än man är gå på sexan och gasa sig fram utan att bromsa sig sent in i en kurva.

Det kräver inte sin man att hitta rätt effekt på en hoj som har den överallt. :)


/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Skriv svar