Sida 1 av 2
Lättkörd förstahoj för A-körkort?
Postat: tis mar 11, 2014 18:49
av moshh
Hallå gottfolk!
Jag ska vara handledare åt en vän som ska ta A-körkort och försöker ge honom tips på en bra hoj han kan köpa.
Kraven som måste uppfyllas är följande:
- Slagvolym minst 595cc
- Effekt minst 40kW
- Pris omrking 20 000kr
Hojar som kan gå på classicaförsäkring uppskattas, dock helst inte äldre än 1990.
Vad har ni för tips? En VFR är ju lite för stor som förstahoj tänker jag..
Re: Lättkörd förstahoj för A-körkort?
Postat: tis mar 11, 2014 19:34
av tersan
Jag tycker nog att VFR är en utmärkt förstahoj! Kanske lite svår i manöverbanan bara, men den har å andra sidan potential att hänga med i många år när kortet väl är taget.
Annars nån nakenhoj av valfritt japanskt märke. Min körskolehoj var en Sushuki 750 nånting. Trist och trång, men väldigt lättkörd.
Re: Lättkörd förstahoj för A-körkort?
Postat: tis mar 11, 2014 19:41
av moshh
tersan skrev:Jag tycker nog att VFR är en utmärkt förstahoj! Kanske lite svår i manöverbanan bara, men den har å andra sidan potential att hänga med i många år när kortet väl är taget.
Annars nån nakenhoj av valfritt japanskt märke. Min körskolehoj var en Sushuki 750 nånting. Trist och trång, men väldigt lättkörd.
Ja precis, det är mer i manöverbanan jag tänker att den kan vara klumpig. Lågfartsdelen osv.
Re: Lättkörd förstahoj för A-körkort?
Postat: tis mar 11, 2014 19:47
av Mister
En lättkörd hoj, som en släkting till mig hade som extra hoj i många år är 600 diversion. Kom 92 och finns till vettiga priser
Mer här
http://www.bike.se/test/begagnad/yamaha ... 2003-93127
http://www.bike.se/test/begagnad/yamaha ... sion-93044
Exempel på en 01
http://www.blocket.se/orebro/Yamaha_XJ_ ... ?ca=21&w=3
Men du hittar billigare oxå.
Re: Lättkörd förstahoj för A-körkort?
Postat: tis mar 11, 2014 20:16
av Maciver
Hade en elev som körde gsx på körskola, han körde ett par gånger med min gamla gsx-f 750 och han tyckte det gick bra.
GSX-f är en lättkörd hoj och ganska förlåtande, det enda är att den har ett speciellt utseende.
Re: Lättkörd förstahoj för A-körkort?
Postat: tis mar 11, 2014 20:29
av Rydh
Jag har sett flera körskolor i stan ha just gsx-f och diversion genom åren. Antagligen av en anledning. Naket känns självklart för övningskörning/nybörjarhoj. Måste vara ok att lägga den lite lätt för att hitta gränserna

Garagevändning med en nsr125 som min körskola hade som övningshoj 1991 var lite knepigt

Re: Lättkörd förstahoj för A-körkort?
Postat: tis mar 11, 2014 21:32
av moshh
En sådan här ni syftar på?
http://www.blocket.se/goteborg/Suzuki_G ... ?ca=15&w=2
Är den lättkörd? Känns som att den borde vara lika klumpig om inte mer, än en VFR?
Re: Lättkörd förstahoj för A-körkort?
Postat: tis mar 11, 2014 21:47
av Maciver
Japp.
Testa, och du blir överraskad.

Re: Lättkörd förstahoj för A-körkort?
Postat: tis mar 11, 2014 22:43
av Jimmy.S
sevenfifty var ju en populär övningskörninghoj förr, och det är ju åtminstone honda
Tog själv mitt kort på en sådan
Men mitt råd är bra styrutslag och gärna en rad fyra då dom går bättre på för låga varv = mer förlåtande
Re: Lättkörd förstahoj för A-körkort?
Postat: tis mar 18, 2014 20:13
av moshh
Vad tror ni om en sån här?
http://www.blocket.se/sodermanland/Yama ... ?ca=15&w=3
Hur skiljer sig en 600 Diversion mot en 600 Fazer? Dom verkar ju vara rätt lika..
Re: Lättkörd förstahoj för A-körkort?
Postat: ons mar 19, 2014 09:45
av adrian_vg
Har sett en del såna med kraschbågar överallt. Verkar vara en populär hoj för körskolebruke. Diversion är väl nakenmodellen, Fazer har en toppkåpa och ser lite flashigare. Samma hoj egentligen.
1. Se till att montera kraschpuckar och böjbara broms- och kopplingsgrepp.
2. Alternativet till det senare är att fila eller såga in en några mm djup brytskåra/brytanvisning längst ut på vardera greppet (några cm in från yttersta spetsen).
Tro mig, du VILL göra 1 och/eller 2.
Re: Lättkörd förstahoj för A-körkort?
Postat: ons mar 19, 2014 10:33
av moshh
adrian_vg skrev:
Har sett en del såna med kraschbågar överallt. Verkar vara en populär hoj för körskolebruke. Diversion är väl nakenmodellen, Fazer har en toppkåpa och ser lite flashigare. Samma hoj egentligen.
1. Se till att montera kraschpuckar och böjbara broms- och kopplingsgrepp.
2. Alternativet till det senare är att fila eller såga in en några mm djup brytskåra/brytanvisning längst ut på vardera greppet (några cm in från yttersta spetsen).
Tro mig, du VILL göra 1 och/eller 2.
Varför vill man göra alternativ 2? Föredrar man att dom bryts av hellre än att dom böjs?
Re: Lättkörd förstahoj för A-körkort?
Postat: ons mar 19, 2014 11:00
av adrian_vg
Om man inte köper
dessa, de kostar ju en del trots allt, så är budgetlösningen att fila lite.
Enduroförare brukar ju skåra sina grepp så man kommer hem igen efter en vurpa. Notera att med en skåra böjs inte greppet, det bryts rakt av vid anvisningen och greppet är fortfarande rakt, om än lite kortare.
Men för att svara på din fråga, ja, det är bättre att de bryts av än att de böjs. Blir svårkört annars med ett grepp som ser ut som ett U, speciellt om man har lite mindre händer.
Edit:
Du vill inte ha ett sånt här:

- 7e36d7fb-c051-485a-ac10-8c3bff65f499.jpg (66.98 KiB) Visad 14984 gånger
Notera brottanvisningen på detta grepp, en liten bit in.

- pazzoracing_clutch.jpg (63.64 KiB) Visad 14984 gånger
Re: Lättkörd förstahoj för A-körkort?
Postat: sön mar 30, 2014 23:01
av moshh
För er som undrar så blev det en 600 Diversion -94! Perfekt skick, tre ägare, 2300mil, 15 000kr

Nu ska det övningsköras (handledas)!
Re: Lättkörd förstahoj för A-körkort?
Postat: mån mar 31, 2014 05:48
av adrian_vg
Lycka till!