Här snackar vi allmänt MC.
Vilken är bäst? 750:n, 800:an eller 1200:an? Kanske rent av 400:an?
Moderatorer: adrian_vg , Conseal
apex
Donator 2008
Inlägg: 637 Blev medlem: ons mar 28, 2007 22:22
Ort: Linköping
#1
Inlägg
av apex » ons apr 11, 2007 16:12
Ringde Beviks som ville ha 2800:- för 1200-milaservicen.....nästan 3 kr/milen i servicekostnad!?
Det var tydligen 3,5 timmars jobb där de skulle kolla gaswirar o titta på kylslangar.
Bestående skillnaden är väl att de byter olja.
Verkar lite löjligt efter 1200 mil.
Hur som helst, kostar det så här mkt, eller finns det billigare firmor?
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"
Richie
Donator 2007
Inlägg: 110 Blev medlem: mån nov 06, 2006 10:28
#2
Inlägg
av Richie » ons apr 11, 2007 17:05
Vadå "kolla" på gaswire och kylarslangar? Vad finns och se? Byt olja och oljefilter själv och lämna in den den dagen när det är dags för kontroll av ventilspel. Tror inte den är svårsåld utan komplett servicebok, köpte min utan.
VFR 800FI -98
simpa
Donator 2007
Inlägg: 239 Blev medlem: ons jun 28, 2006 05:24
Ort: Gävle, B12 -97
Kontakt:
#3
Inlägg
av simpa » ons apr 11, 2007 18:47
Ventilspel är aplätt att kontrollera själv! Köp en Haynesmanual eller liknande. Rekommenderar dock Clymer om det finns.
Alla har vält!
Förklaring:
viewtopic.php?p=965#965
Har:
Bandit 1200 -97
Hade:
VFR 750 -95
Suzuki SV650s -99
Honda Transalp 600 -94
jacken
Donator 2008
Inlägg: 173 Blev medlem: tis jun 06, 2006 19:41
Ort: Linköping
#4
Inlägg
av jacken » ons apr 11, 2007 20:05
Lämna in på Beviks..
,då kostar det skjortan
,.Jag tror inte du gör ett sämre jobb själv.Det är bara kolla i serviceboken vad som ska göras,sedan är det bara sätta igång.Jag gjorde min 1800 mila service själv och det gick bra + att jag lärde mig en hel del....
kennet
Donator 2008
Inlägg: 523 Blev medlem: mån apr 09, 2007 12:21
Ort: Uddevalla
#5
Inlägg
av kennet » ons apr 11, 2007 21:16
Jag tog hojen till Bike i Trollhättan och gjorde ventiljustering och synkade förgasarna (kostnad 1195:- med feb.rabatt 50%) Alla vätskorna bytte jag själv och det busenkelt
Utan hoj tyvärr
apex
Donator 2008
Inlägg: 637 Blev medlem: ons mar 28, 2007 22:22
Ort: Linköping
#6
Inlägg
av apex » tor apr 12, 2007 07:25
Ja, jag är beredd att betala, om det är ett jobb jag inte orkar göra själv, elller inte har rätt utrustning.
Räknade fel oxå, 5 kr milen blir det mellan 600-1200-milaservicen.
Dyrt att åka båge, hittills på min (innan jag köpte den):
Värdeminskning 50 kr/mil
Däck 4 kr/mil
Bränsle 7 kr/mil
Service 5 kr/mil
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"
elias
Donator 2008
Inlägg: 925 Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36
#7
Inlägg
av elias » tor apr 12, 2007 08:24
Min har ingen direkt servicebok sen 1200-servicen. Dock har de förra ägarna gjort servicen själv och dokumenterat utefter servicehandboken.
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604 Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:
#8
Inlägg
av Henning » tor apr 12, 2007 08:34
apex skrev:
Dyrt att åka båge, hittills på min (innan jag köpte den):
Värdeminskning 50 kr/mil
Däck 4 kr/mil
Bränsle 7 kr/mil
Service 5 kr/mil
Och om du köpt sprit för pengarna?
/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!
elias
Donator 2008
Inlägg: 925 Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36
#9
Inlägg
av elias » tor apr 12, 2007 09:13
SLUTA NU! Jag vill inte veta hur mycket det kostar att åka hoj, speciellt inte hur mycket det kostar per mil!
EDIT: kostar det verkligen så mycket? hehe....
jacken
Donator 2008
Inlägg: 173 Blev medlem: tis jun 06, 2006 19:41
Ort: Linköping
#10
Inlägg
av jacken » tor apr 12, 2007 09:17
"Ju mer pengar på banken,ju mer roligt har du missat"
Falk78
Donator 2011
Inlägg: 46 Blev medlem: sön maj 15, 2011 22:30
Ort: Örnsköldsvik
#11
Inlägg
av Falk78 » sön aug 28, 2011 18:00
Blir en bump här.
Har precis servat hojen (vfr750f 1994 3300mil)
*Ventiljust. + förgasar synk
*byte tändstift (hade egna med mej)
*kontroll av laddning
*Olje byte valvoline delsynt (Hade eget filter med mej)
*just kedja
*kontroll och smörjning av vajrar
*justering av framgaffel och bakfjädningen
Den notan hamnade på 3342:- och tog ca 5.5 timme
Nu är inte hojen lika otrevlig i låg fart samt att växlingen inte låter klonk längre för nu hörs bara ett litet klick vid varje växling
Maciver
Donator 2021
Inlägg: 1227 Blev medlem: lör apr 17, 2010 21:59
Ort: Eslöv
#12
Inlägg
av Maciver » sön aug 28, 2011 18:20
Vad beror skillnaden mellan "klonk" ock "klick" på? Oljan??
När jag lägger i mina växlar låter det ibland "KLADONK" och speciellt när man står stilla och försöker växla.
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528 Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:
#13
Inlägg
av Tyrannosaurus » mån aug 29, 2011 15:51
Maciver skrev: Vad beror skillnaden mellan "klonk" ock "klick" på? Oljan??
När jag lägger i mina växlar låter det ibland "KLADONK" och speciellt när man står stilla och försöker växla.
Hojar gör så för dom gillar inte att man står still och försöker växla. Enda växeln du ska lägga i stillastående med motorn igång är 1:an. Sen när du rullar ska växlarna smita i mer eller mindre ljudlöst.
blacken
Medlem
Inlägg: 4179 Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42
#14
Inlägg
av blacken » mån aug 29, 2011 17:08
Maciver skrev: Vad beror skillnaden mellan "klonk" ock "klick" på? Oljan??
När jag lägger i mina växlar låter det ibland "KLADONK" och speciellt när man står stilla och försöker växla.
Ju tjockare olja, ju mera "kladonk" så att säga.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
blacken
Medlem
Inlägg: 4179 Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42
#15
Inlägg
av blacken » mån aug 29, 2011 17:09
simpa skrev: Ventilspel är aplätt att kontrollera själv! Köp en Haynesmanual eller liknande. Rekommenderar dock Clymer om det finns.
"Aplätt?" då vill jag inte veta vad du klassifierar som "apsvårt"..
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02